Hoofdpunten

CONTENTMARKETING
humor
270 Views

Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?


Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. Net hetgeen je ook met contentmarketing wil bereiken, maar het betekent niet automatisch dat merken die grappig willen zijn ook scoren. Hoe pak je dat het best aan?

Humor is een in de traditionele reclame een beproefde techniek. Elk jaar kan je op de reclamefestivals hopen grappige reclame vinden. Vaak is het ook de reclame die lang blijft hangen bij kijkers en die vlotjes gedeeld wordt.

Dat principe moet toepasbaar zijn in contentmarketing, zelfs in B2B waar de contentstijl wel eens zakelijker en droger is. Waarom zou je daar graag een vleugje humor onderschuiven? Omdat lachen gezond is, maar er zijn ook enkele technische redenen waarom het aanrader kan zijn.

  • Humor zorgt voor een goed gevoel op het moment dat het publiek jouw content consumeert. Die positieve associatie is een mooi startpunt. Wie humor goed brengt, zorgt voor een emotionele verstrooiing. Je lezer of kijker laat zijn weerstand zakken en dat komt de boodschap die je brengt ten goede.
  • Humor die aanslaat, zorgt voor engagement. Mensen delen vaak een gevoel voor humor. Die connectie kan de basis zijn voor verdere interactie.

Genoeg gelachen, nu humor

In de vorige paragraaf, hebben we niet toevallig enige voorzichtigheid aan de dag gelegd. De principes gaan op voor wie humor goed toepast, voor wie humor brengt die goed ‘valt’.

De medaille heeft ook een keerzijde: slaat de humor niet aan, dan kan je net het tegenovergestelde effect genereren. Het publiek neemt je niet serieus, voelt geen connectie en keert minder snel terug. En zelfs als je het goed aanpakt, is dat risico bestaand, want zoals gezegd is humor subjectief en kan je nooit iedereen bekoren met een grap.

Maar laat dat vooral de pret niet derven. Wie het goed aanpakt, moet vooral kijken naar het extra publiek dat humor kan opleveren. Humor heeft een sterk viraal kantje, grappen delen is fijn en als tegelijk je boodschap kan meeschuiven dan win je meer dan het handvol zuurpruimen dat afknapt op een grappige context.

Over content en humor bestaan een pak theorieën en adviezen, maar dit zijn de vaakst voorkomende do’s en dont’s:

1. Kondig het niet aan

Vooraf vertellen dat je video grappig is, is niet het beste plan. De verleiding bestaat, zeker als je als merk niet de gewoonte hebt om komisch uit de hoek te komen. Doe het echter niet, het nekt het verrassingseffect.

2. Vertel iets

red bull humorHumor kan vele gedaanten aannemen: een cartoon, een grappig filmpje, een foto met een knipoog. Zorg er echter steeds voor dat je aan storytelling doet, zelfs al is dat een mini-story, en vindt aansluiting bij de boodschap in je content. Red Bull creëerde zelfs eigen cartoonesk universum, dat je in in dit archief terugvindt.

3. Respecteer je tone-of-voice

De moeilijkste oefening van al. Maak grappen die aansluiten bij de toon van je content. Een toon betekent niet: ik maak nooit grappen of ik maak er altijd. Een toon is de manier waarop je vertelt, waarop je content kadert, een schrijfstijl ook.

Een bekende case is die van DollarShave Club, een Amerikaanse verkoper van scheermesjes. Oordeel vooral zelf of de CEO grappig is of niet, maar hij heeft zich wel een stijl aangemeten. En een groot bereik gerealiseerd met zijn filmpjes. In 2016 legde Unilever overigens 1 miljard op tafel om het bedrijf van Michael Dublin op te kopen.

4. Zorg voor herkenning

Een grap of een grappige opmerkingen werkt het best als ze inspeelt op een element dat je publiek herkent. Identificatie werkt en helpt je over de culturele valkuilen heen. Een mop in België of Nederland, dat kan een heel verschil betekenen. Een vaak gekozen identificatietechniek is inspelen op de actualiteit.

5. Check de mop

De moeilijkste raad van alle: doe niet flauw. Hoe controleer je dat? Leg de content in kwestie voor aan enkele reviewers en laat de meerderheid beslissen.

hema

6. Relativeer

Al lachend zegt een gek de waarheid. Humor kan fantastisch helpen om een standpunt in te nemen zonder agressief te zijn. Of om moeilijk onderwerpen te relativeren. Durf daarbij ook wel je eigen merk of bedrijf relativeren.

ikea humor

 

 


New Call-to-action


Recently Published

whatsapp
»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

europ-assistance
»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...

humor
»

Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?

Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. ...

lead generation
»

Hoe maak je een goed leadformulier?

Het is een essentieel mechanisme in digitale contentmarketing: ...

polle de maagt
»

Polle de Maagt over technologie en je klanten kennen

Nee, dit is niet Polle de Maagt op de foto, maar wel het monster ...