Verhoog de impact van je digitale nieuwsbrief met 6 eenvoudige tips!

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 13 juni 2011 - 1934 Views

1934 Views

e-mail marketingKan je mailbox de stortvloed van opdringerige mails van merken en bedrijven die om aandacht smeken amper aan? Hoeveel van deze mails lees je trouwens ook effectief? Bijzonder weinig nieuwsbrieven bereiken hun einddoel: de aandacht van de consument vastgrijpen. Met onze zes even eenvoudige als handige tips krijgt je boodschap de aandacht die hij verdient.

 

1) Segmenteer

Het kloppend hart van je nieuwsbrief is de database. Probeer deze zo in te richten dat je een aantal interesses van je doelpubliek kent. Verzend nieuwsbrieven op basis van die informatie, zo is de kans op impact veel groter.

2) Beperk het aantal onderwerpen

Persoonlijk word ik gek van een nieuwsbrief die mij alles tegelijk probeert te vertellen. Veel nieuwsbrieven lijken meer op miniwebsites dan op een summier nieuwsoverzicht. Het vraagt voor mij heel wat concentratie en tijd (en wie heeft dat nog tegenwoordig?) om dat allemaal te bekijken, uit te dokteren, laat staan te bezoeken. De redenering achter dit type van nieuwsbrieven zit hem in het feit dat “hoe meer verschillende onderwerpen er in een nieuwsbrief staan, hoe groter de kans dat je iemand prikkelt om verder te lezen”. Tja, bij mij werkt deze tactiek alleszins contraproductief: ik begin er zelfs niet aan!  Daarom beperk je best het aantal onderwerpen. En als het aan mij ligt: per nieuwsbrief licht je niet meer dan één onderwerp kort toe. Wil je verder lezen, dan klik je op de link naar de pagina waar het volledige bericht staat. Tip: Zet onder dit centrale  onderwerp in je nieuwsbrief gewoon een aantal titels (links) naar gelijkaardige onderwerpen, zowel in de nieuwsbrief als op je website.

3) Gebruik geen merknaam in je titel

Gebruik je merknaam nooit in de titel van je onderwerp. Titels die te commercieel overkomen, schrikken lezers af. Wanneer de merknaam bovendien niet gekend is, is deze informatie nietszeggend. Gebruik daarom een titel die je klanten interesseert en intrigeert. “Mediaforta Latest News” is bijvoorbeeld minder geschikt dan “Verhoog de impact van je nieuwsbrief!”.

4)  Titels van formaat

Binnen enkele milliseconden moeten we weten waarover een artikel of pagina gaat en beslissen we om al dan niet verder te lezen. Een interessante titel doet al wonderen maar om de lezer helemaal te helpen, is het een goed idee om de titel voldoende groot te zetten. Overdrijf niet, op het internet kom je al snel schreeuwerig over met té grote titels. 20 bold bij een Times New Roman is al meer dan voldoende.

5) Geen peptalk

Wie luistert nog naar peptalk? “Bij ons de beste, de grootste, de goedkoopste…“, dat werkt al enkele jaren niet meer. Probeer zo objectief mogelijk te schrijven. Het maakt het gegeven interessanter, geloofwaardiger en dus ook impactvoller.

6) Nalezen, nalezen

Laat je nieuwsbrief door verschillende medewerkers nalezen. Best door medewerkers die niet  nauw met je samenwerken. Op die manier wordt er op een frisse manier naar de nieuwsbrief gekeken en krijg je oprechte kritiek. Je zal versteld staan hoeveel fouten er in je nieuwsbrief staan en wat er allemaal voor verbetering vatbaar is.

 

Als je deze zes puntjes respecteert, ben je al een heel eind in de goede richting.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...