Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Tom Peeters

Artikel door:
Tom Peeters - 15 juni 2017 - 1105 Views

OPINIE
1105 Views

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert een mooi budget in sterke content, publiceert die en… dan niets meer. In een hoekje gaan zitten en hopen dat het gelezen wordt, is geen optie meer. Geef je content kansen en zorg voor voldoende contentpromotie.

Toeval. Het is jammer genoeg nog steeds een niet te onderschatten factor bij het bereiken van een publiek met je content. Een Frans onderzoek verwoordde het recent alsvolgt: “Content heeft een belangrijke onbewuste aantrekkingskracht”. Dat klinkt mooi, maar het wou vooral zeggen dat de studie had geleerd dat content in één geval op drie per toeval werd geconsumeerd.

Exit spontane promotie

De vaststelling leidt tot enkele pertinente conclusies. Dat SEO nog altijd belangrijk blijft bijvoorbeeld, ook al is kwaliteit in de algoritmes dé cruciale factor geworden. Maar ook zorgt het voor de conclusie dat veel kwalitatieve content helaas nooit wordt gelezen.

Het Content Marketing Institute gaat ervan uit dat tussen 60 en 70% van alle B2B-content nutteloos is, omdat de content het juiste doelpubliek nooit bereikt. Tot enkele jaren geleden was het nog perfect mogelijk om content te publiceren en daarna te rekenen op spontane promotie. Vandaag is content zonder promotie weggegooid budget.

Hopen dat iemand haast per ongeluk op je content stoot, is zonde van de tijd, het geld en de energie.

Mijd de promotie routine

Nochtans is content promotie geen rocket science en kan je in samenwerking met specialisten en marketnig automation software mooie modellen uitwerken. De basis, het POE-model (paid, owned en earned media), is intussen toch al een decennium ingeburgerd.

De uitdaging voor veel bedrijven zit in het optimaliseren van hun promotie. Het is verleidelijk om in routine te hervallen: artikel of video publiceren, enkele tweets, een Facebookpost, een LinkedIn bericht en als je content het waard is (en dat is toch het doel) een SEA-budget als extra boost.

Ontwikkel een model voor contentpromotie

De routineuze aanpak kan in veel gevallen werken, maar durf je model te challengen. Kijk naar de meetdata en stel je promotiestrategie bij om de content tot zijn recht te laten komen. Maak ook de inschatting of een verhaal waarde heeft om earned media te promoten. Is het de moeite waard om je sterke content aan te kaarten bij influencers, om het naar de pers te brengen?

Net zoals elke mediamerk moet je als bedrijf gaan inzetten op de ontwikkeling van een robuust distributiemodel. Meestal zal dat een proces in beweging zijn, een almaar evoluerend model. Toch kan je met enkele slimme vragen al heel wat in de juiste richting laten evolueren.

Die vragen sluiten aan bij de vragen die je stelt als je een distributiestrategie opstelt:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden op vlak van paid, owned en earned?
  • In welke kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
  • Hoe ziet de customer journey van mijn publiek eruit?
  • Hoe kan een kanaal me helpen om een betere relatie op te bouwen met mijn publiek?
  • Welke praktische ingrepen doe ik om mijn content deelbaar te maken?

Geen dode sporen meer

Met die vragen en met de antwoorden erop kom je een eind verder dan met de afweging of je nu kiest voor Facebook of LinkedIn.

Bedrijven die in hun content geloven, zijn het haast aan hun overtuiging verplicht om alle zeilen bij te zetten en hun verhalen de nodige weerklank te geven. Maak van meet af aan duidelijk hoe je dat wil doen en stuur voldoende bij.

Sloganesk zouden we haast zeggen “want je content verdient dat”. De bekende marketingauteur Matt Heinz verwoordde het beter met  “No content should ever have a dead end”. Men zegge het voort…


New Call-to-action


Tom Peeters

Artikel door Tom Peeters

Tom Peeters is eigenaar van het digitaal content marketing agentschap Mediaforta. Hij heeft een expertise van meer dan 20 jaar in de mediawereld, en meer dan 7 jaar in de reclame sector. Beide expertises combineert hij vandaag binnen Mediaforta, waar merken terecht kunnen wanneer ze op zoek zijn naar een sterke content partner.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...