Hoofdpunten

MARKETING AUTOMATION
robot
141 Views

Met een robot naar sterkere content, kan dat?


Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met obligate trendlijstjes, maar met focus op een trend die nu al hard aan de deur klopt. Artificiële intelligentie (AI) en robotisering drukten hun stempel op 2017. Maar welke plek eist de robot op in de contentmarketing? Hoe groot is de invloed op al die mensen die elke dag met content hun brood verdienen?

Voor veel Europese bedrijven die schoorvoetend hun eerste stappen in contentmarketing zetten, lijken AI en robotisering science fiction. Een ver-van-mijn-bedshow. Dat contentmarketing onder impuls van mooie software als Hubspot en consoorten automatiseert, erkent iedereen. Maar dat robots onze content ook echt kunnen maken?

The Washington robot

Midden november verscheen op de blog van Content Marketing Institute een interessante bijdrage van Julia McCoy, oprichtster van contentproducent Express Writers en in de Amerikaanse contentmarketingwereld bekend als host van The Write Podcast. Het is altijd riskant om ons al te spiegelen aan de trends in de V.S., maar het beeld dat ze schetst over de robotproductie van content is een eyeopener.

Ze toont aan hoe robots schrijven, zelfs in de lijn van een uitgestippelde tone-of-voice, en hoe dat de kost van contentproductie drukt. En het is geen ver-van-mijn-bedverhaal, dankzij voorbeelden als The Washington Post dat in een jaar 850 verhalen liet creëren door geautomatiseerde storytelling technologie Heliograph.

Tot op heden is zowat elke Amerikaanse trend in contentmarketing vroeg of laat de plas overgestoken en weinig lijkt erop te wijzen dat robotisering Europa links zou laten liggen. Daarom is het aan het einde van 2017 geen gekke vraag welke plaats robots of AI in onze toekomstige contentproductie zullen innemen.

AI haalt het bandwerk uit het schrijfwerk

Spraaktechnologie zit al 20 jaar in de pijplijn der verwachtingen, maar lijkt nu stilaan (zeker voor Engels) aan de doorbraak toe. Het zal tekstmakers het transcriptiewerk uit handen nemen en meer ruimte vrijmaken voor het dieper graven in research. Dat opent het scenario waarbij je evenveel tijd aan een content asset besteedt, maar diepere research kan doen en dus betere kwaliteit genereren.

The human touch blijft nodig

Punt één hoeft echter niet te betekenen dat het schrijven bij het maken van geschreven content overbodig wordt. AI zal op termijn ruwe teksten uit een geluidsopname kunnen distilleren, maar het maken van een goede tekst zal nog steeds in mensenhanden blijven. Dat geldt overigens evenzeer voor andere types content: de robot maakt nog niet zo gauw een video of een infographic.

Data research

Maar de infographic is wel een interessant type content dat robots in de workflow kan gebruiken. Veel content haalt meerwaarde uit het samenbrengen van data, het analyseren ervan en het trekken van interessante conclusies en inzichten. Net dat al aangehaalde researchwerk dus, waar je meer kan op inzetten terwijl de robot jouw geluidsopname aan het uittikken is.

Soms zal het daarbij nuttig blijken om te investeren in een extra interview, maar even vaak zal het nodig zijn om voor je research een pak data te doorgronden. Ook daar zal de robot een plaats krijgen en bijvoorbeeld de ‘journalistieke’ kost van een infografiek reduceren (de grafische kost is een ander verhaal). In dat opzicht is ‘A guide for newsrooms in the age of smart machines’, van Associated Press, een zeer aan te raden stukje lectuur.

Omarmen maar

Conclusie voor wie zich als contentmaker zorgen maakt over de robots die in 2018 nog wat meer verwachtingen zullen gaan scheppen: AI zal geen jobs inpikken, maar vooral een betere kwaliteit faciliteren. Dat zetten we graag op onze nieuwjaarsbrief, maar niet zonder te waarschuwen voor de andere kant van de medaille. Bedrijven en contentexperts die geloven in de meerwaarde van kwaliteit zullen AI graag op deze manier aanwenden om het verschil te maken.

Know your enemy

Maar we mogen niet blind zijn: in de markt zijn ook actoren aan de slag die inzetten op volume, content bulk om zoveel mogelijk bereik op korte termijn te genereren. Niet om een publiek te helpen, maar om een ander inkomstenmodel te spijzen. Voor hen kan AI een manier zijn om zeer snel zeer veel matige content te scheppen. Dat dit zal gebeuren, is een zekerheid. Aan wie gelooft in kwaliteit om te bewijzen dat het meerwaardemodel sterker is.

Recently Published

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...

»

Animatie laten maken? Hoe nu verder?

Je hebt een animatie laten maken om jouw verhaal of concept te ...

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...