Wat doet een conversation manager bij een voetbalploeg als Club Brugge?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 13 juni 2012 - 4616 Views

4616 Views

Conversation Manager Kirsten Willem van Club BruggeEen van de best verkochte marketingboeken van de nog jonge eeuw in ons land is Steven Van Belleghems ‘The Conversation Manager’. Heel wat bedrijven hadden oor naar de filosofie en intussen duiken almaar meer conversation managers op. Een van de meest zichtbare is Kirsten Willem, conversation manager bij Club Brugge. Geen typische media-adverteerder, maar wel een voetbalploeg die beschikt over een uitgebreid pallet van eigen media. We vroegen Kirsten Willem naar het plekje van conversation management binnen de content marketingstrategie van Club Brugge.

Account based marketing whitepaper

Wat doet een conversation manager bij een voetbalploeg als Club Brugge precies?

Kirsten Willem: “Ik ga de conversatie aan met de supporters en ontwikkel een tweerichtingsverkeer in de communicatie. Club Brugge is een familiale club en staat open voor zijn fans. Social media zijn een ideaal middel om dat doel te bereiken. Enerzijds willen we luisteren naar onze fans en die informatie terugkoppelen naar het management, anderzijds willen we onze fans ook graag een blik achter de schermen gunnen. We zijn aanwezig op Twitter en Facebook met respectievelijk 12.000 en 76.000 volgers, hebben een eigen YouTube-kanaal, sinds begin juni zijn we actief op Instagram en we hebben ook een groep op LinkedIn voor onze business-to-business klanten. Verder houd ik me als conversation manager ook bezig met het begeleiden van de spelers op vlak van social media. Er zijn geen restricties, we laten hen vrij, maar organiseren bijvoorbeeld wel workshops en ze kunnen bij ons altijd terecht met vragen.”

Hoe werk jij samen met andere owned media zoals Club TV, de website, persconferenties, enz.?

Kirsten Willem: “Ik onderhoud een heel nauwe samenwerking met de andere media van Club Brugge. Als Club TV een filmpje draait met de spelersvrouwen, dan verzorg ik niet alleen de posts daarover op de sociale netwerken, maar werk ik ook mee bij het ontwerpen van materiaal of bij het aanbrengen van ideeën. Verder geef ik ook input voor de webmaster en ondersteun ik de PR- en press manager. Het is de bedoeling dat we elkaars taken indien nodig kunnen overnemen.”

Hoe vergaar jij content? Gebeurt dat georganiseerd, via redactievergaderingen, of eerder ad hoc in functie van de voetbalactualiteit?

Kirsten Willem: “Beide. Elke week houden we een communicatiemeeting waarop we bepalen wat we structureel zullen communiceren en bekijken wat voor onze doelgroep interessant kan zijn. Daarnaast verloopt veel communicatie echter ad hoc, zeker voor de social media. Door dagelijks rond te lopen tussen spelers en trainers kan ik perfect inschatten wat interessante informatie is om te delen met de supporters.”

Wat gebeurt er in ‘kalme’ periodes zoals nu, tussen twee voetbalseizoenen in. Communiceren jullie dan gewoon iets minder?

Kirsten Willem: “Neen. In kalme periodes gaan we heel bewust op zoek naar content. Aan onze start op Instagram bijvoorbeeld koppelden we een actie waarbij supporters foto’s konden taggen met Club Brugge, maar we riepen studenten ook op foto’s te maken tijdens het studeren en die koppelden we dan weer aan een wedstrijd om matchworn-shirts van onze studerende spelers te winnen. Er is altijd wel een manier om interessante informatie naar de supporters te brengen.”

Account Based Marketing whitepaper

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...