Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Opgang van interactieve content niet te stuiten

Een quiz, een game, een wedstrijd. Interactieve content spijst almaar meer digitale kanalen. Nieuw onderzoek van het Content Marketing Institute bevestigt de opmars, maar legt ook uit waarom content marketers en hun publiek van dit soort content houden.

> Lees ook: De huidge personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Interactieve content is content die het publiek zeer direct uitnodigt om zelf iets te doen. Op zich is het geen splinternieuw soort content. Denk maar aan de rekenmodules die immoadviessites al jaren aanbieden om uit te zoeken hoe duur een woningkrediet is. Sinds een tweetal jaar zijn content marketers echter een versnelling hoger geschakeld en zetten ze vaak creatieve concepten in om het publiek in beweging te krijgen.

Dat gaat overigens verder dan het bedenken van een quiz. Het gaat bijvoorbeeld ook over interactieve ebooks of infographics waarbij de kijker zelf aan de knoppen zit en de mogelijkheid krijgt om de content te personaliseren.

Op deze site vind je een reeks interactieve ebooks van ion interactive. Dat is meteen ook de sponsor van de studie die het Content Marketing Institute uitvoerde. Een belangrijke nuance, maar de resultaten zijn op zich zeker interessant.

1. Interactieve content wint aan belang

interactive contentDe eerste grote bevinding is op zich geen verrassing. Meer dan de helft van de bevraagde (Amerikaanse) content marketers geeft aan een of andere vorm van interactieve content te gebruiken. En bij zij die het gebruiken zit de frequentie ook al in de lift ten opzichte van 2015.

2. Wel verrassend: het doel van interactieve content

Dat interactieve content aan belang wint, is geen verrassing. Het doel waarvoor marketers het inzetten is dat wel. De grote troef is namelijk het ontwikkelen van engagement, omdat dit type content zeer efficiënt is in het aanzetten van het publiek tot actie.

Toch is engagement niet het topdoel van de content marketers die dit type content gebruiken. Bij driekwart van de respondenten in de CMI-studie is het pure informeren een doel. Engagement volgt pas daarna en is bij net geen 60 procent aangestipt. Awareness en lead generation volgen verderop.

Verrassend dus zoals gezegd, maar op zich een eerder positief punt. Interactieve content komt nog maar om de hoek gluren en dan is het altijd goed als het a priori wordt ingezet vanuit een van de hoekstenen van contentmarketing: het publiek iets bijbrengen.

3. Meer dan een quiz

De studie bevestigt ook onze bovenstaande stelling dat interactieve content meer is dan een quiz. In de lijst van meest geciteerde vormen, staat de quiz pas op nummer vier. In de top drie vinden we assessments (54% van de respondenten gebruikt het), rekenmodules (52%) en wedstrijden (50%).

interactieve content 2Goed gevonden van CMI is om het inzetten van types interactieve content ook na te gaan volgens de buyer journey. Waar in die journey gebruiken content marketers welk soort content? Let bijvoorbeeld op het overwicht van spelletjes in de vroege stadia en de algemene afname van interactieve content in de latere stadia.

Conclusies

Dit is een onderzoek in opdracht van een bedrijf dat interactieve content maakt. Houdt dat in het achterhoofd, maar weet dat er ook interessante lessen in schuilen. Zoals…

– Interactieve content is een kwestie van ervaring opdoen: meer ervaren marketers gebruiken het vaker.

– Marketers die het niet gebruiken halen dan ook gebrek aan middelen, kennis of ervaring aan als reden waarom ze geen interactieve content inzetten. Maar weinigen twijfelen aan de efficiëntie.

– Komen qua efficiëntie vlak steeds terug in deze studie:

  • Interactieve content kan de aandacht sterker vastgrijpen dan statische content.
  • Het leent zich meer tot sharing en dus ook tot een hoger bereik.

– Een dimensie die enigszins ontbreekt in het onderzoek: past interactieve content steeds in mijn strategie? Het antwoord komt indirect naar voor: het leent zich meer voor die buyer persona’s die zich vroeg in de buyer of customer journey bevinden.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.