Sociale media zorgen voor betere posities in zoekmachines

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 08 juli 2011 - 1748 Views

1748 Views

social media en SEOOntelbare websites hebben een deel van hun succes te danken aan sociale netwerken zoals Facebook of Twitter. De reden ligt voor de hand. Online content die veel wordt gedeeld, krijgt een hogere page ranking op zoekmachines toegewezen.

Web content managers kunnen de sociale media aanwenden om meer websitebezoekers aan te trekken en om hoog te scoren in de Google zoekmachine. Of inhoud echter ‘geshared’ of ‘geliked’ wordt door gebruikers, is afhankelijk van een aantal voorwaarden: niet alleen moet je content inhoudelijk interessant zijn, deze moet ook makkelijk verspreidbaar zijn. Dit kan via Twitter en Facebook plugins, widgets of links. Op deze manier kan je virale verspreiding van je content in de hand werken.

Bij dit alles dien je niet te vergeten dat het belangrijk is je niet enkel op Facebook te richten (hoewel dit met 600 miljoen gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld is). Concentreer je eveneens op Twitter, Hyves, enz.  Want hoe meer je content verspreid wordt, hoe betrouwbaarder Google je site zal gaan beschouwen.

Tot slot nog een paar tips:

– Vorm je een goed beeld van je doelgroep en ga na wat het meest geschikte sociale netwerk is om je content te gaan verdelen. Zo kan je je publiek op een efficiënte manier bereiken.
– Zorg ervoor dat je een aantal “power accounts” onder je verspreiders kan rekenen. Zij hebben een groot aantal volgers en zijn invloedrijk.
– Social registration & commenting: maak het mogelijk dat gebruikers zich aan de hand van hun sociaal netwerkaccount kunnen aanmelden op je website of forum, en dat ze met dit account commentaren kunnen posten.
– Tot slot: monitor trends (bijvoorbeeld via Google Insights) en speel hierop in. Indien jij content aanbiedt over een topic dat op dat moment ‘hot’ is, dan is de kans groter dat je zoekmachineplaatsen zal winnen.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...

»

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen ...

landingspagina
»

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die ...

»

Waarom je contentteam een project manager kan gebruiken

Een heel specifieke en soms nog onderschatte functie in een goed ...