Internet anno 2011: het jaar van de doorbraak voor content management?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 28 juni 2011 - 1687 Views

1687 Views

content managementVoor het bedrijfsleven lijkt het web alleen maar belangrijker te worden. Organisaties beginnen het internet eindelijk te gaan beschouwen als een middel om potentiële klanten of investeerders aan te trekken.

Bekijken we even de markt van de content management systemen. Nog tot 2014 zou deze markt met 14% per jaar stijgen. Vorig jaar was de CMS-markt voor het eerst meer dan 1 miljard dollar waard.

Opvallend hierbij is dat voor bedrijven een CMS in zijn functies liefst veel verder moet kunnen gaan dan enkel het publiceren van content. Bedrijven willen de bezoekers van hun website een totaalbelevenis aanbieden.

Nieuw soort internetgebruik

De afgelopen jaren zijn consumenten het internet op een andere manier gaan gebruiken. Gebruikers maken nu volop gebruik van sociale netwerken zoals Facebook of Twitter om elkaar commentaar en advies te geven. Ze doen dat via hun vaste computer of via hun smartphone. Dit brengt voor bedrijven grote uitdagingen mee. Zij zullen zichzelf telkens opnieuw in vraag moeten stellen en moeten nadenken over de manier waarop ze in de toekomst met content management zullen omgaan.

Noodzaak van relevante informatie

Op het internet wordt gezocht, doorgeklikt en (mogelijk) gekocht. Maar om de bezoeker van een website te doen overgaan tot een volgende stap (bijvoorbeeld een effectieve aankoop), moet hij relevante informatie worden aangeboden. Het is de taak van de (content) marketeer om hiervoor te zorgen en om met zowel bestaande als potentiële klanten een dialoog aan te gaan.

Allereerst is een grondige analyse onontbeerlijk. Hierbij moet de inhoud van een website of een toepassing geëvalueerd worden. Vervolgens dient te worden nagegaan hoe deze inhoud verder kan gestructureerd worden, en wanneer en op welke manier de inhoud beheerd moet worden.

Tot slot: content management moet de consument omarmen. Een content manager dient als het ware met zijn publiek het bed in te duiken, zij het dan op een figuurlijke manier… Een persoonlijke aanpak en betrokkenheid zijn hierbij cruciaal. Respect voor de potentiële klant is de sleutel tot conversie… want uiteindelijk is het de prospect die beslist of hij overgaat tot een aankoop. Of niet.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...