Hoofdpunten

OPINIE
contentpromotie
-31536000 de dagen max geleden
1526995260 de post dagen
1003 Views

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden


Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert een mooi budget in sterke content, publiceert die en… dan niets meer. In een hoekje gaan zitten en hopen dat het gelezen wordt, is geen optie meer. Geef je content kansen en zorg voor voldoende contentpromotie.

Toeval. Het is jammer genoeg nog steeds een niet te onderschatten factor bij het bereiken van een publiek met je content. Een Frans onderzoek verwoordde het recent alsvolgt: “Content heeft een belangrijke onbewuste aantrekkingskracht”. Dat klinkt mooi, maar het wou vooral zeggen dat de studie had geleerd dat content in één geval op drie per toeval werd geconsumeerd.

Exit spontane promotie

De vaststelling leidt tot enkele pertinente conclusies. Dat SEO nog altijd belangrijk blijft bijvoorbeeld, ook al is kwaliteit in de algoritmes dé cruciale factor geworden. Maar ook zorgt het voor de conclusie dat veel kwalitatieve content helaas nooit wordt gelezen.

Het Content Marketing Institute gaat ervan uit dat tussen 60 en 70% van alle B2B-content nutteloos is, omdat de content het juiste doelpubliek nooit bereikt. Tot enkele jaren geleden was het nog perfect mogelijk om content te publiceren en daarna te rekenen op spontane promotie. Vandaag is content zonder promotie weggegooid budget.

Hopen dat iemand haast per ongeluk op je content stoot, is zonde van de tijd, het geld en de energie.

Mijd de promotie routine

Nochtans is content promotie geen rocket science en kan je in samenwerking met specialisten en marketnig automation software mooie modellen uitwerken. De basis, het POE-model (paid, owned en earned media), is intussen toch al een decennium ingeburgerd.

De uitdaging voor veel bedrijven zit in het optimaliseren van hun promotie. Het is verleidelijk om in routine te hervallen: artikel of video publiceren, enkele tweets, een Facebookpost, een LinkedIn bericht en als je content het waard is (en dat is toch het doel) een SEA-budget als extra boost.

Ontwikkel een model voor contentpromotie

De routineuze aanpak kan in veel gevallen werken, maar durf je model te challengen. Kijk naar de meetdata en stel je promotiestrategie bij om de content tot zijn recht te laten komen. Maak ook de inschatting of een verhaal waarde heeft om earned media te promoten. Is het de moeite waard om je sterke content aan te kaarten bij influencers, om het naar de pers te brengen?

Net zoals elke mediamerk moet je als bedrijf gaan inzetten op de ontwikkeling van een robuust distributiemodel. Meestal zal dat een proces in beweging zijn, een almaar evoluerend model. Toch kan je met enkele slimme vragen al heel wat in de juiste richting laten evolueren.

Die vragen sluiten aan bij de vragen die je stelt als je een distributiestrategie opstelt:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden op vlak van paid, owned en earned?
  • In welke kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
  • Hoe ziet de customer journey van mijn publiek eruit?
  • Hoe kan een kanaal me helpen om een betere relatie op te bouwen met mijn publiek?
  • Welke praktische ingrepen doe ik om mijn content deelbaar te maken?

Geen dode sporen meer

Met die vragen en met de antwoorden erop kom je een eind verder dan met de afweging of je nu kiest voor Facebook of LinkedIn.

Bedrijven die in hun content geloven, zijn het haast aan hun overtuiging verplicht om alle zeilen bij te zetten en hun verhalen de nodige weerklank te geven. Maak van meet af aan duidelijk hoe je dat wil doen en stuur voldoende bij.

Sloganesk zouden we haast zeggen “want je content verdient dat”. De bekende marketingauteur Matt Heinz verwoordde het beter met  “No content should ever have a dead end”. Men zegge het voort…


New Call-to-action


Recently Published

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...