Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen consumeren”, stak de Britse contentspecialist Andrew Davis van wal op de UBA Trends Day 2017. Hij hield een warm pleidooi om niet langer bij te dragen tot de content overload en legde met voorbeelden aan hoe minder content toch meer business kan opleveren.

Wie Andrew Davis op zijn conferentie binnenhaalt, krijgt waar voor zijn geld. De auteur van de bestseller ‘Brandscaping’ leverde een van de sterkste presentaties af op de Trends Day van de Unie van Belgische Adverteerders. De energieke Brit weet hoe een zaal moet inpakken (hieronder een stukje uit zijn presentatie op Content Marketing World 2015).

Maar hij doet meer: hij onderbouwt zijn punt op een zakelijke manier. Als we minder content gaan maken, hoe houd ik dan mijn bereik, mijn leads, mijn return uit content op niveau? We krijgen een antwoord in meerdere stappen.

> Lees ook: Maak de juiste B2B-content voor elke plaats in de funnel

Content overload? Ga anders denken

Het eerste stuk van zijn argumentatie is eerder filosofisch: verander de invalshoek van je content. “Klanten denken anders dan jij over wat je bedrijf doet”, zegt Davis. “Ga dus denken als je klant, ook als je content maakt”. Om dat concreet te maken, haalt hij er Galiliei bij en toont met een cirkelgrafiek hoe Google (en niet je bedrijf) in het centrum van de digitale ervaring van je klant staat. Hoe dichter je opschuift naar dat epicentrum, hoe beter je resultaten zullen worden.

“Bouw via content een relatie op met je publiek voor ze je nodig hebben of zodat ze je nodig hebben”- Andrew Davis

Share on Twitter:

Behandel content als een product

Tot daar de filosofie. Davis wordt al snel een pak concreter. Hij raadt iedereen aan om content echt als een product te gaan zien: “Build it, brand it, market it”. Zijn ultieme voorbeeld komt uit Nederland, waar visverkoper Bart Van Olphen jarenlang zijn duurzame vis niet aan de man gebracht kreeg.

Tot hij op Instagram zijn fish tales lanceerde: een korte wekelijkse afspraak met de kortste kookvideo ter wereld. Zijn filmpjes duren nauwelijks 15 seconden. Ansjovisjes in de pan, dat doe je zo:


Het format sloeg aan en hij vulde de video’s aan met wekelijkse recepten. Het succes zorgde ervoor dat viswinkels hem na een tijd vroegen welke vis hij volgende week zou klaarmaken, zodat ze voldoende konden inkopen.

In 2015 realiseerde Van Olphen 20 miljoen euro omzet, hij heeft zijn eigen merk in de supermarkten en werkt samen met klinkende namen als Jamie Oliver. Zijn succesverhaal begon nochtans met de beslissing om minder content te maken: geen boek meer zoals hij ooit probeerde, maar gewoon een kleine wekelijkse afspraak met zijn publiek als startpunt.

Relatie bouwen

Wat Van Olphen haast instinctief deed, staat bij Andrew Davis in kapitalen geschreven als hij adviseert over hoe je een ‘content brand’ maakt: “Bouw een relatie op met je publiek voor ze je nodig hebben of zodat ze je nodig hebben”. Dat doe je per definitie met content die waardevol is voor je publiek en niet zozeer met content die je bedrijf bewierookt. Toch mag het niet bij die theorie blijven, sluit Davis af. Hij vat zijn betoog in drie handige tips samen:

1. Maak een afspraak met je publiek. Regelmatig publiceren: ok, maar doe het nog explicieter. Elke vrijdag een video van 15 seconden waarin je een visgerecht klaarmaakt. Beloof iets, maak het waar en dring zo sterker door tot de gewoonten van je publiek.

2. Stop met content te zien als een puur communicatiemiddel, zie het als een product naast je al bestaande producten en behandel het ook op die manier.

3. Duik in ‘the content hole’. Tracht niet alles wat binnen de scope van je bedrijf ligt te coveren, maar zoek dat ene gaatje waar een grote behoefte aan content bestaat. Een behoefte die jij als bedrijf kan opvullen en waarrond je een nieuw product kan bouwen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.