Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op Facebook maar beter enig budget reserveert. Maar dat betekent niet dat er geen mogelijkheden meer zijn om je organisch bereik op sociale media te verbeteren. Dat kan zelfs met enkele vrij eenvoudige ingrepen.


Het idee dat het moeilijk is om ‘zomaar’ je content op de radar te plaatsen op Facebook is op zich geen nieuws. Ogilvy berekende dat het aantal mensen dat ‘organisch’ content vond op Facebook reeds begin 2014 was teruggevallen tot 6% voor wat betreft pagina’s van merken. Daarmee was een grens bereikt, twee jaar ervoor lag het percentage overigens nog op 16%.

Het zou echter fout zijn om de evolutie van Facebook te veralgemenen. Op Facebook maar net zo goed op je andere sociale media kan het lonen om te schaven aan de elementen die je organisch bereik automatisch zullen verbeteren.

> Lees ook: Past je B2B-content ook op sociale media?

1. Gebruik keywords in je naam

Een heel eenvoudig trucje om mee van wal te steken: gebruik een keyword in je profielnaam. Bedrijven vergeten dat heel vaak. Dat zorgt ervoor dat zoekopdrachten die je kernactiviteit combineren met Facebook als term niet meteen bij jouw pagina zullen uitkomen. Pauwels tuinaanleg is daarom altijd beter dan Pauwels BVBA.

Trek dat ook door naar de search op Facebook zelf, waar je zo’n trefwoord over je activiteit ook in je subcategorie kan vermelden. Meer algemeen voor alle andere sociale media: gebruik je keyword en gebruik de ruimte die je ter beschikking krijgt om uitleg te geven. Wat doe je precies, waar zit je expertise, omschrijf je producten of diensten, link naar relevante pagina’s, enzovoort.

2. Post voor je buyer persona’s

Content maak je in functie van je doelgroepen en hun typering (in buyer persona’s). Bij sociale media posts is de verleiding net iets groter om die reflex achterwege te laten en content te posten die minder gericht is. Analyseer, eventueel met behulp van automation software, welke topics bij je verschillende doelgroeptypes goed werken en stem je content daarop af.

Maar kijk ook naar het consumptiegedrag. Leert Google Analytics je dat bepaalde groepen jouw sociale media content vooral mobiel posten, zorg dan voor content die makkelijk mobiel te bekijken en te delen is.

3. Durf te personaliseren

Er is niets fout met een zeer letterlijke interpretatie van gericht communiceren op je sociale media. Durf er persoonlijk aan te spreken, ook al ben je een groot merk of bedrijf. Je kan dat vanuit je bedrijfsaccount doen, maar het kan bijvoorbeeld net zo goed vanuit de Twitteraccount van je CEO.

4. Stimuleer de interactie op je sociale media

Hoe meer interactie met je content, hoe beter het organisch bereik van je sociale media content zal zijn. Identificeer je influencers, bouw aan relaties met hen en laat mensen (fans, werknemers, volgers,…) uitgroeien tot je beste advocaten. Lees hier meer over hoe je in de praktijk aan influencer marketing kan doen.

5. Kijk over de muur

Beperk je pogingen om je organisch bereik niet enkel tot je ‘owned media’. Vanuit je sociale media, je corporate site of je nieuwsbrieven kan je een en ander in beweging zetten, maar het kan ook goed zijn om uit je cirkel te breken.

Sluit bijvoorbeeld een partnership met vakmedia in je sector om regelmatig content op hun platform te plaatsen. Dat zorgt voor extra bereik en voor een instroom van een nieuw publiek.

Meer dan PR

Een opvallende vaststelling: wie met deze technieken werkt aan het organisch bereik van zijn sociale media, stapt vlug voorbij de reflex om sociale media louter te zien als een middel om je content te promoten. Het is de eerste stap naar een volwassen eigen contentproductie op die sociale media die voor jouw publiek het meest relevant zijn. Heeft die content dan nog een betalend duwtje nodig? Dat kan en het is zeker geen zonde, maar een sterke organische instroom is altijd een stevige basis.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.