Hoofdpunten

CONTENTMARKETING
alcatel lucent
376 Views

Alcatel-Lucent, thoughtleader en probleemoplosser tegelijk


Met contentmarketing kan je verschillende doelen nastreven. Een autoriteit worden in je vak bijvoorbeeld. Of je customer service aanscherpen. Alcatel-Lucent bedacht voor beide objectieven een goede aanpak en boekt met beide ook duidelijk succes.

Alcatel-Lucent staat mondiaal bekend als aanbieder van communicatie-oplossingen. Het is B2B-gericht en werkt voor overheden, serviceproviders en ondernemingen, die dan op hun beurt communicatiediensten aan eindgebruikers leveren. Hoewel het bedrijf na de fusie tussen Alcatel en Lucent in 2006 niet altijd hoge toppen scheerde, heeft het wel de reputatie van een innovator en R&D-gericht bedrijf in de telecomsector.

Alcatel-Lucent en thoughtleadership

Vanuit die reputatie was het voor Alcatel-Lucent geen verre droom om met content een autoriteit te worden in telecom. Het mikte hoog: een medium dat het bedrijf een wereldwijd publiek zou opleveren. Dat publiek heeft een B2B IT-profiel en zoekt op zo’n eigen medium content over de impact van technologie en de gevolgen voor business strategie.

IT StrategistDe investering in contentmarketing resulteerde in IT Strategist, een platform voor IT professionals die willen bijleren over actuele IT-dossiers, maar ook over IP-infrastructuur of communicatie-oplossingen. Alcatel-Lucent vertaalt dat in een mix van formats: eigen werknemers komen aan het woord, maar ook experten uit de sector en de site laat ook ruimte voor gecureerde content.

share

'IT Strategist profileert zich als vakblad voor IT professionals en houdt een ongelooflijk ritme van vijf tot dertig artikels per dag vol'

Maar opvallend is toch vooral dat Alcatel-Lucent het aandurft om buiten de eigen muren te kijken. De standpunten van derden ziet het niet als reclame voor de concurrentie, maar geven IT Strategist de allure van een echt vakblad dat zo het merkimago van Alcatel-Lucent ondersteunt.

Resultaten

Toch houdt Alcatel-Lucent het niet op de merkperceptie. Het stipt aan dat het met IT Strategist ook de trafiek naar bijvoorbeeld de corporate site heeft kunnen verhogen. Het fusiebedrijf wijst in de richting van ritme en volume om dat te verklaren: het brengt vijf tot dertig artikels per dag om de eer van IT Strategist hoog te houden.

Alcatel-Lucent en customer service

Alcatel-Lucent wil echter meer zijn dan enkel een autoriteit. Het wil ook zijn B2B-klanten zo goed mogelijk helpen. Dat kan met de content in IT Strategist, maar het bedrijf wou meer hands-on werken.

Om dat te doen, trok het expliciet de kaart van videocontent. Het creëerde een online reeks van video’s die sterk bij het format van een sitcom aanleunden. Dat zag er in de praktijk zo uit:

The New Guy, zoals de reeks heet, legde in elke aflevering klantenproblemen op tafel en besprak die op een zeer behapbare manier. Maar daar blijft het niet bij. Alcatel-Lucent koppelde de verspreiding van de video’s aan de publicatie van een reeks van ebooks.

Resultaten

De ebooks focussen evenzeer op de klantenproblemen en –oplossingen, maar willen al meer engagerend werken en mikken echt op de aandacht van mogelijke aankopers. Een stap verder in de customer journey dus. De videoreeks verscheen eind 2015 en leverde Alcatel-Lucent 25 nieuwe contracten op. Op vlak van bereik scoorden de video’s overigens ook niet onaardig met 600.000 views in totaal.


DCMC2016

Recently Published

whatsapp
»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

europ-assistance
»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...

humor
»

Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?

Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. ...

lead generation
»

Hoe maak je een goed leadformulier?

Het is een essentieel mechanisme in digitale contentmarketing: ...

polle de maagt
»

Polle de Maagt over technologie en je klanten kennen

Nee, dit is niet Polle de Maagt op de foto, maar wel het monster ...