Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Marketing automation werkt ook voor kmo’s

Het is het meest gehoorde argument om niet te investeren in marketing automation voor contentmarketing: ons bedrijf is er te klein voor en onze contentproductie te laag. Klinkt logisch, maar toch is het dat niet. Marketing automation heeft ook voor kmo’s toegevoegde waarde, zelfs als je alles nog manueel zou kunnen doen.

Automatiseren heeft een imago: je doet het van zodra het onmogelijk is om een bepaalde klus manueel te blijven uitvoeren. Dat is zeker waar voor bedrijven die evolueren van een ambachtelijke naar een meer industriële productie, maar het gaat niet op voor contentmarketing.

Wat wel opgaat is een ander deel van de vergelijking: automatisering helpt je om op grotere schaal te produceren, dat meer efficiënt (meer gericht) te doen en meer inzicht te krijgen in de kosten en de baten. Veel kmo’s in b2c of b2b zullen dat onderschrijven, maar meteen opmerken dat het sop de kool waard moet zijn. Marketing automation vergt budget, tijd en human capital. En toch. Laten we die argumenten even onder de loep nemen.

> Lees ook: Marketing automation is niet onpersoonlijk

Het budget voor marketing automation

Is marketing automation duur? Ja en neen. Het vergt uiteraard een investering, maar je kan ook klein beginnen. Je hebt gratis en goedkope tools, maar ook voor de toppers zijn instapmogelijkheden voorhanden. Hubspot bijvoorbeeld heeft een basispakket beneden 200 euro per maand.

Belangrijker is echter de inschatting of de return de investering kan verantwoorden. Een recente study van Gleanster (hier te downloaden) richtte zich met die vraag specifiek op kleine ondernemingen. Zij zijn positief: 79% bevestigt dat marketing automation het budget, de tijd en de inspanning waard is. Niet bij iedereen dus, maar wel bij een duidelijke meerderheid.

De mensen voor marketing automation

Ook een machine heeft bestuurders nodig en marketing automation vergt dus ook menselijk kapitaal. Klopt opnieuw, maar je wil uiteraard net dat automatisering werk uit handen neemt en niet zorgt voor meer werk bij je team.

De Gleanster-studie bevestigt dat negen op tien goed presterende kmo’s geen extra aanwervingen moest doen na het sterten met marketing automation

Share on Twitter:

Uiteraard zal de start wel een extra inspanning vragen, maar eens alles op maat werkt, levert automation voor contentmarketing tijdswinst op. En die tijdswinst wordt groter naarmate je productie groeit. Ook daar bevestigt de Gleanster-studie trouwens: negen op tien goed presterende kmo’s geeft aan dat ze geen extra aanwervingen moesten doen na het starten met marketing automation.

De tijd voor marketing automation

Geen extra mensen ok, maar wat met de tijd die het contentmarketingteam erin investeert? Zet dat geen rem op het goede verloop van de contentflow? Ook al mag tijdswinst misschien niet altijd de basisreden zijn om voor automatisering te kiezen, het is wel een inherent voordeel.

Opnieuw: de investering vraagt een inspanning, maar daarna boek je tijdswinst. Niet enkel in het gebruik, maar ook in het boeken van resultaten. Volgens Gleanster boeken de kmo’s in de studie al bij de eerste twee geautomatiseerde ingrepen een merkbare stijging van het aantal leads.

De data uit marketing automation

Nog een aan tijd verwant element: de data die marketing automation oplevert, moet je als kmo ook verwerkt krijgen. Een terechte bezorgdheid in tijden van big data, want je wil al die inzichten over het gedrag van je klanten uiteraard kunnen waarderen zoals het moet.

Op dat vlak is het belangrijk om automation software niet enkel te zien als een tool die je processen overneemt en daar winst boekt. Marketing automation betekent ook hulp bij analyse.

Data faciliteren upselling en creëren dus budget om de automatisering verder te ontplooien en op kruissnelheid te laten komen

Share on Twitter:

De kmo’s in de Gleanster-studie leggen een interessante groeimechaniek bloot: een meerderheid geeft aan dat de automatisering hen de kans heeft gegeven om meer opbrengst uit bestaande klanten te halen. Data faciliteren upselling en creëren dus budget om de automatisering verder te ontplooien en op kruissnelheid te laten komen.

Net dat is het mooiste bewijs dat marketing automation niet enkel het vervangen is van handenarbeid door computergestuurde acties. Marketing automation is gelijk aan groeien.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.