Link building? Niet elke link is evenveel waard.

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 30 juli 2012 - 1791 Views

1791 Views

Je site hoger doen scoren door middel van zoekmachine optimalisatie hangt af van heel wat factoren. Volgens sommige SEO experts zouden er niet minder dan 200 factoren een invloed hebben op je ranking. Link building is daar eentje van, maar de spelregels zijn onlangs stevig veranderd.

Vroeger was het eenvoudig, hoe meer sites een link plaatsten naar jouw site, hoe beter je kon gerangschikt worden in de zoekresultaten (mits de andere SEO technieken ook in orde waren uiteraard). Niet onbegrijpelijk dat er heel wat verdiend werd door zogenaamde SEO bedrijfjes die niet anders deden dan overal op allerlei sites en directories je website toe te voegen.

Sedert de Google Penguin update is op dit vlak een en ander veranderd. Zo is het niet langer van belang hoeveel inbound links je wel hebt, het is van belang vanaf welke websites je een link hebt gekregen. Simpel uitgedrukt, een link vanaf een kwaliteitsvolle krantensite of hooggewaardeerde niche site heeft veel meer waarde dan een link vanaf een overzichtspagina vol met links (je kent ze wel, die ‘startpagina’s’). Kwaliteit dus boven kwantiteit.

Links ‘above the fold’

Ook de plaats van de link is van belang. Het Google algoritme is intelligent genoeg om te weten of een link contextuele waarde heeft (en dus in de body tekst staat) of gewoon onderaan ergens in de footer werd toegevoegd. Boven de vouwlijn of fold heeft meer waarde (dus tekst die je ziet zonder te scrollen). Google veronderstelt dat een link boven de fold meerde waarde heeft, die onderaan zijn meestal maar toegevoegd om linkpartners blij te maken. En dus geen toegevoegde waarde voor de lezer.

Link building en content marketing

Hoe staat dit in relatie tot elkaar? Vrij eenvoudig. Een eigenaar van een website of een publisher is niet langer geneigd om zomaar ergens een link naar jouw site te plaatsen. Want ook site die bestaan uit heel veel uitgaande links en worden niet geapprecieerd door Google. Het komt er dus op aan een link in een artikel te krijgen. Dan kan je twee dingen doen:

–       op zoek gaan naar sites met artikels die gerelateerd zijn aan jouw business en vragen om vanuit het artikel een link te plaatsen naar jouw site. Tegen betaling uiteraard. Denk aan niche sites, blogs, enz.

–       of je creëert zelf content en plaatst artikels (met één link) en biedt deze aan bij andere sites. Niet echt een nieuwe principe, je kan dit makkelijk vergelijk met de publi-reportages. Let wel, ‘duplicate content’ is te mijden. Een artikel dus geen tweemaal publiceren (wel in een andere taal).

Het laatste principe wordt alsmaar meer toegepast, content voor een link. De link staat in de tekst, is contextueel en het artikel is informatief.

Wens je ook SEO toe te passen op jouw bestaande content, of ben je opzoek naar een partner voor de aanmaak van goede content, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren: hello@mediaforta.be

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...

»

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen ...

landingspagina
»

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die ...

»

Waarom je contentteam een project manager kan gebruiken

Een heel specifieke en soms nog onderschatte functie in een goed ...

influencer marketing
»

Wat is influencer marketing en mag het zomaar?

Invloedrijke mensen die in hun netwerk een authentiek verhaal over je ...

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...