De premiumallures van Facebook

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 13 oktober 2011 - 2070 Views

2070 Views

Dat Facebook een goed contentmedium is, lijkt een open deur intrappen. Dat is het echter niet afgaand op de gemiddelde brandpage op ’s werelds grootste sociale netwerk. Zeer vaak, nog te vaak, is de strategie achter een merk- of bedrijfspagina terug te brengen tot aanwezigheid. Het gaat een beetje zoals met de websites tien tot vijftien jaar geleden: eerst vond iedereen het belangrijk om een site te hebben, pas veel later gingen meer en meer bedrijven inzien dat het ook een goed kanaal voor het verspreiden van content was. Hoe sterker de penetratie van Facebook stijgt, hoe meer die stelling ook hier opgaat.

 

Om die aanwezigheidsstrategie in goede banen te leiden, werken grote merken met een community manager die vragen, reacties en discussies van zij die het merk ‘liken’ modereert en beantwoordt. Wie Steven Van Belleghem hoorde praten over de conversation manager weet dat zo’n functie gerechtvaardigd is en in het beste geval waakt de Facebook-herder ook over andere communitykanalen of werkt hij nauw samen met andere conversatiemanagers binnen het bedrijf. Maar vandaag mag het al iets meer zijn. Wie de conversatie wil spijzen, kan dat maar beter doen met content. Goede content. Hoe je dat concreet moet invullen, hangt af van de bedrijfsstrategie maar evenzeer van wat Facebookgebruikers willen en niet willen.

Vorige maand publiceerde eMarketer.com een studie die de behoeften van Facebook-leden in kaart bracht (een onderzoek bij 626 respondenten in de VS). Als ze een merk of bedrijf niet willen ‘liken’ dan zijn dit de belangrijkste redenen: niet willen gebombardeerd worden met boodschappen en reclame (54%), vermijden dat het bedrijf hun profielinfo ziet (45%) of vermijden dat bedrijven via Facebook contact opnemen (29%). Nog veel interessanter is het antwoord op de vraag wat de respondenten wel verwachten van een like-merk: toegang tot exclusieve content staat op één, op gelijke hoogte met kortingen en promoties. Het brengt ons naadloos terug bij het conversatiemanagement-idee en de link die daarbij vaak gelegd wordt naar co-creatie. Geef brand lovers toegang tot content over nieuwe producten, volg de conversaties, trek lessen en trek die door naar de productie of naar nieuwe exclusieve content. Want ondanks zijn groeiende status van massamedium zal Facebook het op vlak van content vooral moeten hebben van een premium strategie.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...