Sociale media zorgen voor betere posities in zoekmachines

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 08 juli 2011 - 2909 Views

2909 Views

social media en SEOOntelbare websites hebben een deel van hun succes te danken aan sociale netwerken zoals Facebook of Twitter. De reden ligt voor de hand. Online content die veel wordt gedeeld, krijgt een hogere page ranking op zoekmachines toegewezen.

Web content managers kunnen de sociale media aanwenden om meer websitebezoekers aan te trekken en om hoog te scoren in de Google zoekmachine. Of inhoud echter ‘geshared’ of ‘geliked’ wordt door gebruikers, is afhankelijk van een aantal voorwaarden: niet alleen moet je content inhoudelijk interessant zijn, deze moet ook makkelijk verspreidbaar zijn. Dit kan via Twitter en Facebook plugins, widgets of links. Op deze manier kan je virale verspreiding van je content in de hand werken.

Bij dit alles dien je niet te vergeten dat het belangrijk is je niet enkel op Facebook te richten (hoewel dit met 600 miljoen gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld is). Concentreer je eveneens op Twitter, Hyves, enz.  Want hoe meer je content verspreid wordt, hoe betrouwbaarder Google je site zal gaan beschouwen.

Tot slot nog een paar tips:

– Vorm je een goed beeld van je doelgroep en ga na wat het meest geschikte sociale netwerk is om je content te gaan verdelen. Zo kan je je publiek op een efficiënte manier bereiken.
– Zorg ervoor dat je een aantal “power accounts” onder je verspreiders kan rekenen. Zij hebben een groot aantal volgers en zijn invloedrijk.
– Social registration & commenting: maak het mogelijk dat gebruikers zich aan de hand van hun sociaal netwerkaccount kunnen aanmelden op je website of forum, en dat ze met dit account commentaren kunnen posten.
– Tot slot: monitor trends (bijvoorbeeld via Google Insights) en speel hierop in. Indien jij content aanbiedt over een topic dat op dat moment ‘hot’ is, dan is de kans groter dat je zoekmachineplaatsen zal winnen.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...