Internationaal merk, lokale content?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 18 juni 2012 - 3961 Views

3961 Views

Content Marketing bij Coca-ColaBij Coca-Cola spitst de internationale strategie op vlak van content marketing zich toe op de creatie van ‘liquid’ en ‘linked’ content. Internationaal leverde dat al enkele mooie voorbeelden op, maar we polsten Simon Rakosi, digital activation manager Benelux, naar de lokale toepassing van deze strategie.

 

Internationaal pakt Coca-Cola uit met termen als liquid en linked content. Wat betekenen die termen precies volgens jou?

Simon Rakosi: “Liquid content is content die vrij is en makkelijk kan gedeeld en verspreid worden. Linked content betekent dat de inhoud consistent moet zijn over alle formats heen. En elk stukje content moet gelinkt zijn aan het merk of de business.”

Kan je een internationaal voorbeeld geven van de invulling?

Simon Rakosi: “Een mooi voorbeeld is het verhaal van de happiness machine omdat het gemakkelijk te verspreiden is, gelieerd is aan de business, aan het merk en aan de geïntegreerde marketing campagne.”

Zijn er in eigen land voorbeelden terug te vinden?

Simon Rakosi: “Een lokaal voorbeeld is het filmpje dat we gemaakt hebben in de Utopolis in Antwerpen. Dit filmpje werkt gemaakt in het kader van de campagne voor de Olympische Spelen, Move to the Beat. Via een geheim pop-up event in Antwerpen werd iedereen die een dansje durfde te wagen getrakteerd op een onvergetelijk moment. Een paar gelukkigen gingen zelfs met een duoticket voor de Olympische Spelen naar huis.”

Wat zijn de belangrijkste uitingen van content marketing voor Coca-Cola in België?

Simon Rakosi: “Het belangrijkste voor de content is dat ze past binnen een bepaalde campagne of een specifieke merkenboodschap. Het geeft geen zin om iets te doen dat volledig op zichzelf staat.”

Hoe ziet jullie aanpak eruit op vlak van social media en conversation management met de consumenten. Ambiëren jullie de status van Conversation Company?

Simon Rakosi: “Voor drie merken hebben we een aparte pagina op Facebook, namelijk Coca-Cola, Fanta en Aquarius. De conversation wordt lokaal in goede banen geleid door een Conversation Manager. Verder zijn we recent ook een lokale twitteraccount @CocaColaBelgium en een blog gestart waar we over de merken en het bedrijf communiceren. We zijn ervan overtuigd dat Coca-Cola een conversation company kan genoemd worden.”

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...