Hoofdpunten

MARKETING AUTOMATION
churn exit volgers
531 Views

Volgers kwijt? Zo leer je eruit


Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms een deel van je content publiek verliest. Volgers op sociale media beslissen je niet meer te volgen, ontvangers van je nieuwsbrief schrijven zich uit, enzovoort. Dat is jammer, maar belangrijker is de vraag welke lessen je eruit trekt. En vooral: hoe kan je meer te weten komen over de reden achter de getaande interesse?

Uiteraard wil je dat zo weinig mogelijk mensen jouw content vaarwel zeggen. Maar als een van je volgers het voor bekeken houdt, hoeft dat nog geen ramp te zijn. Als je begrijpt hoe dat komt, kan het inzicht zelfs zeer nuttig zijn om te voorkomen dat anderen hetzelfde voorbeeld volgen.

Maak uitstappen mogelijk

Voor we uitleggen hoe je dat best doet, geven we één algemeen advies mee: doe geen angstvallige ingrepen om te vermijden dat mensen opstappen. Via Twitter of Facebook is dit sowieso niet zo moeilijk, voor e-mails is het zelfs wettelijk verplicht om een uitschrijflink in de mail te voorzien.

Maar maak ook op je website plaats voor een knop die uitschrijven mogelijk maakt. Volgers doen mailen om zich uit te schrijven, is echt geen techniek om hen aan boord te houden.

Toch bedankt volgers


churn exit volgers
Volgers die zich uitschrijven door te klikken op bijvoorbeeld een linkje in een e-mail, krijgen in de eerste plaats een bevestiging. Vaak volgt er ook een dankwoordje. Je geeft aan dat je het vertrek betreurt, maar bedankt de ex-volger voor de getoonde interesse en hoopt hem op een dag opnieuw te mogen verwelkomen.

Daar zit het grote voordeel van uitschrijven op nieuwsbrieven: je creëert nog een interactiemoment, terwijl het ‘ontvolgen’ op sociale netwerken haast ongemerkt plaatsvindt.

Stel nog enkele vragen

Behalve dat bedanken, opent die ‘laatste conversatie’ ook nog de extra kans om meer te weten te komen over de redenen van het uitschrijven. Vraag je voormalige volgers nog waarom ze er de buik van vol hebben.

Zet echter geen langdradige survey op. Deze mensen hebben er genoeg van en zullen enkel nog antwoorden als ze daar een goede reden voor hebben. Bijvoorbeeld: ze zijn kwaad en willen niet nalaten je dat vertellen. Of beter: hun interesses zijn veranderd, maar ze kijken wel positief terug op hoe je hen met content hebt geholpen en willen dat nog even meegeven.

Wat vraag je dan?

Beperk je exit-onderzoek tot een drietal kernvragen. Stel open vragen (geen ja/neen).

– Naar wat was je op zoek in de content die we publiceren?

– Wat heb je daarvan gevonden en wat niet?

– Wat zou je kunnen overtuigen om ons toch te blijven volgen?

Neem wat tijd voor de analyse

Open vragen betekent ook open antwoorden waarvan de verwerking enige tijd vergt. Neem die tijd en leg de antwoorden van groepen vertrokken volgers naast elkaar. Tracht patronen te ontdekken. Dat kan bijvoorbeeld door die antwoorden te koppelen aan je buyer persona’s.

share

'Leg feedback van opgestapte volgers naast je buyer persona’s en trek lessen over welke profielen je onvoldoende hebt bediend.'

Kijk welke behoeften je voor bepaalde profielen niet of onvoldoende hebt ingevuld. Voeg toe wat bepaalde groepen aan boord kan houden. Maak zo de link naar je content planning en strategie. Word echter evenmin een slaaf van deze antwoorden. We kunnen ons voorstellen dat de laatste vraag (wat kan je doen blijven?) ook wel exuberante eisen kan inhouden. Analyseer met gezond verstand.

Het echte afscheid

Tot slot nog dit. Doe niet zielig tegen uitschrijvers die toch nog de moeite deden om feedback te geven. Begin niet op te sommen wat ze nu zullen moeten missen door jouw bedrijf niet langer te volgen.

Wat wel nuttig kan zijn en geapprecieerd wordt, zijn praktische opmerkingen. Iemand die opstapt en bijvoorbeeld ingeschreven was op een getrouwheidsprogramma, kan nog openstaande punten hebben. Aarzel niet om dat nog even onder de aandacht te brengen. De eerlijkheid kan nog zorgen voor een laatste interactie… of een laatste kans om toch de meerwaarde van je content te bewijzen.


New Call-to-action


Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...