Hoofdpunten

CONTENTMARKETING
influencer
414 Views

Hoe word je een influencer in je sector?


Influencers inschakelen om je content te verspreiden, is een beproefde methode. Maar zelf een influencer worden, is natuurlijk nog veel leuker. Het is een werk van lange adem, maar je kan er wel vandaag al mee beginnen.

Een reputatie opbouwen is één van de grote doelstellingen die je met content marketing nastreeft. Wie een autoriteit wordt in zijn sector, zuigt meteen ook andere content naar zich toe. Je sector houdt van in je invloed en komt zelf aankloppen met content. Is die nuttig dan verrijkt die jouw eigen aanbod aan content. Een mooie winwin dus, maar een influencer word je niet van vandaag op morgen. Hoe pak je dat aan?

Stap 1: Choose your battle

godinZelfs binnen één sector is niemand invloedrijk in alle domeinen. Influencers kiezen hun niche, hun specialiteit waarin ze uitblinken. Het is belangrijk dat je doelpubliek je in verband brengt met een specifiek domein. De marketingsector is een mooi voorbeeld van het kiezen van niches. Joe Pullizzi is een topinfluencer in content marketing, Seth Godin is dat veeleer op vlak van strategie, Ian Cleary is dat op vlak van social media marketing, enzovoort.

 

Enige valkuil bij deze keuze: stop jezelf ook niet te hard in een vakje. Blijf bij je leest, maar durf af en toe ook het verband met andere niches te leggen. Of zelfs samen te werken of uit te wisselen met influencers uit die niche.

 

Stap 2: help, help, help

content helpEen autoriteit worden doe je vanuit de filosofie om je sector te helpen. Creëer zoveel mogelijk content die mensen uit je sector en je niche vooruithelpt. Dat betekent: originele content of content waar je als bevoorrecht influencer snel of vlot toegang toe hebt. Pas daarop de basisprincipes van content marketing toe: spreek de juiste mensen aan, op de juiste kanalen, met sterk gemaakte inhoud. Kies echter een centraal kanaal en we merken dat dat voor veel influencers nog steeds een blog is. Een weblog, vaak in combinatie met Twitter, laat nog iets meer dan andere kanalen toe om een persoonlijk accent te leggen.

share

'Een weblog, vaak in combinatie met Twitter, laat nog iets meer dan andere kanalen toe om een persoonlijk accent te leggen'

Vaak uit autoriteit zich ook op enkele specifieke manier: influencers duiken vaker op in andere (of mainstream) media als expert, schrijven een boek, worden gastblogger, columnist of fungeren als gezicht van een sectorieel evenement. Maar steeds vanuit dezelfde filosofie: verhalen brengen waar het publiek in hun sector beter van wordt.

 

Stap 3: heb een mening

content voice

Een influencer worden, hangt nauw samen met het bereik dat je opbouwt via de kanalen waar je je content verspreidt. Sterke content en goede promotie doen hun ding, maar vaak is het persoonlijk kantje de deeltjesversneller. Influencers zijn doorgaans uitgesproken persoonlijkheden. Ze ontwikkelen nieuwe visies of hebben een duidelijke opinie over bestaande vraagstukken in hun niche. Opinies zorgen in tijden van content overload voor een extra portie onderscheidend vermogen. Het doet je naam over de lippen gaan en brengt de sneeuwbal aan het rollen.

Ook hier lonkt een valkuil: heb geen mening om de mening. Wees consequent in je denken en redeneren, zoniet doorprikt je publiek dat snel en word je een herrieschopper.

Stap 4: kom uit je inluencer kot

cleary influencerEen online influencer zijn met duizenden volgers is fijn, maar om dat potentieel te valoriseren moet je uit je kot komen. Het mooiste voorbeeld is dat van Ian Cleary die zich from scrath opwerkte tot topinfluencer in social media. “Eens ik een publiek had opgebouwd, ben ik systematisch contact gaan leggen met andere influencers”, vertelde hij vorig jaar tijdens het Vlerick Marketing Colloquium.

share

'“De samenwerkingen met andere influencers zorgden voor een nog bredere invloedssfeer, maar dat was niet gelukt als ik was blijven binnen zitten.” – Ian Cleary (Razorsocial)'

 

“Ik ben vervolgens de hele wereld afgereisd om hen te ontmoeten.” Op die manier valoriseerde Cleary zijn invloed. Hij ontmoette andere marketinginflueners en niet enkel om handjes te schudden. Hij zocht uit hoe hij andere influencers van dienst kon zijn en vice versa. “Ik bood hen iets aan dat hen hielp en zij deden hetzelfde. Die samenwerkingen zorgden voor een nog bredere invloedssfeer, maar dat was niet gelukt als ik was blijven binnen zitten.”

Stap 5: sterker inzetten op engagement

De teller van je bereik als influencer doen oplopen, is fantastisch om volgen, maar op een bepaald moment moet je actiever de stap naar het engageren van je publiek zetten. Idealiter doe je dat van bij de start. Je meningen zorgen voor conversaties of mensen laten hun gegevens achter in ruil voor extra content. Wees echter ook hier consequent: blijf antwoorden op vragen op je belangrijke kanalen, bedank mensen, check of je hen echt helpt. Op een bepaald moment moet je ook de stap durven zetten naar meer. Durf contacten in je invloedssfeer als lead te kwalificeren.

Een voorbeeld: Jeff Bullas

We haalden al enkele marketing influencers aan, maar dit is er ook eentje: de Amerikaan Jeff Bullas heeft zich naar de status van influencer gewurmd binnen content marketing. Geïntrigeerd door dat fenomeen, maakt hij een typisch Amerikaanse ‘from zero to hero’ infographic om aan te tonen hoe hij een influencer werd.

Conclusie: influencers hebben een lange adem

Het woord consequent zijn, is in dit artikel een paar keer gevallen en we zijn er nog niet klaar mee, want

– Een influencer worden is een werk van lange adem. Het vraagt om volhouding, consequent investeren in sterke content en in een sterke visie in je niche.

– Eens je het bent, blijf je het niet automatisch. Om je status vol te houden, moet je je publiek blijven bedienen. Anders gaan de eerdere investeringen teniet.

– Als je publiek groeit, hoef je niet noodzakelijk meer influencer content te gaan produceren. De uitdaging schuilt in het engagement: hoe ga je om met meer reacties, meer conversaties, meer engagement: daar zit de sleutel tot het succes.

– Wie dat stadium bereikt, mag de sales funnel niet verwaarlozen. Durf de stap zetten van mensen helpen naar mensen een product of dienst aanreiken.


New Call-to-action


Recently Published

whatsapp
»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

europ-assistance
»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...

humor
»

Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?

Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. ...

lead generation
»

Hoe maak je een goed leadformulier?

Het is een essentieel mechanisme in digitale contentmarketing: ...

polle de maagt
»

Polle de Maagt over technologie en je klanten kennen

Nee, dit is niet Polle de Maagt op de foto, maar wel het monster ...