Waarom is contentmarketing hot?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 22 mei 2011 - 2028 Views

2028 Views

Dankzij contentmarketing bouw je als merk een relatie uit met je klanten en dit door middel van zeer kwalitatieve content. Op zich is contentmarketing niet nieuw, het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar de opmars die het de laatste jaren ook in Europa heeft gekend, is opvallende te noemen. Merken die op zoek zijn naar een kwalitatief moment met hun consumenten ontdekken almaar vaker de kracht van contentmarketing. 

 

Contentmarketing bestaat al meer dan 30 jaar en was tot tien jaar geleden vooral een zaak van custom magazines. Vaak mooie bladen, met sterke en interessante content voor de doelgroep van het merk. Het idee erachter is dat dankzij de content het merk een relatie uitbouwt met zijn klant. Het magazine, uitgegeven door het merk, biedt de mogelijkheid om een langdurig en kwalitatief moment tussen de klant en merk te beleven. Gespecialiseerde bureaus zorgen er voor dat deze magazines er goed uitzien, en dat deze selectief verdeeld worden onder de klanten.

De digitalisering van de content en de doorbraak van de vele owned media zorgde de afgelopen tien jaar echter voor een revolutie. Door de democratisering en de beschikbaarheid van digitale kanalen om content te verspreiden, ontdekten almaar merken – ook in B2B – de kracht van contentmarketing. Het is plots een pak eenvoudiger om klanten en prospecten via content te helpen bij het vinden van oplossingen voor problemen via content die aan hun behoeften beantwoordt.

Contentmarketing in Europa

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat na de doorbraak in de Verenigde Staten ook de Europese marketers voor de bijl zijn gegaan. 97% gelooft in de kracht van contentmarketing en 71% van de bedrijven creëerde in 2015 opnieuw meer content dan in 2014. De bestedingen bij contentmarketingagencies groeide bij 28% van de Europese bedrijven en 25% wierf ook extra mensen aan om intern de contentmarketing te begeleiden.

En dat is niet alles: 66% wil verder gaan en zijn contentmarketing blijven verbeteren, 55% vindt kwaliteit de uitdaging op dat vlak. 58% vindt ook het inmetselen van een continue frequentie nog een uitdaging, en 51% van de contentmarketers wil ROI meer accentueren.

Er blijft werk aan de winkel

Dat contentmarketing hot is in Europa, is dus een understatement, maar er blijft ook werk aan de winkel. Slechts 12% van de bedrijven heeft aan dat de contentstrategie als optimaal is. Ook specialisten als Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute legden de vinger al op die wonde. We hebben contentmarketing omarmd, alle statistieken bewijzen een aanvaarding, maar als we de marketers voorbij de eerste adoptie willen helpen dan moet de strategie beter.

Meer onderbouw, meer gebruik van data en meer inzicht in hoe de kanalen werken, moet dat mogelijk maken. Contentmarketers weten wat hen richting 2020 te doen staat!

 









 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...