Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een nieuwe manier om inkomsten te genereren. De content blijft zorgen voor conversie, maar daarnaast is het vooral ook een business op zich geworden. PepsiCo maakt er geen geheim van dat contentdeals de eigen marketing helpen financieren.

Bij grote merken die content als inkomstenbron gaan zien, horen prestigieuze investeringen. PepsiCo, bekend van onder andere Pepsi en Lays, opende in 2016 in Manhatten een ultramoderne contentstudio.

De studio geldt als het epicentrum van de contentproductie van PepsiCo. Die content moet merkloos en entertainend zijn, en zal bovendien de producten van PepsiCo niet rechtstreeks promoten.

> Lees ook: Maak de juiste B2B content voor elke plaats in de funnel

PepsiCo content betaalt PepsiCo marketing

De productie van de content is in handen van de interne divisie Creators League, dat zich focust op scriptseries, films, muziekopnames, realityshows en andere content die de koper kan verspreiden op tv, online kanalen of diensten zoals Amazon Prime.

PepsiCo werkt op die manier ook zoals een mediabedrijf en verhult niet dat het de inkomsten van Creators League wil herinvesteren in het maken van content die meer direct de eigen merken ondersteunt.

De rol van het merk herbekeken

“Ons doel is om ons echt te gedragen als een Hollywood-studio”, zei PepsiCo-topman Brad Jakeman, president van de wereldwijde drankgroep van PepsiCo. Hij blijft niet vaag over de invulling van de commercialisering en de type overeenkomsten die hij voor de contentproductie in gedachte heeft.

Heilige graal

Zo zou het merk Pepsi bijvoorbeeld muziekgerelateerde content kunnen verkopen. De sportdrank Gatorade zou kunnen samenwerken met sportcompetities om inhoud zoals video’s achter de schermen te maken. “De heilige graal voor mij is om gebruik te maken van de ongelooflijke kracht van onze merken om hun eigen marketing te financieren.”

“Gedurende vele, vele jaren zijn bedrijven als PepsiCo degene geweest die de content van de netwerken en de studio’s hebben gehuurd. We zien nu de kans om ons beter in deze winstgevende business te integreren.” – Kristin Patrick, PepsiCo

Share on Twitter:

Of PepsiCo zijn marketing op termijn dan echt zelfbedruipend kan maken, betwijfelt hij niet. “Zullen we daar ooit aan toekomen? Het zal een tijdje duren”, klinkt het bescheiden.

Follow the money

PepsiCo deed wat andere merken die uitgever werden wel vaker doen: externe competenties in huis halen. Het haalde Kristin Patrick in huis, die voorheen ervaring opdeed als chief marketing officer bij Playboy Enterprises, maar ook bij Disney en NBC werkte. “Gedurende vele, vele jaren zijn bedrijven als PepsiCo degene geweest die de content van de netwerken en de studio’s hebben gehuurd”, zegt ze. “We zien nu de kans om ons beter in deze winstgevende business te integreren.”

PepsiCo-content op Microsoft-kanalen

Het concept van PepsiCo kon al meteen overtuigen. De multinational sloot in 2016 meteen een ontwikkelovereenkomst met AOL’s Partner Studios. Samen maken merk- en merkloze inhoud rond muziek, popcultuur en gezondheid voor verspreiding op AOL- en Microsoft-kanalen. Parallel zetten PepsiCo ook meteen eigen filmprojecten in de stijgers.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.