Internet anno 2011: het jaar van de doorbraak voor content management?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 28 juni 2011 - 1225 Views

1225 Views

content managementVoor het bedrijfsleven lijkt het web alleen maar belangrijker te worden. Organisaties beginnen het internet eindelijk te gaan beschouwen als een middel om potentiële klanten of investeerders aan te trekken.

Bekijken we even de markt van de content management systemen. Nog tot 2014 zou deze markt met 14% per jaar stijgen. Vorig jaar was de CMS-markt voor het eerst meer dan 1 miljard dollar waard.

Opvallend hierbij is dat voor bedrijven een CMS in zijn functies liefst veel verder moet kunnen gaan dan enkel het publiceren van content. Bedrijven willen de bezoekers van hun website een totaalbelevenis aanbieden.

Nieuw soort internetgebruik

De afgelopen jaren zijn consumenten het internet op een andere manier gaan gebruiken. Gebruikers maken nu volop gebruik van sociale netwerken zoals Facebook of Twitter om elkaar commentaar en advies te geven. Ze doen dat via hun vaste computer of via hun smartphone. Dit brengt voor bedrijven grote uitdagingen mee. Zij zullen zichzelf telkens opnieuw in vraag moeten stellen en moeten nadenken over de manier waarop ze in de toekomst met content management zullen omgaan.

Noodzaak van relevante informatie

Op het internet wordt gezocht, doorgeklikt en (mogelijk) gekocht. Maar om de bezoeker van een website te doen overgaan tot een volgende stap (bijvoorbeeld een effectieve aankoop), moet hij relevante informatie worden aangeboden. Het is de taak van de (content) marketeer om hiervoor te zorgen en om met zowel bestaande als potentiële klanten een dialoog aan te gaan.

Allereerst is een grondige analyse onontbeerlijk. Hierbij moet de inhoud van een website of een toepassing geëvalueerd worden. Vervolgens dient te worden nagegaan hoe deze inhoud verder kan gestructureerd worden, en wanneer en op welke manier de inhoud beheerd moet worden.

Tot slot: content management moet de consument omarmen. Een content manager dient als het ware met zijn publiek het bed in te duiken, zij het dan op een figuurlijke manier… Een persoonlijke aanpak en betrokkenheid zijn hierbij cruciaal. Respect voor de potentiële klant is de sleutel tot conversie… want uiteindelijk is het de prospect die beslist of hij overgaat tot een aankoop. Of niet.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

influencer marketing
»

Wat is influencer marketing en mag het zomaar?

Invloedrijke mensen die in hun netwerk een authentiek verhaal over je ...

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...