Belang Facebook moderatoren stijgt

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 13 augustus 2012 - 1630 Views

1630 Views

Facebook moderatie2012 wordt niet het jaar van Facebook, zoveel is intussen wel duidelijk. De beursintroductie leverde niet op wat velen gedroomd hadden en bovendien wordt de netwerksite van Mark Zuckerberg extra kwetsbaar op de flank die net de geloofwaardigheid op de beursvloer doet wankelen: de flank van de reclame-inkomsten. Recente juridische evoluties maken specialisten in het modereren van conversaties op Facebook een stuk belangrijker.

Facebook vonnis

Facebook ziet zich namelijk verplicht om in te grijpen omdat de Amerikaanse reclameregulator onlangs oordeelde dat niet enkel de content die een merk zelf online zet onder de heersende reclameregels valt. Ook reacties die bezoekers van brand pages posten om in te gaan op de branded content moeten aan de wetgeving voldoen.

John Swinson, een specialist op het gebied van technologiewetgeving bij het advocatenkantoor King & Wood Mallesons gaf in de Britse krant The Daily Telegraph een wodka-voorbeeld: als een gebruiker bijvoorbeeld zegt dat Smirnoff de puurste Russische wodka is die hij ooit gedronken heeft, dan kan de producent van Smirnoff in de problemen raken.
“Ten eerste omdat Smirnoff niet Russisch is, maar Australisch, en ten tweede zou iemand kunnen betwisten dat het daadwerkelijk de puurste wodka is.” Andere specialisten voorspellen in dezelfde krant dat dit vonnis zeer waarschijnlijk wereldwijd navolging zal krijgen, wat belangrijke gevolgen kan hebben voor de content marketingstrategie van de adverteerders.

Extra investeringen

Extra investeringen in moderatoren en externe content specialisten lijkt een must om de inperking va de vrijheid in de comments op een zo open mogelijke manier te benaderen. Toch blijft het een opvallende evolutie. Specialisten hebben de merken van meet af aan merken gewaarschuwd: wees open, laat kritische of afwijkende geluiden toe en spring er positief mee om. Net nu de meest grote merken die raad opvolgen en een positief systeem hanteren om comment content te beheren, lijkt een juridische beslissing de openheid in de weg te staan.

Ongelegen

Voor Facebook komt het vonnis ook ongelegen nu de beurswaarde sinds de introductie in mei is gehalveerd. De vraag naar de efficiëntie van Facebook voor merken zal steeds luider worden gesteld. Het antwoord kan enkel liggen in een doorgedreven specialisering van het content beheer.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

influencer marketing
»

Wat is influencer marketing en mag het zomaar?

Invloedrijke mensen die in hun netwerk een authentiek verhaal over je ...

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...