Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de digital marketeer schuift vrijwel altijd mee aan tafel. Hoe ziet zijn (of haar) profiel eruit en wat is precies de impact op contentmarketing?

Wat is een digital marketeer?

Een digital marketeer is verantwoordelijk voor de online, digitale of internetmarketing in je onderneming. Hij of zij tikt af op alle marketing die via het internet verloopt of die te maken heeft met nieuwe media. In dat opzicht zit content marketing dus absoluut in zijn portefeuille, terwijl de andere domeinen die hem bezighouden nauw verwant zijn: denk maar social media marketing , e-mailmarketing, SEO en SEA of marketing automation.

> Lees ook: Wat doet een content manager precies?

Waar zit dan het verschil met de content marketeer?

Bovenstaande opsomming betekent dat in veel organisaties de contentmarketingtaken zijn ondergebracht bij de digitale marketing, maar toch is een digital marketeer niet helemaal hetzelfde als een contentmarketeer. Het verschil zit hem in de notie inboundmarketing. Zowel digital als inboundmarketing mikken op online en content, maar een digital marketeer zal zowel inbound als outbound technieken inschakelen.

De digital marketeer heeft een empathisch profiel, dat enerzijds denkt aan innoveren, vernieuwen en veranderen, maar anderzijds toch ook voeling heeft met hoe andere departementen (soms traditioneel) werken.

Share on Twitter:

Of om het in termen uit het vorige decennium te zeggen: zowel pull als push. Outbound wil de content naar een zo groot mogelijk publiek doorduwen. Een inbound speelt in op de behoeften van buyer persona’s die een customer journey afleggen en daarbij hulp kunnen gebruiken. Een digital marketeer bedient zich van beide, een contentmarketeer denkt veel sterker vanuit inboundmarketing. Al zal de grens uiteraard vervagen naarmate een bedrijf een groter belang hecht aan inboundmarketing.

Welke taken voert de digital marketeer uit?

Het zou te eenvoudig zijn om te stellen dat een digital marketeer ‘bezig is’ met content, SEO, SEA of optimaliseren en automatiseren. Zijn of haar takenpakket is een stuk specifieker. De exacte invulling zal uiteraard verschillen van bedrijf tot bedrijf en al naar gelang de schaalgrootte van de marketingactiviteten. Maar toch zijn dit enkele zekerheden:

·         Het uitdenken van de digitale marketingstrategie, waarbinnen de contentmarketingstrategie een van de hoekstenen is.

·         Een nauw contact met business om de digitale marketing KPI’s af te stemmen op de doelstellingen die de CEO of eigenaars van het bedrijf bepalen.

·         Toezicht houden op de marketingplannen en de uitvoering ervan, zowel voor contentmarketing als voor pakweg een nieuw banneringcampagne.

·         Het definiëren van nieuwe mogelijkheden op vlak van sales en de bestaande strategieën daarop aanpassen, bijvoorbeeld door het schaven aan de processen rond lead generation en lead nurturing.

Waar zit de digital marketeer in het content team?

Laat ons de vraag eerst anders stellen: waar in het bedrijfsorganigram zit de digital marketeer? Binnen de organisatie zal hij of zij vaak rapporteren aan de marketingmanager of marketingdirecteur. Zeker in grote organisaties haalt de marketingdirecteur op die manier extra digitale competenties in huis. In kmo’s kan het net zo goed dat de digital marketeer, zeker als het een senior profiel, de rol van marketing manager opneemt, bijvoorbeeld in samenspraak met een CEO of zaakvoerder met marketingervaring.

Is het takenpakket van hem of haar te ruim, dan zie je vaak een volgende afsplitsing ontstaan en creëert het marketingdepartement naast of onder de digital marketeer ook een content marketeer. Die zal dan het stukje contentstrategie binnen de digitale marketingstrategie naar zich toe trekken.

Bruggenbouwer

De plaats in de organisatie maakt het op zich al duidelijk: de digital marketeer is bovenal een bruggenbouwer. Hij of zij zal in het marketingteam de stap van outbound naar inbound begeleiden of een ruime kijk op data behouden. Niet enkel focussen op content en de gemiddelde tijd van een bezoeker op de pagina met het nieuwe blogartikel bekijken, maar dat tegelijk koppelen aan andere marketingdata. Daarbovenop legt die ook de link tussen business en online marketing of net zo goed tussen sales en online marketing.

De digital marketeer heeft dus een empathisch profiel, dat enerzijds denkt aan innoveren, vernieuwen en veranderen, maar anderzijds toch ook voeling heeft met hoe andere departementen (soms traditioneel) werken. Of met nog een voorbeeld: het is de man of vrouw die de brug kan slaan tussen het denken in campagnes en het denken in termen van continue content sparks om je doelgroepen te voeden.

Om maar te zeggen dat content marketeers die de organisatie meer content driven willen maken, daarvoor (niet enkel, maar toch vooral) een reisgezel zullen vinden in de digital marketeer.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.