De supporter-specialist

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 29 februari 2012 - 3169 Views

3169 Views


Steven Van Belleghem - Conversation specialistSinds kort ligt het nieuwe boek van Steven Van Belleghem in de rekken. Met De Conversation Company breit hij een vervolg aan De Conversation Manager, zijn zeer succesvolle boek (meer dan 22.000 verkochte exemplaren) uit 2010.

Het boek maakte van Van Belleghem een goeroe in marketingland en zette veel bedrijven aan om het veranderingstraject van adverteerder tot conversation manager in gang te zetten. In zijn nieuwe boek legt hij uit hoe je als bedrijf het onbenut conversatiepotentieel kan aanboren en uitgroeien tot een echte conversation company. Het traject loopt langs het optimaliseren van 4 c’s: customer experience, conversatie, content en collaboratie. Conversatie en content zijn twee elementen die de voorbije jaren werden uitgediept door meer en meer gespecialiseerde communicatiebureaus. We vroegen Van Belleghem welke rol zij kunnen spelen in de begeleiding van potentiële conversation companies. Of met andere woorden: beheer je content en conversatie management best in- of outhouse?

“Ik zie twee niveaus die vandaag door elkaar worden gebruikt”

“Ik zie twee niveaus die vandaag door elkaar worden gebruikt”, nuanceert de auteur meteen. “Veel mensen denken dat een conversation manager gewoon berichten post op Twitter of Facebook. Als je daar geen strategie aan vastknoopt, mis je een opportuniteit en dreig je heel oppervlakkig te werken. Ik denk dat je beide nodig hebt: iemand die strategisch denkt en iemand op operationeel niveau. De persoon op strategisch niveau moet absoluut intern zitten omdat zijn werk meer en meer zal worden gekoppeld aan de bedrijfsstrategie en aan de bedrijfsidentiteit. Je kan je wel laten adviseren natuurlijk, maar voorts moet je dat toch binnenshuis bewaken.” Van Belleghem, die zich in het verleden wel vaker een inhouse-believer toonde, zet dus de deur op een kier voor het outsourcen van content.

“Voor de operationele invulling zijn er twee pistes, afhankelijk van de organisatie”

“Voor de operationele invulling zijn er twee pistes, afhankelijk van de organisatie”, zegt hij. “Zelf vind ik het ideaal als je ook dat intern doet omdat de flexibiliteit hoger zou moeten zijn en omdat mensen intern sneller spreken vanuit het merk. Je werft mensen aan die fan zijn van het merk en die begrijpen hoe de doelgroep eruitziet. Club Brugge heeft als eerste voetbalploeg in België een conversation manager aangeworven.

Die persoon zou niet kunnen communiceren zoals hij dat nu doet, mocht hij geen Club Brugge-supporter zijn. Dat is een voorwaarde voor de job die in die context evident is, maar het zou ook het geval moeten zijn voor een fmcg-merk. Je hebt iemand nodig die zich heel hard identificeert met het merk. Dat is de eerste voorwaarde, meer dan extern of intern.” De laatste nuance van Van Belleghem maakt meteen duidelijk waar de meerwaarde van externe partners kunnen liggen. Een in house talent is ongetwijfeld een fan, maar heeft minder ervaring dan een externe specialist. Als het klikt tussen een bedrijf en zijn externe conversatiespecialist dan kan deze laatste door een combinatie van ‘supporterschap’ en contentmétier flink wat gewicht in de schaal werpen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...