Internationaal merk, lokale content?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 18 juni 2012 - 4511 Views

4511 Views

Content Marketing bij Coca-ColaBij Coca-Cola spitst de internationale strategie op vlak van content marketing zich toe op de creatie van ‘liquid’ en ‘linked’ content. Internationaal leverde dat al enkele mooie voorbeelden op, maar we polsten Simon Rakosi, digital activation manager Benelux, naar de lokale toepassing van deze strategie.

 

Internationaal pakt Coca-Cola uit met termen als liquid en linked content. Wat betekenen die termen precies volgens jou?

Simon Rakosi: “Liquid content is content die vrij is en makkelijk kan gedeeld en verspreid worden. Linked content betekent dat de inhoud consistent moet zijn over alle formats heen. En elk stukje content moet gelinkt zijn aan het merk of de business.”

Kan je een internationaal voorbeeld geven van de invulling?

Simon Rakosi: “Een mooi voorbeeld is het verhaal van de happiness machine omdat het gemakkelijk te verspreiden is, gelieerd is aan de business, aan het merk en aan de geïntegreerde marketing campagne.”

Zijn er in eigen land voorbeelden terug te vinden?

Simon Rakosi: “Een lokaal voorbeeld is het filmpje dat we gemaakt hebben in de Utopolis in Antwerpen. Dit filmpje werkt gemaakt in het kader van de campagne voor de Olympische Spelen, Move to the Beat. Via een geheim pop-up event in Antwerpen werd iedereen die een dansje durfde te wagen getrakteerd op een onvergetelijk moment. Een paar gelukkigen gingen zelfs met een duoticket voor de Olympische Spelen naar huis.”

Wat zijn de belangrijkste uitingen van content marketing voor Coca-Cola in België?

Simon Rakosi: “Het belangrijkste voor de content is dat ze past binnen een bepaalde campagne of een specifieke merkenboodschap. Het geeft geen zin om iets te doen dat volledig op zichzelf staat.”

Hoe ziet jullie aanpak eruit op vlak van social media en conversation management met de consumenten. Ambiëren jullie de status van Conversation Company?

Simon Rakosi: “Voor drie merken hebben we een aparte pagina op Facebook, namelijk Coca-Cola, Fanta en Aquarius. De conversation wordt lokaal in goede banen geleid door een Conversation Manager. Verder zijn we recent ook een lokale twitteraccount @CocaColaBelgium en een blog gestart waar we over de merken en het bedrijf communiceren. We zijn ervan overtuigd dat Coca-Cola een conversation company kan genoemd worden.”

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...