Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe contentmarketingmiddel bij uitstek. Toch blijft zo’n platform vaak een verwarrend begrip. Daarom wat helderheid in tijden van buzzwords: wat is een contentplatform, wat zijn de voordelen en hoe zet je het in?

Als we kijken naar hoe bedrijven hun digitale content op de wereld loslaten, dan blijven de klassiekers zonder enige twijfel een goed startpunt: een blog, een luik op je corporate website, je sociale mediakanalen.

Een contentplatform is een aparte website

In dat rijtje nestelt zich steeds vaker de term ‘contentplatform’. “Wij hebben een contentplatform”, staat mooi in een casestudy, met als risico dat de term wel eens te gratuit wordt ingezet. Kijken we naar de meest correcte definitie dan is een contentplatform een specifieke website – niet je corporate site – waar je content deelt met je publiek.

Niets meer, niets minder, al maken we straks nog duidelijk dat een contentplatform ook vaak een specifieke invalshoek verdient om zich onderscheidend te positioneren. Dikwijls wordt de term echter ook anders gebruikt, vandaar de verwarring, en verzamelt een merk al zijn dragers (blog, magazine, nieuwsbrief, app,…) onder de term van een contentplatform. Wij houden vast aan de definitie die het (digitale) contentplatform ziet als een aparte plek die fungeert als epicentrum van je contentmarketing.

allerhande

Een contentplatform is een specifieke website – niet je corporate site – waar je content deelt met je publiek. Niets meer, niets minder.

Share on Twitter:

Je contentplatform wordt een soort van centrale hub – content hub is dan ook een frequent gebruikt synoniem – waar je a priori je content publiceert. Alle andere kanalen (blog, Facebookpagina, Twitter, Instagram of zelfs offline extensies) zweven daar als satellieten rond.

Een voorbeeld dat het voordeel van de helderheid heeft, is Albert Heijn. De corporate site is ah.be of ah.nl, het contentplatform is Allerhande.nl met alle andere kanalen tot en met een app errond. Dat Allerhande.nl technisch gezien gekoppeld is aan de corporate site hoeft voor zo’n sterk merk zelfs geen bezwaar te zijn.

> Lees ook: Waarom je webshop een blog nodig heeft

Waarom zou je kiezen voor een contentplatform?

De contentmarketer die even naar zijn budgetten gluurt, stelt zich terecht de vraag waarom hij zou investeren in nog eens een extra platform. Pagina’s op Facebook en LinkedIn zijn in een zucht aangemaakt, welke voordelen biedt een contentplatform dan nog?

1. Sterkere autoriteit

Een apart platform dat sterk redactioneel is uitgewerkt, is een stevige steun voor bedrijven die met content een autoriteit in hun domein willen worden. Meer dan een aparte sectie op je site, zet een contentplatform je bedrijf neer als een bron van kennis die je via een sterk medium deelt.

Met een platform geef je aan dat je veel kennis wil ontsluiten of beschikbaar maken om je doelgroep vooruit te helpen.

2. Sterkere conversie

Toch doen veel bedrijven het niet enkel voor de reputatievoordelen of om een mooi kader te bouwen rond de inspirerende content die je produceert. Een contentplatform is ook goed voor de conversie.

Meer dan een blog of een traditionele corporate site heeft een contentplatform een echte redactionele opbouw. Met herkenbare rubrieken en formats. Net die structuur laat toe om je content zeer goed te richten op conversie.

Opnieuw is de retailsector een goed voorbeeld. Merk je in de supermarkt een stijging in de vraag naar biologische producten, dan kan een platform daar sterk op inspelen. In verschillende rubrieken kan je met relevante artikels, videoreportages, kooktips, enzovoort de klant begeleiden in zijn customer journey.

3. Maak je bedrijf meer zichtbaar

Een vaak indirect voordeel van een content platform is de zichtbaarheid van je onderneming en van je medewerkers. Uitgebreide rubrieken betekenen ook een uitgebreid palet aan pennen en gezichten die hun steun verlenen aan het platform.

Meer dan een teampagina op je site, toont content op een platform waar de expertise in je onderneming zit. Autoriteit vertaalt zich op die manier ook op het niveau van je personeel. Moet iedereen daarom noodzakelijk mee schrijven? Zeker niet, maar als de content aanstipt bij welke mensen een grote kennis zit, dan is de meerwaarde duidelijk.

4. Sterkere community

Die herkenbaarheid zet vaak ook aan tot meer engagement. Het platform op zich kan als sterk mediamerk al mensen stimuleren om op basis van je content een interactie aan te gaan. Als die content ook van echte medewerkers komt, is de kans nog groter.

Contentplatformen zijn een katalysator voor het bouwen van een community en voor het genereren van inzichten uit de vele interacties die op die manier ontstaan. Een vaak gemaakte fout in dat kader is het sluiten van de grenzen van je platform.

Geef je community alle kansen om de content open te trekken. Voorzie sharing buttons om beeld en tekst op andere platformen te verdelen. Zo bereik je ook het netwerk van je communityleden.

Hoe maak je een sterk contentplatform?

Ondanks de net geschetste voordelen zal niet elk platform vanzelf een succes worden. Je content moet hout snijden en een duidelijk inhoudelijk doel dienen. Voor je publiek moet duidelijk zijn waarom je dit als merk doet.

Wie worstelt met die vraag, kijkt in de eerste plaats naar zijn contentmarketingstrategie. Wat zijn de gedefinieerde waarden, kennisgebieden, troeven waarmee je als bedrijf een publiek kan helpen? In het antwoord op die vraag, schuilt vaak een gepaste invalshoek voor je contentplatform.

De originaliteit van een contentplatform is rechtstreeks verbonden met de sterkte van je strategie

Share on Twitter:

Vind met andere woorden je invalshoek en enkele formats die goed bij jouw strategie passen. Daarbij zie je enkele klassieke ‘oervormen’ opduiken, maar durf zeker out-of-the box denken.

1. Kennisdatabank

Een eerste oervorm, zeer geschikt voor bedrijven die hun knowhow rond een bepaald onderwerp ten dienste van het publiek willen stellen. Ze doen dat via uiteenlopende formats en content types.

Ben je een transportbedrijf dat heel veel data genereert over mobiliteit? Dan kan het nuttig zijn om je contentplatform op te bouwen als een kenniscentrum over dat onderwerp. Gespijsd met studies, analyses, interessante infographics, enzovoort.

save your time platformEen goed voorbeeld uit de consultancysector is de advieswebsite Save Your Time, waar ondernemers een schat aan informatie vinden over hoe je je onderneming beheert. Interessant is dat de site ook rechtstreeks de link maakt naar conversie via extra content waarvoor je je registreert of zelfs betaalt.

2. Magazine

Vaak zijn platformen zoals gezegd opgebouwd als een magazine, met verschillende rubrieken rond een centrale vraagstelling.

Het oervoorbeel hier is uiteraard Buzzfeed, dat al heel wat bedrijven heeft geïnspireerd om een platform te ontwikkelen dat hun publiek met een gevarieerd contentaanbod bekoort. Het resultaat kan soms ver weg lijken van de oppervlakkigheid van Buzzfeed. We verwijzen graag naar het voorbeeld van Cisco dat zijn IT-kennis inzet om een populair platform over the internet of things te ontwikkelen.

3. Sales platform

Als contentplatformen tot conversie leiden en als meer verkopen expliciet de doelstelling is, dan is het niet fout om met je platform zonder blikken of blozen duidelijk te maken dat je het publiek bij een aankoop wil ondersteunen.

Enige voorwaarde is dat je ook hier de zelfpromotie blijft schuwen. Mediazine van Media Markt staat vol content geschreven door journalisten, maar digitaal kan je op elk besproken product doorklikken naar de website.

4. Out-of-the box

Toch mag je zo’n platform niet per definitie in een van klassieke vormen duwen. Durven vernieuwen kan net zo goed werken. Inspirerend voor bedrijven is een contentplatform zoals het Britse The Pool. De lifestylecontent komt uit de koker van Sam Baker, de ex-hoofdredactrice van Cosmopolitan en radiopresentatrice Lauren Laverne.

thepoolheader

Het resultaat is verrassend: het platform heeft een radio-opbouw met een zendschema dat aangeeft wanneer welke content zal gelost worden. Die timing koppelen ze aan inzicht over de consumptie van content (wanneer heb je lees/kijktijd voor een bepaald onderwerp?).

Platformen zijn de marsrichting

Kijken we even naast de spraakverwarring over wat een contentplatform kan inhouden, dan wordt vooral duidelijk dat contentplatformen toekomst hebben omdat ze je expertise als bedrijf beter kunnen vertalen. Beter dan een losse tweet, blogartikel of Instagramfoto kunnen doen.

Het platform zorgt niet enkel voor een duidelijke context en maakt van je content een geheel, het geeft je contentmarketing ook een ‘smoel’ of een duidelijk profiel. Wie bovendien innovatief durft nadenken, kan met een platform echt voorsprong nemen tegenover concurrenten die wel al inzetten op content maar dat nog te fragmentarisch doen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.