Paid, owned en earned media bij AVEVE (deel I)

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 20 september 2012 - 4171 Views

4171 Views

Kim Van Houdt - AveveDe verhouding tussen retailers en content marketing is lange tijd zeer klassiek geweest. Bij de grootdistributeurs zijn foldering, kranten en televisie traditioneel de meest populaire kanalen, maar zeker bij gespecialiseerde retailers wint diversiteit aan belang. De tuin-, dier- en bakketen AVEVE spreidt zijn content volgens het POE-model en mediaverantwoordelijke Kim Van Houdt legt ons uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Welke evolutie heeft jullie marketing- en content marketingstrategie gekend?

Kim Van Houdt: “Begin jaren 2000 had AVEVE een klassiek systeem van push marketing. Het ging om eenrichtingsverkeer van retailer naar consument. Twee kanalen stonden centraal: drukwerk en advertenties met het accent op foldering. Een online budget was op dat moment niet voorzien. Vanaf 2007 is AVEVE de communicatiemix gaan verbreden en werden meerdere kanalen opgenomen. Enerzijds kozen we ervoor om te communiceren via massamedia, anderzijds investeerden we in direct marketing. Het loyaltyprogramma My AVEVE zag het licht en tegelijk deed een personalisatie van de communicatie zijn intrede. In 2009 verhoogden we de middelen voor onze online communicatie, maar al bij al bleef dit bij een beperkt budget. AVEVE zag e-communicatie als een verlengstuk van direct marketing. Dat resulteerde onder andere in een nieuwe website, de start van sociale media en e-newsletters op maat.”

Waar staan jullie vandaag?

Kim Van Houdt: “Onze communicatie anno 2012 heeft als belangrijkste doelstelling extra traffic te genereren bij onze bestaande klanten. Daarbij ligt de prioriteit op de doelgroep van 45-plussers. In de communicatie focussen we op elementen als zekerheid van resultaat, plezier beleven aan de activiteit en geëngageerd persoonlijk contact.”

En wat betreft de kanalen waarlangs jullie content verspreiden?

Kim Van Houdt: “We enten onze multichannel marketing op de bekende verdeling tussen paid, owned en earned media. Bij de paid media zet AVEVE in op radio, print en een beperkt volume online bannering. Onze eigen media zijn de folders, themagidsen, website, mailings, newsletters, de My AVEVE-spaaracties en de sociale media. Die sociale media vind je ook terug bij de earned media, naast PR, free publicity en co-marketing.”

Wat brengt een retailer als AVEVE bij sociale media?

Kim Van Houdt: “Wij zien de sociale media als een extra kans op dialoog met onze klanten. Het is een volwaardig extra communicatiekanaal dat bovendien meer top-of-mind awareness oplevert en een zekere klantenbehoefte invult.”

Welke kanalen gebruiken jullie?

Kim Van Houdt: “Op Facebook zijn we intussen actief sinds februari 2009 met een fanpagina voor AVEVE, maar sinds juli 2012 ook met een fanpagina voor Cake’n party. Op het moment dat we met Facebook van start gingen, hebben we ook onze Twitter-account en ons videokanaal op YouTube gelanceerd. Op dit moment werken we ook aan een test op Pinterest.”

Lees deel II van het interview met Kim Van Houdt

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content marketing strategie
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...