Maak je merk de moeite waard met relevante content

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 18 mei 2012 - 2915 Views

2915 Views

relevante content marketingMarketing gaat vandaag meer dan ooit om het opbouwen van relevante interactie en ervaring. “We bevinden ons in een heel nieuwe fase,” vindt Mike Verledens, directeur van Sparklink (www.sparklink.be). “Door de opkomst van internet en de sociale media wordt het namelijk mogelijk om als adverteerder de aanzet te geven tot conversatie over het merk of product op een ongeziene schaal. Alles draait nu om relevantie en authenticiteit. Wordt de boodschap relevant en geloofwaardig bevonden, dan beginnen mensen – spontaan of lichtjes geholpen – over jouw merk te praten.”

Het grote verschil met de traditionele ‘push’ marketing is de machtswissel waarbij de consument of klant zelf beslist of hij het merkverhaal of de aanbieding de moeite waard vind om het binnen zijn netwerk te verspreiden. Bij een lancering hebben de marketeers de controle over het initiatief en de boodschap maar niet over de reactie van de consument en het leven dat dit verhaal achteraf zal leiden. Reacties verspreiden zich razendsnel. Vroeger was reclame de enige informatiebron over productinnovaties. Nu google je even en je controleert meteen of de informatie wel betrouwbaar is. Als een merkfabrikant een promotie lanceert voor een nieuw afwasmiddel en je buurvrouw vertelt dat het product echt doeltreffend is, dan zal haar stem veel zwaarder doorwegen. Bedrijven trachten positieve buzz te bevorderen. Het dwingt hen om na te denken over de kern van hun activiteit en hun bestaansreden: wat is mijn toegevoegde waarde? Hoe maak ik mijn product of dienst relevanter?

 

Bij open innovatie, cocreatie of crowd sourcing betrekt men de consument van bij de start bij het innovatieproces. Betrek je je grootste – en vaak meest deskundige – merkfans bij zo’n project, dan vergroot je (collectieve) expertise. Bovendien stijgt de kans dat zo’n innovatie relevant is want ze wordt ontwikkeld in nauw overleg met de doelgroep. Dit vertaalt zich in veel snellere en directe communicatie op megaschaal. “Als men het heeft over sociale media, dan staart men zich vaak blind op het kanaal,” stelt Mike Verledens vast. “Men heeft daarbij weinig aandacht voor de content. Wat vertel je? Wat is je aanbod..? Toch is dit cruciaal. Het gaat al lang niet meer over het aantal fans of followers. Heeft de marketing geleid tot meerverkoop?”

 

In ‘old school’ marketing lag de focus op het koop- en gebruiksmoment. Nu gaat er een zeer intensief zoekproces aan vooraf. Wat merken doen in de aanloopfase naar de aankoop, bepaalt grotendeels of ze in de shortlist terechtkomen. Op een site zoals www.zillow.com vind je niet alleen de basisinformatie en de prijs van een pand maar ook de prijsevolutie over de laatste tien jaar in de buurt, welke scholen er zijn enz. Tijdens de zoekfase kun je als merk scoren door dergelijke toegevoegde waarde te leveren. Succesvolle bedrijven voegen totaal nieuwe informatielagen toe aan hun boodschap. Ze spelen in op de plaats waar de consument zich bevindt of op zijn activiteit op dat welbepaalde moment en maken zo het verschil.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...