Hoofdpunten

CONVERSIE
Google mobile pop-up
-31536000 de dagen max geleden
1527433080 de post dagen
953 Views

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking


Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites met intrusieve pop-ups. Een aangepast algoritme zorgt ervoor dat storende pop-ups minder goed scoren in de zoekresultaten. Zonde voor wie investeerde in goede content, maar dat doorkruist ziet door zo’n pop-up. Wat kan je ondernemen?

Het nieuws over het nieuwe algoritme komt niet uit de lucht vallen. Google had vorig jaar al aangekondigd dat het op een dergelijk plan broedde, maar sinds de laatste dag van januari maakt het principe deel uit van het algoritme dat de mobiele zoekresultaten genereert.

Wat maakt pop-ups intrusief?

Intrusief zijn betekent dat je nogal ongevraagd de surfervaring van je publiek komt binnengewandeld. Met een pop-up kan dat perfect het geval zijn, als die bijvoorbeeld plots opduikt wanneer je eindelijk dat interessante stuk content over de nieuwste smartphones hebt gevonden.

Meer technisch ziet Google een pop-up als intrusief wanneer je actie moet ondernemen om een (opt-in) formulier weg te klikken dat er voor zorgt dat de adverteerder pop-ups kan blijven verzenden. Pop-ups die het lezen van een blogartikel verstoren met de vraag of je wil inschrijven op de nieuwsbrief passen duidelijk in dat plaatje. Wanneer dat gebeurt – als je op de artikelpagina landt, na enkele keren scrollen,… – doet niet terzake.

share

'Google ziet een pop-up als intrusief wanneer je actie moet ondernemen om een (opt-in) formulier weg te klikken.'

Wat wel van tel is, is het formaat van de pop-up. Tot ongeveer een vierde van het scherm bedekken met een pop-up kan nog. Eens de pop-up groter is dan een kwart schuif je op richting intrusie.

Dit zijn voorbeelden van wat Google niet wil zien:

google mobile pop-up

Maar er zijn ook uitzonderingen: een pop-up die vraagt hoe oud je bent (voor een site over bier bijvoorbeeld) of met andere wettelijk verplichte acties ziet Google niet als intrusief.

Impact op conversie

Toen deze zomer de eerste berichten kwamen over de plannen van Google, waarschuwden marketers al meteen voor de impact op hun conversietechnieken. Een bezoeker aanspreken op een moment dat hij net interesse toont in een stukje content, is een fijne timing. De interesse is levendig, de merkperceptie positief en de stap om een e-mailadres achter te laten, is klein.

Wat kan je doen?

Stop je dan maar beter meteen met het vragen om inschrijvingen op nieuwsbrieven of andere content services? Uiteraard niet, maar om je formulieren ingevuld te krijgen, kan je drie dingen doen:

Geen pop-ups met opt-in formulier op je mobiele site. Kies voor minder storende varianten zoals een opt-in balk.

Geen pop-ups met opt-in formulier voor bezoekers die via Google kwamen (Google referrals). Je kan ze hen eventueel wel presenteren eens ze op eigen houtje dieper op de site belanden.

Denk fundamenteel na. Heb je wel pop-ups nodig? Misschien is die intrusie in jouw geval wel nutteloos en kan je veel efficiënter werken via calls-to-action.

Misschien is dat laatste punt wel een doel op zich voor Google. Het is niet rechtstreeks gelinkt aan de mobiele ranking, maar het past wel binnen hun filosofie over relevante content om aan te zetten tot een reflectie over wat je je publiek voorschotelt. Iemand die informatie opzoekt over de werking van een product, zit bijvoorbeeld niet altijd te wachten op een pop-up die hem vraagt om het product te kopen.

Wat iemand zoekt voor hij op je site terechtkomt, kan je leren dankzij een keyword analyse. Je marketing automation software kan perfect in kaart brengen via welke zoektermen mensen op een bepaalde pagina belanden. Bekijk die drijfveren en stem je call-to-action daarop af.


Recently Published

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...