Twitter voor beginners

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 15 juni 2011 - 2772 Views

2772 Views

wat is twitterTwitter is een populair onderwerp in de media en het gekende logo duikt overal op het internet op. Toch blijft het aantal actieve twitteraars in België nog redelijk beperkt. Volgens een onderzoek gedaan door  blogger Bruno Peeters zijn er maximaal  60.000 tot 70.000 twitteraars in België. Vergeleken met de meer dan 4.000.000 geregistreerde Belgische accounts van Facebook is Twitter in ons land dus een kleine speler. Interesseert deze website de mensen maar matig, of heeft het misschien ook wat te maken met onwetendheid over deze dienst?

Wat is Twitter?

Twitter is een dienst waarbij je gratis in maximaal 140 karakters een boodschap – een tweet – in real time kenbaar maakt aan alle mensen die jou volgen. Deze volgers kunnen daar nadien eventueel op reageren door te retweeten. Volgens Twitter worden er vandaag wereldwijd gemiddeld 155 miljoen tweets per dag verzonden. Naast tekst kan je links aan je tweet toevoegen en via diensten zoals Twipic.com deel je in real time foto’s via je Twitteraccount.

Starten:

Starten doe je door een account aan te maken op www.twitter.com. Maak je pagina aantrekkelijker door de lay-out (denk aan een leuke achtergrondfoto) aan te passen. Eenmaal een account aangemaakt, zoek je personen die jij wilt volgen.

You follow:

Dit zijn andere twitteraars die jij wenst te volgen. Hun berichten verschijnen dan op je eigen Twitterpagina. Er bestaan ondertussen heel wat webinterfaces en applicaties om de berichten van je contacten vlot te lezen op je smartphone, tablet en website.

Wie volgen?

Via Twitter search vind je snel personen of bedrijven die je wenst te volgen. Je kan ook filteren op bepaalde interesses. Het volstaat om op de knop “follow” te drukken en vanaf dan verschijnen de tweets van deze persoon automatisch op je pagina.

Volgers:

Dit zijn mensen die geïnteresseerd zijn in jouw berichten. Lady Gaga is op dit moment de absolute kampioen met meer dan 25 miljoen followers.

Wat betekent het # symbool?

Hashtag of # is een manier om berichten op Twitter te categoriseren. Het wordt gebruikt om berichten gemakkelijker terug te vinden. Een hashtag is een #, gevolgd door de tag. Je mag die tag volledig vrij kiezen. Handig is altijd even te checken of andere gebruikers deze #tag al gebruiken. Via de search op je Twitter account filter je vlot op alle berichten die een bepaalde hashtag bezitten.

Hash tags uitgelegd in een video (Engelstalig) http://youtu.be/H6-sbJ2T2bA

@ symbool op Twitter

Je kan ook reageren op bepaalde berichten, retweeten met andere woorden. Om duidelijk te maken voor wie je tweet bestemd is, gebruik je het @ symbool. Bijvoorbeeld “@tom Ik ben volledig akkoord!”. Dit is vooral handig tijdens een discussie waarbij verschillende twitteraars betrokken zijn.

Van waaruit kan ik mijn Twitter berichten verzenden?

Berichten kunnen op je website geplaatst worden, op je desktop ( handig hiervoor is bijvoorbeeld Tweetdesk), smartphone of tablet. Bovendien bestaan er tal van handige applicaties om je tweets snel en eenvoudig te verzenden.

Welke regels dien ik te volgen?

Kort en krachtig: er zijn “geen” regels op Twitter. Wil je succesvol zijn met je tweets, dan hangt het ervanaf wat je wil bereiken, en dan spelen er uiteraard wel een aantal “regels” mee. Later meer hierover.

Waarom zou ik tweeten?

Er zijn heel wat redenen waarom mensen van die denst gebruik maken: je maakt jezelf of je zaak kenbaar bij je volgers. Je communiceert heel snel en direct. Bovendien blijf je op de hoogte van andere twitteraars en hun tweets die jij volgt.

 

Nog meer info in dit filmpje of deze slideshare.

Succes!

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...