Variaties op het thema sociale media

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 11 mei 2012 - 3181 Views

3181 Views

Belgische merken gaan eerder behoedzaam om met sociale media. Mobistar, Bank Degroof en Coca-Cola getuigen uit de praktijk.

“Via Facebook bereiken we een zeer brede groep klanten van alle leeftijden,” verzekert Audrey Benoit director web & social media bij Mobistar. “Onze klanten nemen zelf het initiatief. Zij beslissen over de inhoud van de dialoog. Wij zoeken in de mate van het mogelijke naar een ‘first time resolution’. In een aantal gevallen hebben die mensen al vooraf e-mails gestuurd of contacten gehad met het call center maar werden zij niet goed geholpen. Onze agenten volgen het dossier van A tot Z. Het web care team functioneert niet zoals een klassiek call center. Deze mensen kunnen aankloppen bij iedereen binnen de organisatie. Voor ons is dit een testcase. We onderzoeken waarom een probleem niet werd opgelost of waarom het zo lang duurt. De dialoog is erop gericht om de interne processen en de service aan de klant te verbeteren.”

Bank Degroof is sinds twee jaar actief op YouTube, LinkedIn, Facebook en Twitter. “We bereiken klanten, prospecten en opinieleiders via de sociale media,” bevestigt Eric Kawan, marketing- en communicatieadviseur bij Bank Degroof. YouTube is een platform voor het uitwisselen van filmpjes met interviews, evenementen, productinformatie enz. Via LinkedIn communiceert de bank naar specifieke doelgroepen en klantenprofielen. Facebook is een teaser naar www.toekomstvisies.be waar de bank de link legt tussen de wereld van morgen en producten. Twitter signaleert dat er op een specifieke website relevant nieuws is te vinden.

Bij Coca-Cola maken de sociale media deel uit van de marketingmix, net zoals de traditionele media. “Onze voornaamste merken hebben een Facebook-pagina voor een dialoog met de merkfans,” verzekert Gaetan Van de Populiere, market activation director bij Coca-Cola Belgium. “De wereldwijde Coca-Cola fanpagina op Facebook, opgezet door de fans, telt  41 miljoen followers. Sommige merken zoals Coca-Cola en Fanta hebben ook een eigen YouTube-kanaal waar je campagnemateriaal en branded content kan terugvinden. Twitter zetten we in voor onze corporate communicatie. We hebben ook een corporate blog, als onderdeel van onze website (www.cocacolaBelgium.be), waar we allerlei bedrijfsverhalen brengen, ondermeer over duurzaamheid.” De digital manager is verantwoordelijk voor de uitvoering van het social medialuik van de marketingcampagnes. De communicatieafdeling staat in voor het corporate-luik inclusief het gebruik van Twitter en de corporate blog.

http://FantaURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub1

http://CokeURL.com/pub3

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...