Brand Journalism: De heldere kant van duistere journalistiek

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 21 april 2012 - 2755 Views

2755 Views

Brand journalismMarketing en journalistiek hebben een bijzondere haat-liefdeverhouding. Dat komt omdat journalisten doorgaans vanuit hun professionele instinct zeer sceptisch staan tegenover marketinginformatie, terwijl marketeers vooral denken in termen van media en hoe je die kan benutten om een boodschap zo efficiënt mogelijk bij de doelgroep te brengen. Twee perfect verdedigbare standpunten die echter van tijd tot tijd tot een zeer normale botsing komen. Weinigen belichamen de twee disciplines, Peter Vandermeersch is tot op heden de enige journalist die met de titel van marketeer van het jaar aan de haal ging.

Content marketing is echter een van de marketingdisciplines die door de inhoudelijke focus het nauwst aansluit bij journalistiek werk. Persverenigingen zullen echter opperen dat journalistiek in opdracht van een merk nooit helemaal onafhankelijk kan zijn en vanuit dat inzicht ontstond een nieuwe term die doorgaans wordt omschreven als ‘brand journalism’. Voor journalisten klinkt dat als werken voor the dark side, maar de professionalisering van content marketing heeft ervoor gezorgd dat we vandaag al enkele mooie voorbeelden van degelijk onderbouwde merkjournalistiek kunnen ontdekken.

The Boeing Company

Een van de bedrijven die recent veel lof oogstte voor zijn brand journalism is vliegtuigbouwer Boeing. The Boeing Company lanceerde een nieuwe site en focuste daarbij op brand journalism met interessante reportages over mensen. Op die manier wilde het merk zich een meer menselijk gezicht aan meten. Een van de sterke verhalen is Freezin’ in Florida over de tests met de 787 Dreamliner in de grootste koelhangar ter wereld. Die hangar simuleert temperaturen van -50° tot +70° Celsius. In een twee minuten durend videostuk schetst Boeing een mooi beeld van de mensen die de tests uitvoeren.

Het moeten overigens niet altijd mensen zijn. Rocky earns his rest is het verhaal van een Mechelse Scheper met 56 jaar dienst op de teller (in hondenjaren) als explosievenhond voor Boeing. De communicatiedirecteur van Boeing vatte de symboliek van Rocky samen door te stellen dat het vroeger gewoon onmogelijk was geweest om een hond op te voeren op de corporate site. Nu wil het bedrijf over elke medewerker praten en dat maakt van content marketing in deze case een enorm efficiënte tool voor de verbetering van het bedrijfsimago.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...