Hoe betere e-mails schrijven van jou een betere Content Marketeer maakt

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 15 augustus 2011 - 2423 Views

2423 Views

e-mail schrijven communicatie

Je vaardigheden verbeteren in e-mailcommunicatie heeft ook een positieve invloed op je content marketingskills. Dat zegt technology consultant Kate Bladow. Hieronder vind je vijf tips voor een betere communicatie met je publiek, of het nu gaat om communicatie tussen collega’s onderling of wanneer je voor een bedrijfsblog schrijft.

1. Hou alles zo eenvoudig mogelijk

In e-mailing: gebruik genummerde lijstjes in je e-mails waar je kan, eerder dan sterretjes of verschillende paragrafen. Door dit te doen weten de ontvangers van je e-mail exact wat je bedoelt en kunnen ze gemakkelijker reageren op je bericht door de overeenkomstige cijfers te gebruiken.

In content marketing: ook in blog posts zijn genummerde lijsten aangewezen. Dergelijke opsommingen maken het schrijven van een blogpost overzichtelijker en gemakkelijker te verteren voor je doelpubliek. Probeer dus altijd het formaat te gebruiken dat het geheel zowel voor jou als je lezers eenvoudiger maakt.

2. Omschrijf duidelijk de te ondernemen actie

In e-mailing: geef in je e-mails altijd duidelijk aan welke acties kunnen ondernomen worden, boven open vragen of suggesties. Door deze acties ondubbelzinnig te formuleren, vermijd je dat je steeds opnieuw dezelfde dingen hoeft te herhalen over hetzelfde onderwerp. Je bespaart er dus veel tijd mee.

In content marketing: maak het je lezers duidelijk welke actie je ze wil laten ondernemen. Vraag hen expliciet om op je post te reageren, je bedrijf op Twitter te volgen of een product demo aan te vragen.

3. Wees professioneel

In e-mailing: schrijf in volledige zinnen en lees je e-mail eerst volledig na vooraleer je beslist deze te versturen. Door tijd te nemen om weldoordachte e-mails te schrijven toon je aan je ontvangers dat je respect hebt voor hun kostbare tijd.

In content marketing: hoewel het leuke aan content marketing is dat je je posts een persoonlijke touch kan geven, dien je telkens opnieuw kwaliteitsvolle content te plaatsen. Heb dus aandacht voor detail en motiveer je posts.

4. Voorzie voldoende achtergrondinformatie

In e-mailing: plaats geen van woorden zoals “ter info” in het onderwerp van een kettingbrief. Voorzie de e-mail daarentegen wel van een zin of twee waarin je beschrijft waarover de mail gaat en waarom je contact deze moet lezen. Een minimum aan context bespaart een hoop verwarring.

In content marketing: één van de ergste vergissingen die contentschrijvers maken, en dan vooral in blog posts, is dat ze zonder enige verklaring overgaan van het ene naar het andere onderwerp. Wanneer je in één artikel twee verschillende ideeën wil verwerken, zorg er dan voor dat de connectie tussen beide onderwerpen duidelijk is, niet alleen voor jou maar ook voor je lezers.

5. Gebruik het juiste medium

In e-mailing: e-mailen is niet altijd het juiste communicatiemiddel. Soms is het gewoon beter iemand op te bellen of te Skypen. Door mensen op een juiste manier te contacteren krijg je sneller antwoord en krijgt je team meer gedaan.

In content marketing: net zoals het soms beter is om iemand via telefoon te contacteren, geven sommigen er de voorkeur aan om een blog te lezen terwijl anderen verkiezen om een video te bekijken. Zorg er dus voor dat je content in verschillende vormen aanbiedt. Zo geef je je bezoekers de kans om de aangeboden informatie te lezen in het formaat dat ze verkiezen.

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...