Hoofdpunten

SOCIALE MEDIA
667 Views

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?


Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen betekent immers meer dan je bereik verbreden. Als je publiek je content deelt, dan is dat een eerste belangrijke vorm van engagement. Sommige types content lenen zich iets beter tot delen dan andere, maar welke? Een nieuw onderzoek  legt enkele interessante inzichten bloot.

De social media variant op het oeroude word-of-mouth is in de voorbije jaren mateloos populair geworden in de rapporten die contentmarketers aan hun CMO’s afleveren. Shares en likes zijn een KPI geworden waar we met zijn allen reikhalzend naar uitkijken.

Shares are not everything

Even een nuance: shares zeggen niet alles. Ze geven aan waar het met het engagement naartoe gaat, maar staar je er niet blind op. Shares zijn een middel: om meer bereik op te bouwen, om te werken aan brand engagement of aan je reputatie, om te weten te komen of je publiek je content smaakt. Maak van het aantal shares echter niet je einddoel.

share

'Shares zijn de social media variant op het oeroude word-of-mouth en zodoende mateloos populair geworden in de rapporten die contentmarketers aan hun CMO’s afleveren'

Een recent gepresenteerd onderzoek van CV, gaat in op de vraag welke content types zich uitstekend lenen als je je publiek wil aanzetten tot sharing. Dat is interessant, want vaak gaan contentmarketers terecht uit van het idee dat content voor kwalitatief moet zijn om delen te stimuleren – ‘Only good content travels’.

Kwaliteit blijft de basisvoorwaarde, maar er is niets mis met het maken van gerichte keuzes en bepaalde types content een meer prominente plek te geven als sharing een al even prominente KPI is.

Andere sector, andere types content

Het onderzoek analyseerde 640.000 content assets in veertien sectoren. Vooral de verschillen per sector zijn boeiend. Je kan wel een bepaalde lijn trekken: infographics zijn een topper in veel sectoren, net als listicles (in uiteenlopende gedaantes), maar evengoed zijn er verschillen. De reis- en technologiesector zit er niet mee om types content met een langere inhoud te delen, terwijl de immosector het liefst video deelt.

sharing

Waar delen we content?

Nog een opvallend verschil is de plaats waar een publiek content deelt. Soms is dat geen verrassing: in business spant LinkedIn de kroon met zes op tien van de traceerbare social shares. Tel daar Facebook bij (35,7%) en je hebt zelfs zo goed als alles wat gedeeld wordt teruggevonden.

Maar kijk je naar HR dan laat Facebook LinkedIn ruim achter zich (72% vs 22%), terwijl net een groot deel van het business model van LinkedIn op jobzoekers inzet. Delen we ook nog elders? Zeker wel. Pinterest is bijvoorbeeld de topper in beauty & wellness.

Wat doe je hier nu mee?

– Nuanceer. Interpreteer de data die ClearVoice in de markt gooide niet zwart-wit. Ben je een schoonheidssalon dan hoef je zeker niet meteen je Facebookaccount op te zeggen.

– Plan. De inzichten helpen wel om je content kalender te versterken. In het rapport zitten per sector bijvoorbeeld ook gegevens over de dagen waarop je het meeste kans hebt om shares te verzamelen met je content.

– Verfijn. Stop met geloven dat content marketing in alle sectoren hetzelfde is. Dit rapport toont aan dat er al minstens veertien soorten content marketing bestaan.


New Call-to-action


Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...