Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote bedrijven? Zeker niet, ook start-ups kunnen met een beperkt budget en een reeks handige tools al meteen mooie stappen zetten. Een lijstje met tools die elke starter kan gebruiken.

Voor veel start-ups is digitale marketing een no brainer. Het is een kostenefficiënte manier voor nieuwe merken om hun producten of diensten heel gericht bij hun publiek onder de aandacht te brengen.

Content speelt in die digitale strategie een belangrijke rol. Als starter heb je de mogelijkheid om makkelijk eigen kanalen uit te bouwen en er je content te verspreiden. Dat levert meteen ook nuttige data op om je online marketingstrategie verder te onderbouwen. In dat proces zijn online tools een onmisbare schakel. Waarmee kan je meteen aan de slag

> Lees ook: Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

1. Google Analytics

tools googleNog een no brainer zijn de gratis tools van Google. Voor de marketeer annex starter is Google Analytics een onmisbare tool om de resultaten van je website te analyseren. Je kan het ook in combinatie gebruiken met Google Tag Manager.

Met Google AdWords Key Planner kan je keyword en traffic onderzoek waardoor je makkelijk pay per click campagnes kan opzetten. Maar het is ook gewoon handig om met keyword research de SEO van je content te optimaliseren. Je komt te weten wat je doelgroep zoekt, welke zoekopdrachten de weg tonen naar je website en je kan dat koppelen aan de locatie van de zoeker.

2. HubSpot

tools hubspotDe bekendste marketing automation software die budgettair ook op start-ups mikt, is HubSpot. Met zijn basisversie van 185 dollar per maand, kan het meteen de hele (content)marketingflow helpen automatiseren.

Met HubSpot kan je sleutelen aan je bereik door landing pages te creëren, e-mailcampagnes op te zetten of je blog beter af te stemmen op je doelgroep. Maar in deze versie zit ook een lead management tool, een data analyse, A/B testing, een CRM-tool of zelfs een integratie met SalesForce om de communicatie met klanten te traceren op verschillende interactiepunten.

Is HubSpot de enige optie? Zeker niet. De meest genoemde concurrent is Marketo, dat echter meer budget vergt.

3. Hootsuite

tools hootsuiteHet beheer van je sociale media kan je uiteraard ook in je marketing automation stallen, maar je vindt ook makkelijk enkele specifieke oplossingen. Een van de referenties is Hootsuite, dat toelaat om je sociale media te managen via een dashboard.

Het laat de integratie toe van een dertigtal netwerken, waaronder alle bekende. De meerwaarde zit vooral in het beheren van de interacties, maar vanuit de dashboards is uiteraard ook heel wat data analyse mogelijk.

Tot voor kort was het nog beschikbaar aan nauwelijks 8 euro per maand, bedrijven tellen nu het nog steeds vrij democratische bedrag van 20 euro per maand neer.

4. Optimizely

optimizely toolsStart-ups die meteen dieper willen graven in de data en optimalisering van hun (content)marketing, kunnen hun voordeel doen met een platform als Optimizely. De tool staat onder andere bekend om zijn A/B testing voor webpagina’s of apps.

Los daarvan merken specialisten vaak op dat een tool als Optimizely maar echt tot zijn recht komt als je website voldoende bereik heeft opgebouwd. De steekproef met data moet groot genoeg zijn. Je kan testen of het op jouw leest is geschoeid, want Optimizely werkt met gratis proefperiode (30 dagen). Wie ervoor wil betalen, zou volgens de website Analyzo zo’n 50 dollar per maand neertellen (Optimizely communiceert zijn prijzen niet publiek).

5. Mailchimp

mailchimp toolsTot besluit is Mailchimp nog een klassieker voor start-ups die hun content ook via e-mailings willen verspreiden. Het is veruit de populairste dienst om je e-mails te laten afleveren in de mailbox van je publiek. Voor starters is het ideaal omdat je bijvoorbeeld uit een lijst van thema’s kan putten om mailings met een mooi design te ontwikkelen. Op technisch vlak is het bijvoorbeeld ook vlot te integreren met een webshop (mailtjes voor de dienst na verkoop of voor productevaluaties) of met platformen zoals WordPress of Salesforce. De betalende versie is er al vanaf 20 dollar per maand.

Volstaat het voor start-ups?

Met 100 tot 200 euro per maand kan je als startende onderneming al een heel wat elementen uit je (content)marketingplan cover via handige tools. In dit korte overzicht zitten bekende referentietools, maar de markt voor automatisch beheer, analyse en optimalisering van marketingkanalen zit bol van de concurrentie en van de mogelijkheden. Wie echter voor elk van beschreven onderdelen een geschikte oplossing vindt, dekt al heel wat af van wat nodig is.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.