Goede content marketing op Facebook, een voorbeeld

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 16 november 2011 - 2947 Views

2947 Views

Het nieuwe Facebook gaat verder dan enkel wat liken, zoveel is intussen duidelijk. Gebruikers kunnen content catalogeren en als bedrijf doe je er maar beter alles aan om een topverslag te plaatsen en niet in de rubriek spam te belanden. Bovendien kunnen gebruikers ook verslagen laten verbergen. Facebook helpt met andere woorden een handje om de feeds zo goed mogelijk te laten aansluiten op wie de gebruiker is. Zwakke content heeft geen kans, laat ook dat duidelijk zijn.

Deze evolutie noopt al wie content creëert en vermarkt tot de nodige creativiteit. We gingen op zoek naar een goed voorbeeld in eigen land en kwamen terecht bij de Facebook-pagina van Vacature. Het rekruteringsmerk van Mediafin (een joint-venture van De Persgroep en Rossel) heeft al enkele jaren terug begrepen dat zeker in de rekruteringsbranche papier niet het enige kernmedium kan zijn. De website is sterk, de Facebookpagina ook. U kan ze hier ontdekken, maar let vooral op de invalshoeken. De artikels spelen in op de actualiteit, ook tipgerichte info vindt zijn weg naar Facebook en last but not least denkt Vacature in termen van ciblering. Waar je in de sociale netwerkenmix kan stellen dat Linkedin een eerder zakelijk publiek aanspreekt of Netlog een eerder jong publiek, is Facebook het breedpublieksmedium. Vacature heeft begrepen dat het op Facebook niet om pure zakelijkheid draait en let er op om ook speelse elementen te integreren. Geen games, maar bijvoorbeeld een flits als “Live op Twitter – Files/treinvertragingen beu? Tweet een foto met hashtag #wachtbeeld hoe jij de wachttijd trotseert & win leuke prijs! Smakelijk eten :)” Een mooi evenwicht, van een merk/medium dat duidelijk begrepen heeft hoe het van Facebook een nuttige contenttool kan maken.

Tot besluit, nog deze tip. Een contentpagina op Facebook is nog meer dan op andere plaatsen nooit af. Facebook evolueert snel, past zijn werking regelmatig aan en wie een pagina met content beheert heeft er alle belang bij daarop in te spelen. Denk maar aan de Facebook Timeline die voor marketers een nieuwe uitdaging vormt. Het is wachten hoe merken hun plek in de autobiografie van hun consumenten zullen willen veroveren. Ben je opzoek naar een contentpartner, dan kunnen wij je zeker helpen. Stuur een mail naar hello@mediaforta.com

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...