PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 04 december 2017 - 766 Views

CONTENTMARKETING
766 Views

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een nieuwe manier om inkomsten te genereren. De content blijft zorgen voor conversie, maar daarnaast is het vooral ook een business op zich geworden. PepsiCo maakt er geen geheim van dat contentdeals de eigen marketing helpen financieren.

Bij grote merken die content als inkomstenbron gaan zien, horen prestigieuze investeringen. PepsiCo, bekend van onder andere Pepsi en Lays, opende in 2016 in Manhatten een ultramoderne contentstudio.

De studio geldt als het epicentrum van de contentproductie van PepsiCo. Die content moet merkloos en entertainend zijn, en zal bovendien de producten van PepsiCo niet rechtstreeks promoten.

PepsiCo content betaalt PepsiCo marketing

De productie van de content is in handen van de interne divisie Creators League, dat zich focust op scriptseries, films, muziekopnames, realityshows en andere content die de koper kan verspreiden op tv, online kanalen of diensten zoals Amazon Prime.

PepsiCo werkt op die manier ook zoals een mediabedrijf en verhult niet dat het de inkomsten van Creators League wil herinvesteren in het maken van content die meer direct de eigen merken ondersteunt.

De rol van het merk herbekeken

“Ons doel is om ons echt te gedragen als een Hollywood-studio”, zei PepsiCo-topman Brad Jakeman, president van de wereldwijde drankgroep van PepsiCo. Hij blijft niet vaag over de invulling van de commercialisering en de type overeenkomsten die hij voor de contentproductie in gedachte heeft.

Heilige graal

Zo zou het merk Pepsi bijvoorbeeld muziekgerelateerde content kunnen verkopen. De sportdrank Gatorade zou kunnen samenwerken met sportcompetities om inhoud zoals video’s achter de schermen te maken. “De heilige graal voor mij is om gebruik te maken van de ongelooflijke kracht van onze merken om hun eigen marketing te financieren.”

share

'“Gedurende vele, vele jaren zijn bedrijven als PepsiCo degene geweest die de content van de netwerken en de studio’s hebben gehuurd. We zien nu de kans om ons beter in deze winstgevende business te integreren.” – Kristin Patrick, PepsiCo'

Of PepsiCo zijn marketing op termijn dan echt zelfbedruipend kan maken, betwijfelt hij niet. “Zullen we daar ooit aan toekomen? Het zal een tijdje duren”, klinkt het bescheiden.

Follow the money

PepsiCo deed wat andere merken die uitgever werden wel vaker doen: externe competenties in huis halen. Het haalde Kristin Patrick in huis, die voorheen ervaring opdeed als chief marketing officer bij Playboy Enterprises, maar ook bij Disney en NBC werkte. “Gedurende vele, vele jaren zijn bedrijven als PepsiCo degene geweest die de content van de netwerken en de studio’s hebben gehuurd”, zegt ze. “We zien nu de kans om ons beter in deze winstgevende business te integreren.”

PepsiCo-content op Microsoft-kanalen

Het concept van PepsiCo kon al meteen overtuigen. De multinational sloot in 2016 meteen een ontwikkelovereenkomst met AOL’s Partner Studios. Samen maken merk- en merkloze inhoud rond muziek, popcultuur en gezondheid voor verspreiding op AOL- en Microsoft-kanalen. Parallel zetten PepsiCo ook meteen eigen filmprojecten in de stijgers.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...