Sociale media zorgen voor betere posities in zoekmachines

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 08 juli 2011 - 1557 Views

1557 Views

social media en SEOOntelbare websites hebben een deel van hun succes te danken aan sociale netwerken zoals Facebook of Twitter. De reden ligt voor de hand. Online content die veel wordt gedeeld, krijgt een hogere page ranking op zoekmachines toegewezen.

Web content managers kunnen de sociale media aanwenden om meer websitebezoekers aan te trekken en om hoog te scoren in de Google zoekmachine. Of inhoud echter ‘geshared’ of ‘geliked’ wordt door gebruikers, is afhankelijk van een aantal voorwaarden: niet alleen moet je content inhoudelijk interessant zijn, deze moet ook makkelijk verspreidbaar zijn. Dit kan via Twitter en Facebook plugins, widgets of links. Op deze manier kan je virale verspreiding van je content in de hand werken.

Bij dit alles dien je niet te vergeten dat het belangrijk is je niet enkel op Facebook te richten (hoewel dit met 600 miljoen gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld is). Concentreer je eveneens op Twitter, Hyves, enz.  Want hoe meer je content verspreid wordt, hoe betrouwbaarder Google je site zal gaan beschouwen.

Tot slot nog een paar tips:

– Vorm je een goed beeld van je doelgroep en ga na wat het meest geschikte sociale netwerk is om je content te gaan verdelen. Zo kan je je publiek op een efficiënte manier bereiken.
– Zorg ervoor dat je een aantal “power accounts” onder je verspreiders kan rekenen. Zij hebben een groot aantal volgers en zijn invloedrijk.
– Social registration & commenting: maak het mogelijk dat gebruikers zich aan de hand van hun sociaal netwerkaccount kunnen aanmelden op je website of forum, en dat ze met dit account commentaren kunnen posten.
– Tot slot: monitor trends (bijvoorbeeld via Google Insights) en speel hierop in. Indien jij content aanbiedt over een topic dat op dat moment ‘hot’ is, dan is de kans groter dat je zoekmachineplaatsen zal winnen.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...