Hoofdpunten

MARKETING AUTOMATION
polle de maagt
338 Views

Polle de Maagt over technologie en je klanten kennen


Nee, dit is niet Polle de Maagt op de foto, maar wel het monster waarvoor hij waarschuwt als machtige technologie in de handen van marketers valt. Op het Stima Congres gaf hij de marketers voer om over na te denken: zijn we wel klaar voor al die artificiële intelligentie? De vraag stellen was ze beantwoorden.

Afgelopen week streek de Belgische marketingwereld neer in Brussel voor het jaarlijkse marketingcongres van Stima. Tussen klinkende namen uit het buitenland (Brian Solis, Denise Lee Yohn,…) en gereputeerde lokale gezichten (Marc Fauconnier, Dominique Vercraeye,…) plaatst de organisatie van Stima Congres steevast enkele namen die voor een verrassende twist kunnen zorgen.

Dit jaar was het op dat vlak uitkijken naar wat Polle de Maagt op het grote podium in Brussel vertellen. De marketingwereld leerde hem kennen als denker bij onder andere Boondoggle en InSites Consulting voor hij als zelfstandig consultant merken als KLM en Nike ging bijstaan.

Lachen en waarschuwen

Kijkend naar zijn functie en de naam van zijn eigen bedrijfje (Prime Minister bij The Ministry of World Domination) wist al dat de Maagt van een originele invalshoek houdt. Zijn presentatie bleef weg van de navelstaarderige zelfpromotie die anderen helaas wel ten tonele brachten.

Zijn presentatie begon ook leuk, met een mexican wave als cadeau voor zijn dochtertje die papa weer eens moest missen vanavond. Vader en dochter hebben een deal: als hij op congressen gaat spreken, dan maakt hij een filmpje voor haar.

❤️ #stimacongress Thanks so much for having me.

Een video die is geplaatst door Polle De Maagt (@polledemaagt) op

Maar na de familiale verplichtingen, werd het wel bloedserieus. Polle de Maagt had een punt te maken: de technologische vooruitgang die we kennen in marketing is fantastisch, maar heeft ook risico’s. Bepaalde technologie is zelfs te geavanceerd om in handen te laten van marketing.

Lessen van Polle

Het blijft niet bij bangmakerij: we krijgen een reeks adviezen te horen die er kunnen voor zorgen dat we met technologie geen monsters creëren. De risico’s en adviezen sluiten nauw aan bij de evolutie van contentmarketing. Welke lessen konden we als content marketeers leren?

1. Geen technologie om de technologie

polle-de-maagt“KLM overwoog ooit om een app voor zijn klanten te maken”, vertelt Polle de Maagt. “Ik vroeg hen naar het gemiddeld aantal vluchten per jaar. Dat was 1,1 vlucht per klant. Downloadt u een app als u maar eenmaal per jaar het vliegtuig neemt?”

share

'“Bepaalde technologie is zelfs te geavanceerd om in handen te laten van marketing”'

Het is een eenvoudig voorbeeld, maar bij uitbreiding van toepassing op elk nieuw verspreidingskanaal voor content: gebruik het als je publiek het gebruikt. Klinkt vanzelfsprekend, maar het is duidelijk een hinderlaag waar nog veel grote en minder grote bedrijven inlopen.

2. Werk aan eerlijke klantgerichtheid

“Ooit tweette ik over een probleem bij Thalys”, luidt het in een volgende voorbeeld. “Een mail met de interne reactie van de klantendienst kwam me onder ogen. Er stond dat Polle de Maagt, die zeurpiet vanop de sociale media, opnieuw een opmerking maakte, deze keer via Twitter. Ik stuur hem alvast een standaardantwoord en laat me weten hoe ik hier best op reageer’”.

Polle de Maagt legt de vinger op een delicaat punt: officieel communiceren we zeer beleefd met onze klagende klant, maar achter de schermen blijf je het een vervelende zaak vinden. “Dat kan niet”, zegt hij. “Als die mentaliteit in je bedrijf zit, moet het eruit. Anders kan je nooit oprecht en correct meedenken met je klanten.”

3. Ken je klant echt, niet gesimuleerd

Last but not least: hoe goed kennen we onze klanten? Vandaag bieden marketing automation, buyer persona’s en customer journeys heel wat kansen om het gedrag in te schatten. “Een grote kans, maar we moeten ons constant een vraag blijven stellen: kennen we onze klanten echt, of simuleren we met technologie dat we ze kennen?”

share

'“Kennen we onze klanten echt, of simuleren we met technologie dat we ze kennen?”'

Polle de Maagt ziet een nieuwe ivoren toren voor merken opdoemen. Een toren waarin ze zich veilig voelen omdat software de vinger aan de pols houdt. De aanwezigen van Stima 2016 wisten meteen welke belangrijke waarschuwing ze deze week in hun marketingdepartement aan de muur kunnen spelden.


New Call-to-action


Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...