Content marketing is een traditionele discipline

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 30 maart 2012 - 3200 Views

3200 Views

Content marketing John Deere FurrowOver weinig marketingdisciplines is de laatste jaren minder geschreven dan over content marketing en dat wekt al eens de verkeerde indruk dat deze benadering een nieuwigheid in media- en marketingland is. Niets is echter minder waar. Wel is het zo dat het internet de verscheidenheid aan content marketinguitingen heeft vergroot, maar de historische voorbeelden tonen aan dat dit een aanpak is die – om het even oneerbiedig te stellen – zo oud is als de straat. Enkele klassiekers, bekend en minder bekend.

Het alleroudste beschreven voorbeeld van content marketing is wellicht nog het minst bekende van het viertal dat we hieronder aanhalen. In 1895 merkte de John Deere truck company dat ze met traditionele printmedia niet echt succes boekte bij landbouwers. Dat was een streep door de rekening, aangezien John Deere zich tot doel stelde om de landbouwers wegwijs te maken in de wereld van ‘nieuwe’ technologie en trends in landbouwmachines. Daarop besloot John Deere om zowat het allereerste klantenmagazine te maken, The Furrow. Voor de geïnteresseerden: het bestaat vandaag nog steeds, wat meteen duidelijk maakt hoeveel potentieel de nieuwe benadering van de machinefabrikant had.

Geen wonder dus dat ook vanaf de start van de 20ste eeuw grote merken hun pijlen op content gingen richten. Een van de bekendste verhalen is dat van Procter&Gamble dat reeds in de jaren ’30 het initiatief nam om soapseries te ondersteunen. Zonder P&G hadden Thuis en Familie ook bestaan, maar wellicht niet het etiket ‘soap’ opgekleefd gekregen. De idee om inhoudelijk iets bij te brengen aan een ‘soap’ vervaagde met de jaren, maar het idee van P&G opende wel de deur naar ander ‘productoverschrijdende’ content initiatieven. Een van de slimste voorbeelden is ongetwijfeld Michelin, dat als bandenfabrikant inzag dat het een meerwaarde kon bieden door reisgidsen en –kaarten in de markt te zetten. André Michelin wilde de chauffeurs spijzen met nuttige informatie en nam dat letterlijk: er volgde ook een Michelin restaurantgids, met recensies en later met sterren die vandaag de maatstaf zijn geworden om het niveau van een kok te beoordelen. Het laatste voorbeeld surft op hetzelfde idee: het Ierse biermerk Guinness had in de jaren ’50 met Hugh Beaver een managing director die graag een stukje content wou weggeven aan zijn klanten. Het werd een boek dat alle wereldrecords verzamelde, het Guinness Book of Records. De give-away werd een groot succes en later een absolute moneymaker voor de brouwer. Het zijn dergelijke frisse ideeën die content marketing vandaag op het internet naar nieuwe hoogten moeten tillen, maar het mag duidelijk zijn dat ook het verleden al zeer glorieus was.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...