Link building? Niet elke link is evenveel waard.

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 30 juli 2012 - 2571 Views

2571 Views

Je site hoger doen scoren door middel van zoekmachine optimalisatie hangt af van heel wat factoren. Volgens sommige SEO experts zouden er niet minder dan 200 factoren een invloed hebben op je ranking. Link building is daar eentje van, maar de spelregels zijn onlangs stevig veranderd.

Vroeger was het eenvoudig, hoe meer sites een link plaatsten naar jouw site, hoe beter je kon gerangschikt worden in de zoekresultaten (mits de andere SEO technieken ook in orde waren uiteraard). Niet onbegrijpelijk dat er heel wat verdiend werd door zogenaamde SEO bedrijfjes die niet anders deden dan overal op allerlei sites en directories je website toe te voegen.

Sedert de Google Penguin update is op dit vlak een en ander veranderd. Zo is het niet langer van belang hoeveel inbound links je wel hebt, het is van belang vanaf welke websites je een link hebt gekregen. Simpel uitgedrukt, een link vanaf een kwaliteitsvolle krantensite of hooggewaardeerde niche site heeft veel meer waarde dan een link vanaf een overzichtspagina vol met links (je kent ze wel, die ‘startpagina’s’). Kwaliteit dus boven kwantiteit.

Links ‘above the fold’

Ook de plaats van de link is van belang. Het Google algoritme is intelligent genoeg om te weten of een link contextuele waarde heeft (en dus in de body tekst staat) of gewoon onderaan ergens in de footer werd toegevoegd. Boven de vouwlijn of fold heeft meer waarde (dus tekst die je ziet zonder te scrollen). Google veronderstelt dat een link boven de fold meerde waarde heeft, die onderaan zijn meestal maar toegevoegd om linkpartners blij te maken. En dus geen toegevoegde waarde voor de lezer.

Link building en content marketing

Hoe staat dit in relatie tot elkaar? Vrij eenvoudig. Een eigenaar van een website of een publisher is niet langer geneigd om zomaar ergens een link naar jouw site te plaatsen. Want ook site die bestaan uit heel veel uitgaande links en worden niet geapprecieerd door Google. Het komt er dus op aan een link in een artikel te krijgen. Dan kan je twee dingen doen:

–       op zoek gaan naar sites met artikels die gerelateerd zijn aan jouw business en vragen om vanuit het artikel een link te plaatsen naar jouw site. Tegen betaling uiteraard. Denk aan niche sites, blogs, enz.

–       of je creëert zelf content en plaatst artikels (met één link) en biedt deze aan bij andere sites. Niet echt een nieuwe principe, je kan dit makkelijk vergelijk met de publi-reportages. Let wel, ‘duplicate content’ is te mijden. Een artikel dus geen tweemaal publiceren (wel in een andere taal).

Het laatste principe wordt alsmaar meer toegepast, content voor een link. De link staat in de tekst, is contextueel en het artikel is informatief.

Wens je ook SEO toe te passen op jouw bestaande content, of ben je opzoek naar een partner voor de aanmaak van goede content, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren: hello@mediaforta.be

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...