Wie het schoentje past…

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 29 september 2011 - 2622 Views

2622 Views

content marketing denk als een uitgeverAdverteerders die content marketing inschakelen in hun mediamix zijn er zich misschien niet altijd van bewust, maar eens ze een website met content lanceren, nemen ze de gedaante van uitgever aan. Verrast? Een website is een publicatie, net zoals een nieuwsbrief, een klantenmagazine of een jaarverslag op papier dat zijn. Die vaststelling heeft enkele belangrijke gevolgen, want wie de rol van uitgever opneemt, moet daar ook naar handelen. Dat klinkt dwingend, maar wie het juist aanpakt, zal vooral merken dat het de professionalisering van de contentcreatie ten goede komt. Waar moet je als adverteerder annex uitgever zoal rekening mee houden? Enkele tips.

Wees manager. De taak van uitgever is een managementfunctie. Of vrij vertaald: een goed contentidee volstaat niet. Als manager-uitgever moet je zorgen voor een constante flow van content. De traditionele media sturen dit proces met behulp van redactiekalenders en follow-up systemen. Organiseer vanuit die rol ook de workflow. Bepaal wie voor content zorgt en beslis waar en wanneer je die zal vrijgeven. Op dat moment komt ook people management om de hoek gluren. Denk goed na wie beslissingen mag en kan nemen en bepaal wie zijn zeg kan doen binnen het proces van contentcreatie. Ben je als adverteerder-uitgever te puur een manager en te weinig een ‘editor’ in de Angelsaksische betekenis van het woord, breng dan de verantwoordelijkheid voor de content onder bij iemand met voldoende autoriteit en benadruk het belang van continuïteit en coherentie.

Wees strateeg en analist. Naast operationele en organisatorische vaardigheden uit de uitgeefwereld, nemen adverteerders-uitgevers best ook de strategische en analytische competenties mee. Dat zijn competenties die vaak aan adverteerderszijde of bij bureaupartners in house zitten. Betrek die mensen op een gestructureerde wijze in het contentproces. Start dat proces daarom met een analyse van welke content al aanwezig of online is. Wat staat erin? Waar bevindt het zich? Wie beheert en onderhoudt het? En last but not least: op wie is het gericht? Breng de doelgroep zo verfijnd als mogelijk in kaart, net als de informatiebehoefte of het verwachtingspatroon.

Wees informaticus. Of zorg dat het team dat content ontwikkelt, een werkbaar systeem voor de vingers geschoven krijgt. Het is geen overbodige luxe als de betrokkenen enige kaas hebben gegeten van de interface en de website-architectuur. Mediaforta biedt voor dit probleem een algemene oplossing dankzij de unieke Mediaforta user interface. Benieuwd? Later op deze blog meer hierover, of je mag ons hier ook altijd over contacteren. Onthoud ook dat online content zeer meetbaar is en laat niet na om kwantificeerbare doelen mee te nemen langs het traject. Al mogen de (klik)resultaten zeker geen blinde raadgever zijn voor de te volgen koers.

 

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...