Hoofdpunten

interactive content
-31536000 de dagen max geleden
1529833680 de post dagen
1009 Views

Opgang van interactieve content niet te stuiten


Een quiz, een game, een wedstrijd. Interactieve content spijst almaar meer digitale kanalen. Nieuw onderzoek van het Content Marketing Institute bevestigt de opmars, maar legt ook uit waarom content marketers en hun publiek van dit soort content houden.

Interactieve content is content die het publiek zeer direct uitnodigt om zelf iets te doen. Op zich is het geen splinternieuw soort content. Denk maar aan de rekenmodules die immoadviessites al jaren aanbieden om uit te zoeken hoe duur een woningkrediet is. Sinds een tweetal jaar zijn content marketers echter een versnelling hoger geschakeld en zetten ze vaak creatieve concepten in om het publiek in beweging te krijgen.

Dat gaat overigens verder dan het bedenken van een quiz. Het gaat bijvoorbeeld ook over interactieve ebooks of infographics waarbij de kijker zelf aan de knoppen zit en de mogelijkheid krijgt om de content te personaliseren.

Op deze site vind je een reeks interactieve ebooks van ion interactive. Dat is meteen ook de sponsor van de studie die het Content Marketing Institute uitvoerde. Een belangrijke nuance, maar de resultaten zijn op zich zeker interessant.

1. Interactieve content wint aan belang

interactive contentDe eerste grote bevinding is op zich geen verrassing. Meer dan de helft van de bevraagde (Amerikaanse) content marketers geeft aan een of andere vorm van interactieve content te gebruiken. En bij zij die het gebruiken zit de frequentie ook al in de lift ten opzichte van 2015.

2. Wel verrassend: het doel van interactieve content

Dat interactieve content aan belang wint, is geen verrassing. Het doel waarvoor marketers het inzetten is dat wel. De grote troef is namelijk het ontwikkelen van engagement, omdat dit type content zeer efficiënt is in het aanzetten van het publiek tot actie.

Toch is engagement niet het topdoel van de content marketers die dit type content gebruiken. Bij driekwart van de respondenten in de CMI-studie is het pure informeren een doel. Engagement volgt pas daarna en is bij net geen 60 procent aangestipt. Awareness en lead generation volgen verderop.

Verrassend dus zoals gezegd, maar op zich een eerder positief punt. Interactieve content komt nog maar om de hoek gluren en dan is het altijd goed als het a priori wordt ingezet vanuit een van de hoekstenen van contentmarketing: het publiek iets bijbrengen.

3. Meer dan een quiz

De studie bevestigt ook onze bovenstaande stelling dat interactieve content meer is dan een quiz. In de lijst van meest geciteerde vormen, staat de quiz pas op nummer vier. In de top drie vinden we assessments (54% van de respondenten gebruikt het), rekenmodules (52%) en wedstrijden (50%).

interactieve content 2Goed gevonden van CMI is om het inzetten van types interactieve content ook na te gaan volgens de buyer journey. Waar in die journey gebruiken content marketers welk soort content? Let bijvoorbeeld op het overwicht van spelletjes in de vroege stadia en de algemene afname van interactieve content in de latere stadia.

Conclusies

Dit is een onderzoek in opdracht van een bedrijf dat interactieve content maakt. Houdt dat in het achterhoofd, maar weet dat er ook interessante lessen in schuilen. Zoals…

– Interactieve content is een kwestie van ervaring opdoen: meer ervaren marketers gebruiken het vaker.

– Marketers die het niet gebruiken halen dan ook gebrek aan middelen, kennis of ervaring aan als reden waarom ze geen interactieve content inzetten. Maar weinigen twijfelen aan de efficiëntie.

– Komen qua efficiëntie vlak steeds terug in deze studie:

  • Interactieve content kan de aandacht sterker vastgrijpen dan statische content.
  • Het leent zich meer tot sharing en dus ook tot een hoger bereik.

– Een dimensie die enigszins ontbreekt in het onderzoek: past interactieve content steeds in mijn strategie? Het antwoord komt indirect naar voor: het leent zich meer voor die buyer persona’s die zich vroeg in de buyer of customer journey bevinden.





DCMC2016




Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...