Google+ gaat de strijd aan met de gevestigde waardes

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 01 juli 2011 - 1528 Views

1528 Views

Het zijn spannende tijden voor sociale netwerksites. Specific Media heeft MySpace spotgoedkoop (lees: 24,5 miljoen euro) gekocht van Rupert Murdochs New Corporation. Dat voor dezelfde website zes jaar geleden nog ruim 400 miljoen euro betaalde. Bovendien duikt er met Google+ een nieuwe speler op die Facebook het vuur aan de schenen moet leggen.

Google+ zou een doorslagje worden van Facebook. “Alleen beter”, zo luidt het bij Google. De bedoeling is om het dagelijkse leven beter te benaderen dan Facebook. Anders gezegd: je staat in contact met je vrienden, collega’s en familieleden maar deelt de informatie op een andere manier. Je verspreidt de informatie die je wilt delen over kleinere groepen, in plaats van het nu in de groep te gooien. Google spreekt hier van ‘circles’, kleinere netwerken met elk hun eigen gevoeligheden en mate van betrokkenheid. Om maar een klassiek voorbeeld te geven: de meeste van je contacten hebben er geen boodschap aan wat je avondeten van de dag is, behalve de leden van je kookclub. Dat je kind net de mazelen heeft gekregen, is ook enkel interessant voor je naaste familie.

Creatief kopiëren

Google+ verfijnt het sociale netwerk op een tweede manier. ‘Sparks’, om het met een trendy klinkende term te zeggen, is gefilterde online content, zodat je enkel te zien krijgt wat je echt interesseert. Wat geheel in de filosofie ligt van de Google-zoekmotor, mooi meegenomen dus. Op de bestaande sociale netwerken word je overspoeld met informatie, het ene bericht al interessanter dan het andere. Google+ wil vermijden dat je eerst door een massa nietszeggende berichten moet waden voordat je de echt intrigerende content bereikt. Daarom hebben ze de ‘stream’, zoals zij deze nieuwsstortvloed noemen, grondig herbekeken. Skype mag ook op zijn tellen passen. Google+ focust zich namelijk op verregaande chat- en videofuncties die in het eigen sociale netwerk geïntegreerd zijn. Daarmee koppelt Google het beste van twee werelden aan elkaar. Skype, met verregaande videoconferentie mogelijkheden, biedt geen sociaal netwerk aan. Facebook doet dat wel, maar beperkt zijn chatmogelijkheden dan weer tot het absolute minimum. Google+ heeft overduidelijk een simpele rekensom gemaakt: win + win = ‘hangouts’, zoals ze het in Silicon Valley genoemd hebben.

 

Deadline?

Hoe groot dat succes zal zijn, moet uiteraard nog blijken. Google+ zit volop in de testfase, momenteel worden de bugs er zoveel mogelijk uit gehaald. Vanaf de eigenlijke lancering zal pas duidelijk zijn of het grote publiek massaal de oversteek waagt naar deze nieuwe pion op het schaakbord, of dat ze trouw blijven aan hun bestaande netwerk(en). Mark Zuckerberg heeft nog even de tijd om met waardige alternatieven uit te pakken, net zoals de andere geviseerde netwerken. Hoeveel tijd precies weet niemand want Google weigert om een expliciete lanceringsdatum aan Google+ vast te kleven.

Bekijk hier het filmpje: Google+

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...