Content marketing en SEO: over doel en middel

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 29 juni 2012 - 1457 Views

1457 Views

Bedrijven die een doordacht contentmarketingbeleid voeren, informeren en converseren niet enkel met hun klanten of consumenten. Content marketing is in veel gevallen immers een gedroomd middel om een geïnteresseerd publiek via search engine optimalisation naar de eigen online media te brengen. Meer en meer SEO-specialisten wijzen erop dat een shift van search marketing naar content marketing voor hogere rankings in zoekresultaten zorgt en meer organische trafiek genereert.

Een mooi voorbeeld is Google+. Testen met de zoekresultaten toonden aan dat websites met een sterk sociaal profiel hun organische trafiek zien stijgen en dat het omgekeerde gebeurt met sites die een zwak sociaal profiel hebben. Converseren is met andere woorden een SEO-stimulator, onder andere omdat Google natuurlijke links en sociale signalen op een site hoger waardeert. Een dergelijke onderbouw moet bedrijven haast automatisch in de richting van contentmarketing duwen.
Dat klinkt evident, maar vandaag zijn veel SEO-campagnes nog sterk analytisch gedreven en is een actieve sociale strategie geen kernpunt. Wel levert SEO vandaag vaak het besluit op dat een website meer content nodig heeft.
Of met andere woorden: linkbuilding als onderbouw voor SEO volstaat niet meer. Het is zeker nuttig, maar werkt vooral op korte termijn. Of in reclametermen uitgedrukt: het is een tactisch middel, terwijl content marketing eerder een echte strategie is om de search resultaten te verbeteren.

Een concreet voorbeeld van wat social content kan betekenen zien we in een omgekeerde vaststelling: Google rekent data als likes en shares op Facebook niet mee, terwijl externe analyses aanwijzen dat er een sterke correlatie zou zijn met de rankings mocht Google dat wel doen.
Als Google ooit zijn mening herziet (of als Facebook en Twitter Google op die flank aanvallen), dan heeft deze SEO-ingreep grote gevolgen voor de content marketingstrategie die bedrijven voeren. De beweging die bedrijven zullen moeten maken is er een van content met 100 boeiende links naar content met een sociale voetafdruk. Zonder de links overboord te gooien en zonder in de val te trappen van het sociaal zijn om sociaal te zijn. Want de basisinsteek blijft dezelfde: relevantie.

Wie fantastische content bouwt en sociale mogelijkheden voorziet, zal haast automatisch en viraal zijn doelstellingen realiseren. Search wordt dan wat het moet zijn: een tool en niet het redmiddel om alsnog mensen naar die content te lokken.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...

»

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen ...

landingspagina
»

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die ...

»

Waarom je contentteam een project manager kan gebruiken

Een heel specifieke en soms nog onderschatte functie in een goed ...

influencer marketing
»

Wat is influencer marketing en mag het zomaar?

Invloedrijke mensen die in hun netwerk een authentiek verhaal over je ...

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...