Hoofdpunten

SOCIALE MEDIA
548 Views

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?


WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met contentmarketing zou in verband brengen. De app wordt echter almaar populairder en dat is voor veel bedrijven een reden om te bekijken of WhatsApp-berichten een plekje kunnen krijgen in hun contentmarketingplan. We bekijken zin en onzin.

Begin 2016 rondde Whatsapp mondiaal de kaap van een miljard gebruikers en ook bij ons is de app aan een stevige opmars bezig. In België bestaan helaas geen officiële bronnen over het aantal gebruikers, meldt de Belgian Social Media Monitor, in Nederland houdt Buzzcapture het op net geen 10 miljoen WhatsAppers in 2016.

Onderzoek van TNS Nipo preciseert dat zelfs: 80% van de Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar gebruikt WhatsApp. Bijna driekwart doet dat wekelijks en 57 procent zelfs dagelijks. Zelfs al zijn er geen officiële cijfers in België, toch durven we ervan uitgaan dat de gebruiksintentie vergelijkbaar is met die van Nederland.

WhatsApp: push of pull?

Dat WhatsApp geen randverschijnsel is, mag in elk geval duidelijk zijn en dus stellen veel marketers terecht de vraag of ze er in hun contentplan iets mee aankunnen. Het antwoord is een ‘ja, maar’. Meer bepaald: ja, maar maak er geen nieuw push medium van. Gezien de aard van de app is de verleiding daartoe ongetwijfeld bestaand, maar elke contentmarketer die klanten wil helpen met zijn content zal aanvoelen dat push content via WhatsApp te intrusief is.

Vanuit klantenservice

Het is veel meer zinvol om je publiek WhatsApp als een extra contactkanaal aan te bieden en van daaruit de opportuniteit te creëren om content te verspreiden. Vanuit die optiek zien we vooral de reflex om aan klantenservice te gaan doen via de app. De eerste reflectie: zit mijn doelgroep wel op WhatsApp. De app mag dan al een groot bereik hebben, het is zeker niet voor elke doelgroep het best gekozen touchpoint. Maar als je doelgroep graag ‘whatsappt’, dan kan een test geen kwaad. Start met een kleine gerichte test, bekijk welke software van pas kan komen en leer je medewerkers ermee omgaan.

Opt-in

Klanten de kans geven om hun vraag via WhatsApp te stellen, is één iets. Het is echter ook hier belangrijk om rekening te houden met opt-in. Laat de kans de mogelijkheid om je in en uit te schrijven. Dit is hoe Flair (bron: Wijs) het aanpakte:

Flair Whatsapp

Heks’ncase

Het voorbeeld van Flair is geen verhaal van pure klantenservice, maar legt meteen de link naar content (de must-read artikels). Het is een vrij duidelijke mechaniek en de ontvanger weet wat hij mag verwachten: deze uitgever gaat me regelmatig artikels sturen.

Toch is de Flair-aanpak alweer vrij dicht bij push-marketing. Het blijft interessanter om er een pull-techniek van te maken. Een mooi B2C-voorbeeld van hoe dat kan, vonden we in Nederland bij het dipmerk Heks’nkaas.

Heks’nkaas startte ook vanuit een service-idee. Het wou zijn publiek helpen bij het organiseren van een borrel en lanceerde daarvoor de WhatsApp Borrelservice. In februari 2016 kon je je vragen via WhatsApp voorleggen aan een kok en de man antwoordde met content: inspiratie voor hapjes, tips over wat je kan maken met wat momenteel in je koelkast ligt, enkele grappen die je tijdens een borrel kan maken, enzovoort. Ook hier weer duidelijkheid: kok Berry stond elke vrijdag in februari paraat tussen 12u en 17u.

Heksnkaas whatsapp

Meer dan een extra kanaal

Nog een belangrijk element: het service idee van Heks’nkaas was niet gratuit of bedacht om eens iets met WhatsApp te kunnen doen. Het merk had eerder al de Nationale Borrelbeweging opgericht met als doel borrels leuker te maken.

Met WhatsApp schoof daar een extra laag onder die bovendien veel direct contact met de doelgroep opleverde. Zonder intrusief te zijn, zonder te pushen en met content waar de geïnteresseerden iets aan hadden. Zo kan WhatsApp dus echt meer worden dan een extra kanaal om je contact center te laten antwoorden.


New Call-to-action


Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...