Google+ gaat de strijd aan met de gevestigde waardes

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 01 juli 2011 - 911 Views

911 Views

Het zijn spannende tijden voor sociale netwerksites. Specific Media heeft MySpace spotgoedkoop (lees: 24,5 miljoen euro) gekocht van Rupert Murdochs New Corporation. Dat voor dezelfde website zes jaar geleden nog ruim 400 miljoen euro betaalde. Bovendien duikt er met Google+ een nieuwe speler op die Facebook het vuur aan de schenen moet leggen.

Google+ zou een doorslagje worden van Facebook. “Alleen beter”, zo luidt het bij Google. De bedoeling is om het dagelijkse leven beter te benaderen dan Facebook. Anders gezegd: je staat in contact met je vrienden, collega’s en familieleden maar deelt de informatie op een andere manier. Je verspreidt de informatie die je wilt delen over kleinere groepen, in plaats van het nu in de groep te gooien. Google spreekt hier van ‘circles’, kleinere netwerken met elk hun eigen gevoeligheden en mate van betrokkenheid. Om maar een klassiek voorbeeld te geven: de meeste van je contacten hebben er geen boodschap aan wat je avondeten van de dag is, behalve de leden van je kookclub. Dat je kind net de mazelen heeft gekregen, is ook enkel interessant voor je naaste familie.

Creatief kopiëren

Google+ verfijnt het sociale netwerk op een tweede manier. ‘Sparks’, om het met een trendy klinkende term te zeggen, is gefilterde online content, zodat je enkel te zien krijgt wat je echt interesseert. Wat geheel in de filosofie ligt van de Google-zoekmotor, mooi meegenomen dus. Op de bestaande sociale netwerken word je overspoeld met informatie, het ene bericht al interessanter dan het andere. Google+ wil vermijden dat je eerst door een massa nietszeggende berichten moet waden voordat je de echt intrigerende content bereikt. Daarom hebben ze de ‘stream’, zoals zij deze nieuwsstortvloed noemen, grondig herbekeken. Skype mag ook op zijn tellen passen. Google+ focust zich namelijk op verregaande chat- en videofuncties die in het eigen sociale netwerk geïntegreerd zijn. Daarmee koppelt Google het beste van twee werelden aan elkaar. Skype, met verregaande videoconferentie mogelijkheden, biedt geen sociaal netwerk aan. Facebook doet dat wel, maar beperkt zijn chatmogelijkheden dan weer tot het absolute minimum. Google+ heeft overduidelijk een simpele rekensom gemaakt: win + win = ‘hangouts’, zoals ze het in Silicon Valley genoemd hebben.

 

Deadline?

Hoe groot dat succes zal zijn, moet uiteraard nog blijken. Google+ zit volop in de testfase, momenteel worden de bugs er zoveel mogelijk uit gehaald. Vanaf de eigenlijke lancering zal pas duidelijk zijn of het grote publiek massaal de oversteek waagt naar deze nieuwe pion op het schaakbord, of dat ze trouw blijven aan hun bestaande netwerk(en). Mark Zuckerberg heeft nog even de tijd om met waardige alternatieven uit te pakken, net zoals de andere geviseerde netwerken. Hoeveel tijd precies weet niemand want Google weigert om een expliciete lanceringsdatum aan Google+ vast te kleven.

Bekijk hier het filmpje: Google+

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...