Facebook Timeline biedt heel wat mogelijkheden voor merken

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 21 april 2012 - 2794 Views

2794 Views

Facebook timelineOp 30 maart was het zover. Facebook lanceerde overal zijn Timeline.  Timeline biedt heel wat interessante mogelijkheden voor pagina’s van merken. Welke zijn de mogelijkheden? We overlopen ze kort.

 


Tijdslijn (of Timeline)

De tijdslijn zelf  versterkt de mogelijkheden voor een merk om aan ‘story telling’ te doen. De bezoekers kunnen dankzij de tijdslijn oudere berichten vlot gaan opzoeken en krijgen hierdoor zicht op de geschiedenis van het merk. Deze functionaliteit zal er zeker voor zorgen dat de band tussen het merk en de consument sterker wordt.

Omslagfoto (of cover photo)

Het meest opvallende is wel dat de merken nu de mogelijkheid krijgen om een omslagfoto te maken. Deze omslagfoto’s ( 851×315 pixels) zijn een stuk groter als de profielfoto. Er zijn wel wat regels waar je rekening mee dient te houden. Zo mag je geen call to actions, coupons, speciale aanbiedingen, downloads, aanmoedigingen om te liken enz… . Het volledige reglement kan je hier vinden.

Profielfoto

Deze foto staat nu links onder de omslag foto.  De meeste merken zetten daar hun logo.
Heb je wat inspiratie nodig voor je pagina:

De info sectie (of About)

Deze about section staat nu links onder de profielfoto en is maar voor een stuk zichtbaar. Door deze about section op die plaats te zetten kunnen consumenten heel vlot de essentie van je merk lezen. Tip: enkel de eerste lijnen zijn leesbaar. Plaats een slogan, je mission statement, of iets anders waar je je als merk mee wil uitstralen.

Mijlpalen (of milestones)

Milestones is een belangrijke gebeurtenis in je bedrijf dat je onder de aandacht wenst te houden. Het oude logo, de eerste winkel die open ging, een nieuw product. Het zijn allemaal milestones van je bedrijf. Nu kan je die vlot onder de aandacht brengen van de bezoekers van je pagina en op die manier de geschiedenis van je bedrijf vertellen. Aan een milstone kan je een datum, beelden, enz… vasthangen om alles duidelijk in kaart te brengen.  Op die manier kan je als merk vlot je geschiedenis  gaan communiceren. Aan een milestone kan je beelden vasthangen, een datum. een. Aan de milestones kan je een

Hoogtepunten en vastmaken (of highlights en pinning)

Beelden vertellen meer dan 1000 woorden. Facebook heeft dit goed begrepen en biedt nu via Stars de mogelijkheid aan om je beelden over de volledige breedte van je Facebook pagina te posten.

Pin, hiermeer kan je een post bovenaan je tijdslijn gedurende 7 dagen gaan vastpinnen. Maw deze post blijft bovenaan je Facebookpagina en is dus de eerste post die je ziet. Dit is maw een ideale mogelijkheid om een belangrijke lancering onder de aandacht te brengen, een evenment aan te kondigen, of ander belangrijk nieuws.

Tabs en apps

Apps bestaan nog steeds maar zien er in de Timeline anders uit en zullen als thumbnails getoond worden onder de cover foto. In totaal zijn er 12 tabs, waarvan er meteen 4 verschijnen op het scherm. Je kan de tabs ook gaan personaliseren door er een leuk beeld in te zetten of door ze van plaats te verwisselen. Concreet: de vroegere landingspagina is verdwenen, maar de app bestaat nog en je kan die linken aan een tab die je dan bijvoorbeeld home noemt. Voorbeeld: www.facebook.com/livestrong


 

 


Timeline samengevat

Facebook heeft met Timeline heel wat nieuwe mogelijkheden aan de merken gegeven om nog meer aan story telling te gaan doen. Het is nu aan de merken om deze mogelijkheden volop te gaan benutten.

Succes en tot op Facebook! En wordt zeker onze fan!

 

 

 

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...