IKEA start zijn YouTube-kanaal

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 08 maart 2012 - 1774 Views

1774 Views

Ikea YoutubeDe Zweedse meubelgrootheid IKEA heeft een reputatie hoog te houden op vlak van content marketing. Nog voor die discipline hip werd, groeide vanuit een sterk loyaltyprogramma (IKEA Family Live) de aandacht voor content met onder andere een eigen magazine.

De jaarlijkse catalogus van IKEA is een begrip met een oplage van maar liefst zes miljoen exemplaren. Kijken we naar het internet dan springt vooral het recente initiatief van IKEA USA in het oog. In de Verenigde Staten heeft IKEA 38 winkels en lanceerde het in februari How to Build, een YouTube-kanaal waar de kijker filmpjes vindt die uitleggen hoe de IKEA-producten het best worden gemonteerd. De films zitten verspreid over acht playlists en eentje ervan verzamelt voor de liefhebbers ook al de reclamespots van Zwedens trots.

How to build komt evenwel niet uit de lucht vallen. Eind vorig jaar lanceerde IKEA al een fotosharing site (Share Space, www.theshare-space.com). Gebruikers kunnen foto’s uploaden van hun eigen leefruimtes en hun ideeën met elkaar delen.

Doelstelling: dialoog tussen consumenten over design stimuleren en hen zo middelen aanbieden om het beste uit hun eigen huisinrichting te halen. De gemeenschappelijke noemer van How to build en Share Space is ongetwijfeld de investering in visuele en technologische content om consumenten te helpen. Meer dan een montageplannetje zet beeldmateriaal in de meubelindustrie aan tot attentie en koopgedrag.

Dat neemt niet weg dat de traditionele, geschreven of getekende, informatie op het achterplan verdwijnt. IKEA lanceerde deze zomer ook een blog ‘Design by IKEA’ en een Twitter-account @DesignbyIKEA waar experts designtips geven. Daarnaast blijven ook de offline initiatieven bestaan, maar de nieuwe stappen tonen duidelijk aan dat IKEA de weg heeft gevonden naar een modern content- en community getint marketingplan voor de komende jaren.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...