Is technologie de toekomst van de media?

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 20 mei 2011 - 3218 Views

3218 Views

technologie toekomst mediaDe afgelopen tien jaar volgen innovaties elkaar in het medialandschap in sneltempo op. Er is volgens mij geen andere sector – buiten de IT business – die op zo korte tijd zo drastisch veranderd is. Waar is de tijd dat de BRT en de RTBF de enige Belgische zenders waren? Vandaag zijn alleen al in Vlaanderen meer dan 20 Tv-zenders aanwezig. Niet alleen verruimde het aanbod, ook de diversiteit ging dezelfde weg op. Vroeger was er radio, televisie en print. Vandaag is daar internet bijgekomen. Deze laatste werkt nog steeds volop als een catalysator op veranderingen binnen het medialandschap. Kranten zien hun oplagecijfers stagneren of dalen en televisie krijgt concurrentie van TV on demand en internet TV, radio moet podcasts en streaming uitzendingen naast zich dulden…

Komt het ooit nog goed of zijn de mediabedrijven van gisteren gedoemd om te verdwijnen? We zitten in een continu proces van innovatie, en dit tegen een nooit geziene snelheid. Alle succesvolle innovaties binnen de mediawereld zijn vandaag technologiegedreven. Zo is de diversiteit in het medialandschap mee kunnen ontstaan dankzij vooral de technologische veranderingen; dankzij kabeltelevisie kunnen we meer zenders ontvangen, de internetkabel bracht ons dan weer sociale media en zoekmotoren. Deze tsunami aan technologische veranderingen werkt verwoestend in op de klassieke businessmodellen van de mediabedrijven die hierdoor hoe langer hoe meer onder druk komen te staan.

Als er een constante is in al die innovaties dan is het inderdaad nieuwe technologie. Het zijn niet langer de klassieke spelers die de mediawereld volledig beheren maar wel nieuwe spelers die hoe langer hoe meer hun plaats opeisen en vanuit een heel andere sector komen, namelijk de technologie. Kijk maar eens naar de spelers die vandaag succesvol zijn op de mediamarkt; telecombedrijven ( Telenet, Belgacom), zoekmachines (Google, Yahoo), producenten van hardware ( Apple, Samsung) en sociale media. Ze slagen er hoe langer hoe meer om een dominante plaats te verwerven binnen de bestaande mediawereld. Zij zijn (nu al?) de (volgende) generatie “media” die de huidige begint te domineren, zal overnemen en zal veranderen?  Misschien moeten de grote mediaspelers zelf een gezamenlijk initiatief nemen en bijvoorbeeld hun eigen eReaders op de markt brengen ( zoals Yahoo dit gedaan heeft met de Kindle, het meest verkochte apparaat ooit op de website) in plaats van de iPad op te hemelen.
Tom

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...