Hoofdpunten

CONVERSIE
Google mobile pop-up
524 Views

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking


Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites met intrusieve pop-ups. Een aangepast algoritme zorgt ervoor dat storende pop-ups minder goed scoren in de zoekresultaten. Zonde voor wie investeerde in goede content, maar dat doorkruist ziet door zo’n pop-up. Wat kan je ondernemen?

Het nieuws over het nieuwe algoritme komt niet uit de lucht vallen. Google had vorig jaar al aangekondigd dat het op een dergelijk plan broedde, maar sinds de laatste dag van januari maakt het principe deel uit van het algoritme dat de mobiele zoekresultaten genereert.

Wat maakt pop-ups intrusief?

Intrusief zijn betekent dat je nogal ongevraagd de surfervaring van je publiek komt binnengewandeld. Met een pop-up kan dat perfect het geval zijn, als die bijvoorbeeld plots opduikt wanneer je eindelijk dat interessante stuk content over de nieuwste smartphones hebt gevonden.

Meer technisch ziet Google een pop-up als intrusief wanneer je actie moet ondernemen om een (opt-in) formulier weg te klikken dat er voor zorgt dat de adverteerder pop-ups kan blijven verzenden. Pop-ups die het lezen van een blogartikel verstoren met de vraag of je wil inschrijven op de nieuwsbrief passen duidelijk in dat plaatje. Wanneer dat gebeurt – als je op de artikelpagina landt, na enkele keren scrollen,… – doet niet terzake.

share

'Google ziet een pop-up als intrusief wanneer je actie moet ondernemen om een (opt-in) formulier weg te klikken.'

Wat wel van tel is, is het formaat van de pop-up. Tot ongeveer een vierde van het scherm bedekken met een pop-up kan nog. Eens de pop-up groter is dan een kwart schuif je op richting intrusie.

Dit zijn voorbeelden van wat Google niet wil zien:

google mobile pop-up

Maar er zijn ook uitzonderingen: een pop-up die vraagt hoe oud je bent (voor een site over bier bijvoorbeeld) of met andere wettelijk verplichte acties ziet Google niet als intrusief.

Impact op conversie

Toen deze zomer de eerste berichten kwamen over de plannen van Google, waarschuwden marketers al meteen voor de impact op hun conversietechnieken. Een bezoeker aanspreken op een moment dat hij net interesse toont in een stukje content, is een fijne timing. De interesse is levendig, de merkperceptie positief en de stap om een e-mailadres achter te laten, is klein.

Wat kan je doen?

Stop je dan maar beter meteen met het vragen om inschrijvingen op nieuwsbrieven of andere content services? Uiteraard niet, maar om je formulieren ingevuld te krijgen, kan je drie dingen doen:

Geen pop-ups met opt-in formulier op je mobiele site. Kies voor minder storende varianten zoals een opt-in balk.

Geen pop-ups met opt-in formulier voor bezoekers die via Google kwamen (Google referrals). Je kan ze hen eventueel wel presenteren eens ze op eigen houtje dieper op de site belanden.

Denk fundamenteel na. Heb je wel pop-ups nodig? Misschien is die intrusie in jouw geval wel nutteloos en kan je veel efficiënter werken via calls-to-action.

Misschien is dat laatste punt wel een doel op zich voor Google. Het is niet rechtstreeks gelinkt aan de mobiele ranking, maar het past wel binnen hun filosofie over relevante content om aan te zetten tot een reflectie over wat je je publiek voorschotelt. Iemand die informatie opzoekt over de werking van een product, zit bijvoorbeeld niet altijd te wachten op een pop-up die hem vraagt om het product te kopen.

Wat iemand zoekt voor hij op je site terechtkomt, kan je leren dankzij een keyword analyse. Je marketing automation software kan perfect in kaart brengen via welke zoektermen mensen op een bepaalde pagina belanden. Bekijk die drijfveren en stem je call-to-action daarop af.


Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...