Hoofdpunten

SOCIALE MEDIA
rolex social media
504 Views

Content en luxe: waarom het Rolex wel lukt


Contentmarketing en grote luxemerken vormen nog te weinig een goed huwelijk. Deze merken hebben een sterke traditie in klassieke reclame en zetten slechts schoorvoetend de stap naar content op de eigen kanalen. De Zwitserse horlogemaker Rolex sprong wel tijdig op de boot en bleef tegelijk trouw aan zijn algemene marketingstrategie.

Rolex bestaat dit jaar exact 111 jaar en is in die periode uitgegroeid tot een icoon van luxe, prestige en Zwitserse precisie. Ook al was de marketing een eeuwlang eerder traditioneel, toch had het merk altijd al een  boon voor stortyelling. Het haakte zich vast aan bijzondere prestaties.

In de jaren ’20 al liet Rolex de eerste Britse vrouw die het kanaal overzwom een waterdichte Rolex dragen bij die prestatie. Later gingen deze horloges (Rolex Oyster) ook mee met Edmund Hillary naar de top van de Mount Everest. Steeds benutte het de verhalen ook in zijn marketing.

Rolex als getuige van de geschiedenis

Deze zin voor storytelling ontwikkelde Rolex verder tot een echte premisse voor het merk. Ook in tv-spots accentueert Rolex steevast dat het niet zomaar om horloges gaat, maar om een merk dat een getuige is van de geschiedenis. Een baseline als ‘It doesn’t just tell the time: it tells history’ was daar een uitmuntend voorbeeld van.

share

'Rolex wil dat zijn horloges niet zomaar een accessoire zijn, maar een accessoire dat getuige is van de geschiedenis'

In de 21ste eeuw zijn het niet meer Edmund Hillary of Tenzing Norgay die geschiedenis schrijven, maar focust Rolex op de verhalen van Roger Federer of Tiger Woods. De tv-spots met Tiger Woods vertellen een verhaal, maar het blijven nog steeds tv-spots, zoals ook de analyse ervan in dit artikel van Mashable goed duidelijk maakt.

Vroeg en laat tegelijk

De echte stap naar het uitbouwen van owned media content zet Rolex pas vanaf 2012. Dat lijkt laat voor een groot merk, maar in luxury is het eerder vroeg. Geen toeval wellicht dat net een horlogemerk er nog het meest op tijd kwam.

Het meest opvallende is de spaarzaamheid van Rolex. Het merk moet het niet hebben van grote volumes content, maar van zeer kwalitatieve (en iets minder kwantitatieve) content. Ook dat zit dicht bij de essentie van het product. Rolex bouwde gestaag aan de weg in contentmarketing via

1. YouTube


Het eerste eigen kanaal waar het merk vol in investeerde, was het YouTube-kanaal (sinds 2012). Op het kanaal blijft YouTube zeer verhalend, met interviews van bekendheden over hun Rolex-verhaal. Verder ook informatie over events die Rolex-sponsort, maar het valt op dat Rolex hier nog steeds vanuit een productreflex werkt. Het focust nog steeds zeer sterk op zichzelf en iets te weinig op de behoefte van de consument. Als Rolex ergens groeimarge heeft in contentmarketing, dan is het wel op dit vlak.

2. Facebook
rolex social mediaVanaf 2013 kwam er voor Rolex een kleine revolutie: het startte zijn eigen Facebookpagina. Het verfijnde er met succes zijn strategie om knappe beelden van zijn producten specifiek voor sociale media te gaan produceren, maar blijft ook verhalen brengen. De Facebookhub verzamelt intussen 5,4 miljoen likes en gooit lijnen uit naar het YouTube kanaal en ook naar Pinterest.

Met de data die het grote bereik op Facebook opleveren, vangt Rolex ook iets aan om gerichter in te spelen op de informatiebehoefte bij de consument. Het maakt een content serie over de keuze voor het Romeinse cijfer IIII in plaats van IV. Nog steeds productcentric, maar toch al inspelend op concrete vragen van de horlogedragers.

3. Pinterest

Na Facebook zette Rolex minder in op bijvoorbeeld Twitter of Instagram, maar investeerde het wel in zijn aanwezigheid op Pinterest. Opnieuw met dezelfde aandacht voor kwaliteit: sterke beelden, goed gekozen board titles.

share

'“Rolex’ sociale media zijn opmerkelijk omwille van hun voortreffelijke beelden en taal, maar ook om de naleving van de identiteit van een van de meest waardevolle merken ter wereld” – Newscred'

Dat is ook de mensen van Newscred niet ontgaan. “Rolex’ sociale media zijn opmerkelijk omwille van hun voortreffelijke beelden en taal, maar ook om de naleving van de identiteit van een van de meest waardevolle merken ter wereld”, schrijft de site. “Dit is het soort contentmarketing dat sociale media omarmt, maar toch elitair genoeg blijft om als echt luxueus te blijven overkomen.”

DCMC2016

Recently Published

whatsapp
»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

europ-assistance
»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...

humor
»

Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?

Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. ...

lead generation
»

Hoe maak je een goed leadformulier?

Het is een essentieel mechanisme in digitale contentmarketing: ...

polle de maagt
»

Polle de Maagt over technologie en je klanten kennen

Nee, dit is niet Polle de Maagt op de foto, maar wel het monster ...