Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 11 januari 2017 - 1646 Views

CONTENTMARKETING
1646 Views

Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. Net hetgeen je ook met contentmarketing wil bereiken, maar het betekent niet automatisch dat merken die grappig willen zijn ook scoren. Hoe pak je dat het best aan?

Humor is een in de traditionele reclame een beproefde techniek. Elk jaar kan je op de reclamefestivals hopen grappige reclame vinden. Vaak is het ook de reclame die lang blijft hangen bij kijkers en die vlotjes gedeeld wordt.

Dat principe moet toepasbaar zijn in contentmarketing, zelfs in B2B waar de contentstijl wel eens zakelijker en droger is. Waarom zou je daar graag een vleugje humor onderschuiven? Omdat lachen gezond is, maar er zijn ook enkele technische redenen waarom het aanrader kan zijn.

  • Humor zorgt voor een goed gevoel op het moment dat het publiek jouw content consumeert. Die positieve associatie is een mooi startpunt. Wie humor goed brengt, zorgt voor een emotionele verstrooiing. Je lezer of kijker laat zijn weerstand zakken en dat komt de boodschap die je brengt ten goede.
  • Humor die aanslaat, zorgt voor engagement. Mensen delen vaak een gevoel voor humor. Die connectie kan de basis zijn voor verdere interactie.

Genoeg gelachen, nu humor

In de vorige paragraaf, hebben we niet toevallig enige voorzichtigheid aan de dag gelegd. De principes gaan op voor wie humor goed toepast, voor wie humor brengt die goed ‘valt’.

De medaille heeft ook een keerzijde: slaat de humor niet aan, dan kan je net het tegenovergestelde effect genereren. Het publiek neemt je niet serieus, voelt geen connectie en keert minder snel terug. En zelfs als je het goed aanpakt, is dat risico bestaand, want zoals gezegd is humor subjectief en kan je nooit iedereen bekoren met een grap.

Maar laat dat vooral de pret niet derven. Wie het goed aanpakt, moet vooral kijken naar het extra publiek dat humor kan opleveren. Humor heeft een sterk viraal kantje, grappen delen is fijn en als tegelijk je boodschap kan meeschuiven dan win je meer dan het handvol zuurpruimen dat afknapt op een grappige context.

Over content en humor bestaan een pak theorieën en adviezen, maar dit zijn de vaakst voorkomende do’s en dont’s:

1. Kondig het niet aan

Vooraf vertellen dat je video grappig is, is niet het beste plan. De verleiding bestaat, zeker als je als merk niet de gewoonte hebt om komisch uit de hoek te komen. Doe het echter niet, het nekt het verrassingseffect.

2. Vertel iets

red bull humorHumor kan vele gedaanten aannemen: een cartoon, een grappig filmpje, een foto met een knipoog. Zorg er echter steeds voor dat je aan storytelling doet, zelfs al is dat een mini-story, en vindt aansluiting bij de boodschap in je content. Red Bull creëerde zelfs eigen cartoonesk universum, dat je in in dit archief terugvindt.

3. Respecteer je tone-of-voice

De moeilijkste oefening van al. Maak grappen die aansluiten bij de toon van je content. Een toon betekent niet: ik maak nooit grappen of ik maak er altijd. Een toon is de manier waarop je vertelt, waarop je content kadert, een schrijfstijl ook.

Een bekende case is die van DollarShave Club, een Amerikaanse verkoper van scheermesjes. Oordeel vooral zelf of de CEO grappig is of niet, maar hij heeft zich wel een stijl aangemeten. En een groot bereik gerealiseerd met zijn filmpjes. In 2016 legde Unilever overigens 1 miljard op tafel om het bedrijf van Michael Dublin op te kopen.

4. Zorg voor herkenning

Een grap of een grappige opmerkingen werkt het best als ze inspeelt op een element dat je publiek herkent. Identificatie werkt en helpt je over de culturele valkuilen heen. Een mop in België of Nederland, dat kan een heel verschil betekenen. Een vaak gekozen identificatietechniek is inspelen op de actualiteit.

5. Check de mop

De moeilijkste raad van alle: doe niet flauw. Hoe controleer je dat? Leg de content in kwestie voor aan enkele reviewers en laat de meerderheid beslissen.

hema

6. Relativeer

Al lachend zegt een gek de waarheid. Humor kan fantastisch helpen om een standpunt in te nemen zonder agressief te zijn. Of om moeilijk onderwerpen te relativeren. Durf daarbij ook wel je eigen merk of bedrijf relativeren.

ikea humor

 

 


New Call-to-action


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...