Waarom is contentmarketing hot?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 22 mei 2011 - 2804 Views

2804 Views

Dankzij contentmarketing bouw je als merk een relatie uit met je klanten en dit door middel van zeer kwalitatieve content. Op zich is contentmarketing niet nieuw, het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar de opmars die het de laatste jaren ook in Europa heeft gekend, is opvallende te noemen. Merken die op zoek zijn naar een kwalitatief moment met hun consumenten ontdekken almaar vaker de kracht van contentmarketing. 

 

Contentmarketing bestaat al meer dan 30 jaar en was tot tien jaar geleden vooral een zaak van custom magazines. Vaak mooie bladen, met sterke en interessante content voor de doelgroep van het merk. Het idee erachter is dat dankzij de content het merk een relatie uitbouwt met zijn klant. Het magazine, uitgegeven door het merk, biedt de mogelijkheid om een langdurig en kwalitatief moment tussen de klant en merk te beleven. Gespecialiseerde bureaus zorgen er voor dat deze magazines er goed uitzien, en dat deze selectief verdeeld worden onder de klanten.

De digitalisering van de content en de doorbraak van de vele owned media zorgde de afgelopen tien jaar echter voor een revolutie. Door de democratisering en de beschikbaarheid van digitale kanalen om content te verspreiden, ontdekten almaar merken – ook in B2B – de kracht van contentmarketing. Het is plots een pak eenvoudiger om klanten en prospecten via content te helpen bij het vinden van oplossingen voor problemen via content die aan hun behoeften beantwoordt.

Contentmarketing in Europa

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat na de doorbraak in de Verenigde Staten ook de Europese marketers voor de bijl zijn gegaan. 97% gelooft in de kracht van contentmarketing en 71% van de bedrijven creëerde in 2015 opnieuw meer content dan in 2014. De bestedingen bij contentmarketingagencies groeide bij 28% van de Europese bedrijven en 25% wierf ook extra mensen aan om intern de contentmarketing te begeleiden.

En dat is niet alles: 66% wil verder gaan en zijn contentmarketing blijven verbeteren, 55% vindt kwaliteit de uitdaging op dat vlak. 58% vindt ook het inmetselen van een continue frequentie nog een uitdaging, en 51% van de contentmarketers wil ROI meer accentueren.

Er blijft werk aan de winkel

Dat contentmarketing hot is in Europa, is dus een understatement, maar er blijft ook werk aan de winkel. Slechts 12% van de bedrijven heeft aan dat de contentstrategie als optimaal is. Ook specialisten als Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute legden de vinger al op die wonde. We hebben contentmarketing omarmd, alle statistieken bewijzen een aanvaarding, maar als we de marketers voorbij de eerste adoptie willen helpen dan moet de strategie beter.

Meer onderbouw, meer gebruik van data en meer inzicht in hoe de kanalen werken, moet dat mogelijk maken. Contentmarketers weten wat hen richting 2020 te doen staat!

 









 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...