- Contentproductie
Belang Facebook moderatoren stijgt
2012 wordt niet het jaar van Facebook, zoveel is intussen wel duidelijk. De beursintroductie leverde niet op wat velen gedroomd hadden en bovendien wordt de netwerksite van Mark Zuckerberg extra kwetsbaar op de flank die net de geloofwaardigheid op de beursvloer doet wankelen: de flank van de reclame-inkomsten. Recente juridische evoluties maken specialisten in het modereren van conversaties op Facebook een stuk belangrijker.
Facebook vonnis
Facebook ziet zich namelijk verplicht om in te grijpen omdat de Amerikaanse reclameregulator onlangs oordeelde dat niet enkel de content die een merk zelf online zet onder de heersende reclameregels valt. Ook reacties die bezoekers van brand pages posten om in te gaan op de branded content moeten aan de wetgeving voldoen.
John Swinson, een specialist op het gebied van technologiewetgeving bij het advocatenkantoor King & Wood Mallesons gaf in de Britse krant The Daily Telegraph een wodka-voorbeeld: als een gebruiker bijvoorbeeld zegt dat Smirnoff de puurste Russische wodka is die hij ooit gedronken heeft, dan kan de producent van Smirnoff in de problemen raken.
“Ten eerste omdat Smirnoff niet Russisch is, maar Australisch, en ten tweede zou iemand kunnen betwisten dat het daadwerkelijk de puurste wodka is.” Andere specialisten voorspellen in dezelfde krant dat dit vonnis zeer waarschijnlijk wereldwijd navolging zal krijgen, wat belangrijke gevolgen kan hebben voor de content marketingstrategie van de adverteerders.
Extra investeringen
Extra investeringen in moderatoren en externe content specialisten lijkt een must om de inperking va de vrijheid in de comments op een zo open mogelijke manier te benaderen. Toch blijft het een opvallende evolutie. Specialisten hebben de merken van meet af aan merken gewaarschuwd: wees open, laat kritische of afwijkende geluiden toe en spring er positief mee om. Net nu de meest grote merken die raad opvolgen en een positief systeem hanteren om comment content te beheren, lijkt een juridische beslissing de openheid in de weg te staan.
Ongelegen
Voor Facebook komt het vonnis ook ongelegen nu de beurswaarde sinds de introductie in mei is gehalveerd. De vraag naar de efficiëntie van Facebook voor merken zal steeds luider worden gesteld. Het antwoord kan enkel liggen in een doorgedreven specialisering van het content beheer.
Wake-upcall voor bedrijven die volop investeren in social media en Google
14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt
Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.