5 tips hoe om te gaan met negatieve reacties op je Facebook pagina

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 21 mei 2011 - 4045 Views

4045 Views
Hoe omgaan met negatieve reacties op FacebookJe merk bezit eindelijk een eigen Facebookpagina en sprokkelt de nodige fans bij elkaar. Plots verschijnen  de eerste reacties op je merkgerelateerde berichten…
Hier alvast vijf korte tips om op een correcte manier  om te gaan met reacties.

1 Ons advies is dat je als persoon van een merk reageert.

Het is zoveel persoonlijker en zoveel interessanter om met een persoon te communiceren dan met een bedrijf.

2 Negatieve reacties!!

Laat ze staan en verwijder ze zeker niet (tenzij ze beledigend, onbeschoft of vulgair zijn) want dan ondermijnen ze de geloofwaardigheid van je Facebookpagina en misschien zelfs van je merk. Bovendien mag je niet vergeten dat reaguurders vaak net extra gemotiveerd zullen zijn nadat een van hun berichten verwijderd is. Ze zullen nadien nog extremer, nog harder proberen terug te slaan om toch hun gelijk te krijgen of om hun boodschap kenbaar te maken. Bovendien bestaat het gevaar dat ze ook op andere websites en blogs berichten zullen posten. Daar heb je geen controle over wat geschreven wordt.

3 Stel vragen

Wanneer iemand reageert of een vraag stelt, is een tegenvraag een goede manier om te reageren als merk. Op die manier toon je interesse in de vragensteller en start je de conversatie. Bovendien kom je op die manier meer te weten over de echte intenties van de vraag.

4 Wees eerlijk

Ook al moet je slecht nieuws brengen. Niets zo schadelijk voor het imago als een oneerlijk merk. Wanneer de waarheid uitkomt, verlies je als merk voor altijd je geloofwaardigheid. Bovendien, en dat is niet onbelangrijk, is slecht nieuws aankondigen niet altijd een slechte strategie. Slecht nieuws aankondigen levert immers een stevige bijdrage tot je geloofwaardigheid als merk, en daar draait het toch om.

5 Reageer niet

Heel wat reacties vragen simpelweg geen tussenkomst van het merk. Meer zelfs: een reactie van het merk zelf zal eerder als vervelend aangevoeld worden. Bedenk steeds of je tussenkomst wel gewenst is.

 

Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...