Hoofdpunten

SOCIALE MEDIA
742 Views

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is


Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo stilaan incontournable. Veel contentmarketers grijpen in de eerste plaats naar Instagram als ze visuele content willen publiceren. Maar hoe onmisbaar is het echt in de content plannen en wat zijn ook alweer de grote tips als je ermee aan de slag wilt?

We overdrijven niet als we beweren dat Instagram intussen echt wel zijn plaats heeft afgedwongen tussen de krachtigste sociale media waarmee marketeers aan de slag kunnen. Dat is geen buikgevoel, er zijn enkele cijfers die dat goed in kaart brengen.

    • Instagram sloot 2016 af voorbij de kaap van 600 miljoen gebruikers.
    • De helft ervan is dagelijks actief en zorgt voor een dagtotaal van 95 miljoen gedeelde foto’s of video’s en 4,2 miljard likes.
    • Dit is geen ver-van-ons-Europees-bed verhaal: 80% van de gebruikers bevindt zich buiten de Verenigde Staten.
    • Het engagement per volger is op Instagram 58 maal hoger dan op Facebook en 20 maal hoger dan op Twitter.
    • Ook bedrijven houden van Instagram: 70% van alle bedrijven zullen dit jaar op Instagram actief zijn.
    • Bijgevolg: de reclamemachinerie van Instagram presteert naar behoren en was in 2016 goed voor 1,5 miljard euro aan inkomsten.
    • Daarmee is het goed voor 8,4% van de totale reclame-inkomsten van Facebook.
    • Nike is was lange tijd het merk met de meeste volgers op Instagram (70,1 miljoen), maar werd onlangs gepasseerd door National Geographic. Maar niet alles is wat het lijkt: Red Bull haalt ‘slechts 6,8 miljoen volgers. Het lingeriemerk Victoria’s Secret is eveneens een van de absolute topbrands is op Instagram (52,8 miljoen), net als FC Barcelona (47,9 miljoen).

Everyone loves an underdog. @rogerfederer #justdoit

Een bericht gedeeld door nike (@nike) op

Engagement netwerk

Tot zover de data, maar als ze één iets duidelijk maken dan is het dat Instagram bijzonder gevoelig is voor engagement. Maar het succes heeft ook een keerzijde: engagement hangt af van dat bereik en net als bij Facebook hangt dit in sterke mate af van het algoritme. Instagram presenteert de content die het meest interessant lijkt bovenaan. Gemiddeld zien gebruikers slechts 30% van wat echt in hun feed de revue passeert. Inzetten op kwaliteit kan ook hier nu nog lonen, maar laten we ook de evolutie van Facebook – waar het moeilijk is om op te vallen zonder te betalen – niet vergeten.

share

'Een van de redenen achter de goede engagementspercentages van Instagram is de beeldtaal. Het beeldmateriaal op Instagram is vaak universeel, de taalgrenzen vallen weg.'

Universele beeldtaal

Een van de redenen achter de goede engagementspercentages van Instagram is de beeldtaal. Engageren met een tweet in een taal die je niet begrijpt, is haast ondenkbaar. Het beeldmateriaal op Instagram is vaak universeel, de taalgrenzen vallen weg. Dat is ook een ongelooflijk interessant perspectief voor merken die in beelden durven denken.

Moet je als bedrijf op Instagram?

Zeker nu de kostprijs om goed video- of fotomateriaal te maken verder daalt, wordt Instagram een zeer efficiënt medium om als global brand te gaan communiceren. Al kan het net zo goed werken voor kleine bedrijven die snel op de radar wil komen. Maakt het dat een onmisbaar medium? Misschien niet helemaal, maar het zorgt er wel voor dat je haast gek moet zijn om het te negeren. Immers, de Instagrammers staan echt niet weigerachtig tegenover merken. De helft van de gebruikers volgt op zijn minst één bedrijf.

Aan de slag met Instagram

Content op Instagram is meer dan de verzameling van foto’s die je als bedrijf op de wereld wil afsturen. Enkele belangrijke tips:

  • Mijd ook hier zelfpromotie: ga om de klassieke productshots heen en kies de juiste context voor je producten.
  • Toon echter wel iets van jezelf: vertel een verhaal met een beeld.
  • Wil je toch echt met je product aan de slag, inspireer dan. Open mogelijkheden voor je publiek.
  • Benut het engagement: maak je content zo goed dat je publiek er de ambassadeur van wordt.

Meer over deze tips vind je in dit artikel. Je inhoudelijke aanpak mag echter ook de meer ‘technische’ kantjes niet laten vervagen, zoals:

  • Werk ook hier actief met hashtags. Veel merken kiezen ervoor om consequent dezelfde hashtag bij al hun Instagram-content te laten terugkeren.
  • Instagram is in volle evolutie. Sta open voor nieuwe mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de Instagram Stories die schatplichtig zijn aan Snapchat.

Als uitsmijter onthouden we u deze fantastische infographic over Instagram niet. Felicitaties voor de makers bij Website Builder.

instagram


New Call-to-action


Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...