Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix toevoegen. Dankzij WhatsApp Business kan je er gestructureerd je klanten helpen… en content bezorgen. Maar welke plek kan het platform krijgen in de contentstrategie?

Dit najaar deed KLM zijn social media reputatie alle eer aan door te pionieren met WhatsApp Business. De luchtvaartmaatschappij had eerder al Facebook, Twitter, Messenger, LinkedIn en WeChat in zijn distributiemix opgenomen en voegt daar nu ook de business toepassing van WhatsApp aan toe.

> Lees ook: Past je B2B content ook op sociale media?

WhatsApp Business

Die business toepassing is een van de nieuwigheden van 2017 waar veel bedrijven reikhalzend hebben naar uitgekeken. De app was tot daarvoor vooral gemaakt voor persoonlijk gebruik en dat maakte het weinig evident om het bijvoorbeeld voor marketing- of contentmarketingdoelen in te schakelen. Met een officiële WhatsApp bedrijfsaccount kan je als marketeer het platform op een meer solide manier gebruiken.

Bedrijfsprofiel aanmaken

Dat begint naar analogie met andere sociale media met het creëren van een bedrijfsprofiel. Daar is al meteen ruimte voor basiscontent: een beschrijving van je bedrijf, een link naar je website,… WhatsApp checkt de informatie die je als onderneming achterlaat in je profiel. WhatsApp zet zijn zakelijke toepassing overigens neer als een aparte app, die je dus naast je persoonlijke app kan blijven gebruiken.

Contentmarketeers mogen WhatsApp echter niet als een standaardpost in hun distributiestrategie zien. Niet nog een kanaal waar je je content verspreidt, maar eerder een touchpoint met snelle interactie

Share on Twitter:

Op maat van de marketeers

Uiteraard heeft WhatsApp in zijn Business app rekening gehouden met de noden van de bedrijven. Het zal ondersteuning bieden voor vaste nummers bijvoorbeeld en ook de rapporteringstools ogen interessant met inzicht over bereik en reactie. Hoe snel opent doelgroep X een bepaald type content bijvoorbeeld?

Hoe doet KLM het?

Contentmarketeers mogen WhatsApp echter niet als een standaardpost in hun distributiestrategie zien. Niet nog een kanaal waar je je content verspreidt, maar eerder een touchpoint met snelle interactie. KLM, dat als eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijke WhatsApp-account aan de slag ging, ziet het echt als middel om klanten ten alle tijde contact te laten opnemen. Het social media departement (250 man sterk) neemt het kanaal bij in zijn reeks van touchpoints.

Service driven

Maar er is meer. KLM-klanten zullen binnenkort – indien gewenst en als ze boeken via de website – via WhatsApp een bevestiging van hun reservatie krijgen, net als hun boarding pass, een incheckmelding of nieuws over vluchten. Een mix van service en social messaging dus, maar zit er ook meer in? Kan WhatsApp Business naast een service driven ook een content driven platform worden? Kan het utility marketing en contentmarketing verzoenen?

Chatbots in de strijd met Twitter

Chatbots om klantengesprekken te automatiseren lijkt zeker een optie voor de nabije toekomst. WhatsApp heeft qua klantendialoog goede kaarten om de strijd aan te gaan met Twitter dat momenteel niet echt de wind in de zeilen heeft. Het is zeker niet ondenkbaar dat er meer initiatieven in die richting zullen volgen. De ontwikkeling van WhatsApp Business is immers een eerste stap van eigenaar Facebook om meer mogelijkheden te voorzien waarmee marketeers het immense bereik van WhatsApp kunnen benutten.

Paid media and more?

In dat kader zal het geen verrassing zijn als WhatsApp de stap zetten naar sponsored posts, naar analogie met de betalende mogelijkheden op andere sociale media. Op dit moment voelt dat nog als een onnatuurlijk idee, maar bedrijven zullen verplicht worden de oefening goed te maken, want de consument behoudt het recht om hen te blokkeren. Voor contentmarketeers zal het nu zaak zijn om te bepalen welk type content goed kan gedijen op WhatsApp.

Blijft het bij het doorgeven van de boarding pass van een luchtvaartmaatschappij, het menu van een restaurant of een interessant artikel dat het gesprek met je verzekeraar onderbouwt? Of ontwikkelen zich nieuwe types content die perfect op maat van het kanaal en de ingebouwde conversatietrajecten kan worden gemonteerd. De app is nieuw, de vraag ligt open en laat zich hopelijk positief beantwoorden door bedrijven die creatief met WhatsApp aan de slag willen gaan.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.