Link building? Niet elke link is evenveel waard.

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 30 juli 2012 - 1658 Views

1658 Views

Je site hoger doen scoren door middel van zoekmachine optimalisatie hangt af van heel wat factoren. Volgens sommige SEO experts zouden er niet minder dan 200 factoren een invloed hebben op je ranking. Link building is daar eentje van, maar de spelregels zijn onlangs stevig veranderd.

Vroeger was het eenvoudig, hoe meer sites een link plaatsten naar jouw site, hoe beter je kon gerangschikt worden in de zoekresultaten (mits de andere SEO technieken ook in orde waren uiteraard). Niet onbegrijpelijk dat er heel wat verdiend werd door zogenaamde SEO bedrijfjes die niet anders deden dan overal op allerlei sites en directories je website toe te voegen.

Sedert de Google Penguin update is op dit vlak een en ander veranderd. Zo is het niet langer van belang hoeveel inbound links je wel hebt, het is van belang vanaf welke websites je een link hebt gekregen. Simpel uitgedrukt, een link vanaf een kwaliteitsvolle krantensite of hooggewaardeerde niche site heeft veel meer waarde dan een link vanaf een overzichtspagina vol met links (je kent ze wel, die ‘startpagina’s’). Kwaliteit dus boven kwantiteit.

Links ‘above the fold’

Ook de plaats van de link is van belang. Het Google algoritme is intelligent genoeg om te weten of een link contextuele waarde heeft (en dus in de body tekst staat) of gewoon onderaan ergens in de footer werd toegevoegd. Boven de vouwlijn of fold heeft meer waarde (dus tekst die je ziet zonder te scrollen). Google veronderstelt dat een link boven de fold meerde waarde heeft, die onderaan zijn meestal maar toegevoegd om linkpartners blij te maken. En dus geen toegevoegde waarde voor de lezer.

Link building en content marketing

Hoe staat dit in relatie tot elkaar? Vrij eenvoudig. Een eigenaar van een website of een publisher is niet langer geneigd om zomaar ergens een link naar jouw site te plaatsen. Want ook site die bestaan uit heel veel uitgaande links en worden niet geapprecieerd door Google. Het komt er dus op aan een link in een artikel te krijgen. Dan kan je twee dingen doen:

–       op zoek gaan naar sites met artikels die gerelateerd zijn aan jouw business en vragen om vanuit het artikel een link te plaatsen naar jouw site. Tegen betaling uiteraard. Denk aan niche sites, blogs, enz.

–       of je creëert zelf content en plaatst artikels (met één link) en biedt deze aan bij andere sites. Niet echt een nieuwe principe, je kan dit makkelijk vergelijk met de publi-reportages. Let wel, ‘duplicate content’ is te mijden. Een artikel dus geen tweemaal publiceren (wel in een andere taal).

Het laatste principe wordt alsmaar meer toegepast, content voor een link. De link staat in de tekst, is contextueel en het artikel is informatief.

Wens je ook SEO toe te passen op jouw bestaande content, of ben je opzoek naar een partner voor de aanmaak van goede content, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren: hello@mediaforta.be

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...