De opmars van content marketing verklaard

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 09 september 2011 - 3121 Views

3121 Views

Waarom is content marketing populairContent marketing heeft de voorbije jaren onmiskenbaar zijn plaats opgeëist in de marketingmix van zowel grote als minder grote ondernemingen. Voor de vele believers van content marketing zal dat geen verrassing zijn, maar toch verdient de vraag naar het waarom van deze evolutie enige aandacht. Het is immers nog niet eens tien jaar geleden dat een adverteerder als P&G voor het eerst openlijk zijn conservatief marketinggedrag in vraag stelde.

Wie wil begrijpen waarom content marketing in opgang is, moet de definitie van deze techniek onder de loep nemen. We vonden een mooie bij de Nederlander Joery Bruijntjes, marketingadviseur en blogger bij Frankwatching. Hij omschrijft content marketing als het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken. Dit betekent dus het zorgen voor de juiste content, voor het juiste publiek, op de juiste plaats, op het juiste moment. Direct, multimediaal en vooral vindbaar.”

Halen we deze definitie even uit elkaar, dan stoten we eerst op wat bedrijven al veel langer doen: content maken, aanbieden en verspreiden. Dat gebeurt al vele decennia via folders, klantenmagazines of – wie ver terug wil – door als zeepproducent (P&G!) een tv-zender te betalen om een ‘soap’ te maken. Nieuw onder de zon deze eeuw is echter het plan, of de marketing, achter content. Enkel via een gestructureerde benadering van content kan je vandaag als bedrijf inspelen op de vooraf geïdentificeerde behoefte waar de definitie het over heeft. Dat betekent ook zoveel als het ontwikkelen van een meer professionele benadering om die ambitie waar te maken.

Dat adverteerders op die kar zijn gesprongen, heeft twee redenen. Ten eerste hebben ze de grenzen van de traditionele above-the-line marketing leren kennen. Toegegeven, televisie heeft flink wat reclamebudgetten aangezogen sinds oktober 2008, maar een adverteerder die zich echt als uitgever van content wil opwerpen, zal met deze media zijn pap niet brokken. Ten tweede zitten vandaag veel vissen in de contentvijver. Enkel content aanbieden en verspreiden is onvoldoende. Het moet zoals gezegd gestructureerd en gepland verlopen opdat de doelgroep de weg naar de content überhaupt zou kunnen vinden. Net daarom halen specialisten nu al aan dat toegang tot content cruciaal zal worden in de komende jaren. Barbra Gago noemt het hier ‘curation’: help prospecten om content te vinden. Of hoe content marketing toch ook werkt als traditionele media, want ook daar is bereik opbouwen een cocktail van goede inhoud en gerichte marketing.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...