Het nieuwe niveau van de infografiek

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 19 juli 2012 - 7200 Views

7200 Views

Veel marketers hebben al een tijdje in de smiezen dat content king is, maar een almaar aan populariteit winnende vorm van content marketing is de infografiek. Niet dat een infografiek nieuw is, verre van. Met wat verbeelding zijn de muurschilderingen in Lascaux de vroegste uiting van een infografiek, maar ook metroplannen of pictogrammen allerhande tonen aan dat mensen altijd al een voorliefde hadden voor een gebalde visuele manier van communiceren.

In de B2B-vakpers zijn infografieken al enkele decennia ingeburgerd, maar de stroomversnelling die we vandaag zien, wordt net als de integratie in content marketing gedragen door de doorbraak van de visuele sociale networktools.
Op Twitter kan je heel wat infografieken aantreffen, maar de meest verfrissende bron is ongetwijfeld Pinterest, het pinboard social netwerk dat dit jaar de buzz mee heeft. Joe Pulizzi, de stichter van Content Marketing Institute, omschreef het alsvolgt: “Van al de mensen die ik volg, komt de helft van de nieuwe content (op Pinterest) via infografieken. Slideshare tilde PowerPoint op een nieuw niveau en Pinterest zou wel eens dezelfde rol kunnen spelen voor de infografiek.”

Het gevaar bij nieuwe hypes is dat kwantiteit het haalt van kwaliteit. Maar wat maakt een infografiek tot een goede – lees: virale – infografiek? Net als bij alle content marketing begint het bij het verhaalvertellend vermogen van de grafiek. Vermijd een grafiek die een hoop cijfers en tabellen verzamelt, maar toon aan hoe iets evolueert en verandert. Leg de trend bloot en leg uit wat belangrijk is. De valkuil heet design: zorg dat de grafiek mooi oogt, maar de achterliggende data blijven belangrijk. Zorg dat resultaten uit een onderzoek goed worden uitgelegd, maar geef de kritische kijker de kans om in te zien dat de statistiek die erachter schuilt niveau haalt.

Vanuit dit fundament kunnen we vijf grote tips voor het maken van goede infografieken naar voor schuiven:
Ten eerste: wees informatief en overtuigend. De adder onder het gras zit hem hier in het maken van content die te duidelijk promotioneel getint is. Dat werkt zelden voor content marketing en al helemaal niet voor infografieken.

Twee: gooi niet om het even wat in een infografiek. Reserveer deze techniek voor de meest waardevolle elementen uit het geheel van content. Een teveel aan grafieken werkt immers contraproductief.

Ten derde en daarbij aansluitend: kies voor de informatie met het hoogste virale karakter. Hoe breder de verspreiding van de infografiek, hoe efficiënter het marketingplan werkt.

Want quattro, infografieken mogen nooit stand alone zijn. De verleiding is groot om ze te zien als een zijdelingse illustratie. Zie infografieken als een volwaardig onderdeel van de content marketing mix. Plan ze, schakel ze in en definieer duidelijk hun strategisch nut. Het gebruik moet tot slot ook navenant zijn. Een infografiek die op een kalme maandagochtend even op Twitter opduikt moet al heel sterk zijn om de wereld rond te gaan. Combineer een infografiek met andere initiatieven op de sociale netwerken en verbreed zo het bereik.

Mediaforta maakt infografieken voor merken.  Contacteer ons voor meer informatie en voor een aantal andere voorbeelden: hello@mediaforta.be

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...