De supporter-specialist

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 29 februari 2012 - 1878 Views

1878 Views


Steven Van Belleghem - Conversation specialistSinds kort ligt het nieuwe boek van Steven Van Belleghem in de rekken. Met De Conversation Company breit hij een vervolg aan De Conversation Manager, zijn zeer succesvolle boek (meer dan 22.000 verkochte exemplaren) uit 2010.

Het boek maakte van Van Belleghem een goeroe in marketingland en zette veel bedrijven aan om het veranderingstraject van adverteerder tot conversation manager in gang te zetten. In zijn nieuwe boek legt hij uit hoe je als bedrijf het onbenut conversatiepotentieel kan aanboren en uitgroeien tot een echte conversation company. Het traject loopt langs het optimaliseren van 4 c’s: customer experience, conversatie, content en collaboratie. Conversatie en content zijn twee elementen die de voorbije jaren werden uitgediept door meer en meer gespecialiseerde communicatiebureaus. We vroegen Van Belleghem welke rol zij kunnen spelen in de begeleiding van potentiële conversation companies. Of met andere woorden: beheer je content en conversatie management best in- of outhouse?

“Ik zie twee niveaus die vandaag door elkaar worden gebruikt”

“Ik zie twee niveaus die vandaag door elkaar worden gebruikt”, nuanceert de auteur meteen. “Veel mensen denken dat een conversation manager gewoon berichten post op Twitter of Facebook. Als je daar geen strategie aan vastknoopt, mis je een opportuniteit en dreig je heel oppervlakkig te werken. Ik denk dat je beide nodig hebt: iemand die strategisch denkt en iemand op operationeel niveau. De persoon op strategisch niveau moet absoluut intern zitten omdat zijn werk meer en meer zal worden gekoppeld aan de bedrijfsstrategie en aan de bedrijfsidentiteit. Je kan je wel laten adviseren natuurlijk, maar voorts moet je dat toch binnenshuis bewaken.” Van Belleghem, die zich in het verleden wel vaker een inhouse-believer toonde, zet dus de deur op een kier voor het outsourcen van content.

“Voor de operationele invulling zijn er twee pistes, afhankelijk van de organisatie”

“Voor de operationele invulling zijn er twee pistes, afhankelijk van de organisatie”, zegt hij. “Zelf vind ik het ideaal als je ook dat intern doet omdat de flexibiliteit hoger zou moeten zijn en omdat mensen intern sneller spreken vanuit het merk. Je werft mensen aan die fan zijn van het merk en die begrijpen hoe de doelgroep eruitziet. Club Brugge heeft als eerste voetbalploeg in België een conversation manager aangeworven.

Die persoon zou niet kunnen communiceren zoals hij dat nu doet, mocht hij geen Club Brugge-supporter zijn. Dat is een voorwaarde voor de job die in die context evident is, maar het zou ook het geval moeten zijn voor een fmcg-merk. Je hebt iemand nodig die zich heel hard identificeert met het merk. Dat is de eerste voorwaarde, meer dan extern of intern.” De laatste nuance van Van Belleghem maakt meteen duidelijk waar de meerwaarde van externe partners kunnen liggen. Een in house talent is ongetwijfeld een fan, maar heeft minder ervaring dan een externe specialist. Als het klikt tussen een bedrijf en zijn externe conversatiespecialist dan kan deze laatste door een combinatie van ‘supporterschap’ en contentmétier flink wat gewicht in de schaal werpen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...