Hoofdpunten

SOCIALE MEDIA
-31536000 de dagen max geleden
1526972400 de post dagen
1923 Views

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?


Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen betekent immers meer dan je bereik verbreden. Als je publiek je content deelt, dan is dat een eerste belangrijke vorm van engagement. Sommige types content lenen zich iets beter tot delen dan andere, maar welke? Een nieuw onderzoek  legt enkele interessante inzichten bloot.

De social media variant op het oeroude word-of-mouth is in de voorbije jaren mateloos populair geworden in de rapporten die contentmarketers aan hun CMO’s afleveren. Shares en likes zijn een KPI geworden waar we met zijn allen reikhalzend naar uitkijken.

Shares are not everything

Even een nuance: shares zeggen niet alles. Ze geven aan waar het met het engagement naartoe gaat, maar staar je er niet blind op. Shares zijn een middel: om meer bereik op te bouwen, om te werken aan brand engagement of aan je reputatie, om te weten te komen of je publiek je content smaakt. Maak van het aantal shares echter niet je einddoel.

share

'Shares zijn de social media variant op het oeroude word-of-mouth en zodoende mateloos populair geworden in de rapporten die contentmarketers aan hun CMO’s afleveren'

Een recent gepresenteerd onderzoek van CV, gaat in op de vraag welke content types zich uitstekend lenen als je je publiek wil aanzetten tot sharing. Dat is interessant, want vaak gaan contentmarketers terecht uit van het idee dat content voor kwalitatief moet zijn om delen te stimuleren – ‘Only good content travels’.

Kwaliteit blijft de basisvoorwaarde, maar er is niets mis met het maken van gerichte keuzes en bepaalde types content een meer prominente plek te geven als sharing een al even prominente KPI is.

Andere sector, andere types content

Het onderzoek analyseerde 640.000 content assets in veertien sectoren. Vooral de verschillen per sector zijn boeiend. Je kan wel een bepaalde lijn trekken: infographics zijn een topper in veel sectoren, net als listicles (in uiteenlopende gedaantes), maar evengoed zijn er verschillen. De reis- en technologiesector zit er niet mee om types content met een langere inhoud te delen, terwijl de immosector het liefst video deelt.

sharing

Waar delen we content?

Nog een opvallend verschil is de plaats waar een publiek content deelt. Soms is dat geen verrassing: in business spant LinkedIn de kroon met zes op tien van de traceerbare social shares. Tel daar Facebook bij (35,7%) en je hebt zelfs zo goed als alles wat gedeeld wordt teruggevonden.

Maar kijk je naar HR dan laat Facebook LinkedIn ruim achter zich (72% vs 22%), terwijl net een groot deel van het business model van LinkedIn op jobzoekers inzet. Delen we ook nog elders? Zeker wel. Pinterest is bijvoorbeeld de topper in beauty & wellness.

Wat doe je hier nu mee?

– Nuanceer. Interpreteer de data die ClearVoice in de markt gooide niet zwart-wit. Ben je een schoonheidssalon dan hoef je zeker niet meteen je Facebookaccount op te zeggen.

– Plan. De inzichten helpen wel om je content kalender te versterken. In het rapport zitten per sector bijvoorbeeld ook gegevens over de dagen waarop je het meeste kans hebt om shares te verzamelen met je content.

– Verfijn. Stop met geloven dat content marketing in alle sectoren hetzelfde is. Dit rapport toont aan dat er al minstens veertien soorten content marketing bestaan.


New Call-to-action


Recently Published

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...