Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Alcatel-Lucent, thoughtleader en probleemoplosser tegelijk

Met contentmarketing kan je verschillende doelen nastreven. Een autoriteit worden in je vak bijvoorbeeld. Of je customer service aanscherpen. Alcatel-Lucent bedacht voor beide objectieven een goede aanpak en boekt met beide ook duidelijk succes.

Alcatel-Lucent staat mondiaal bekend als aanbieder van communicatie-oplossingen. Het is B2B-gericht en werkt voor overheden, serviceproviders en ondernemingen, die dan op hun beurt communicatiediensten aan eindgebruikers leveren. Hoewel het bedrijf na de fusie tussen Alcatel en Lucent in 2006 niet altijd hoge toppen scheerde, heeft het wel de reputatie van een innovator en R&D-gericht bedrijf in de telecomsector.

> Lees ook: Maak de juiste B2B-content voor elke plaats in de funnel

Alcatel-Lucent en thoughtleadership

Vanuit die reputatie was het voor Alcatel-Lucent geen verre droom om met content een autoriteit te worden in telecom. Het mikte hoog: een medium dat het bedrijf een wereldwijd publiek zou opleveren. Dat publiek heeft een B2B IT-profiel en zoekt op zo’n eigen medium content over de impact van technologie en de gevolgen voor business strategie.

IT StrategistDe investering in contentmarketing resulteerde in IT Strategist, een platform voor IT professionals die willen bijleren over actuele IT-dossiers, maar ook over IP-infrastructuur of communicatie-oplossingen. Alcatel-Lucent vertaalt dat in een mix van formats: eigen werknemers komen aan het woord, maar ook experten uit de sector en de site laat ook ruimte voor gecureerde content.

IT Strategist profileert zich als vakblad voor IT professionals en houdt een ongelooflijk ritme van vijf tot dertig artikels per dag vol

Share on Twitter:

Maar opvallend is toch vooral dat Alcatel-Lucent het aandurft om buiten de eigen muren te kijken. De standpunten van derden ziet het niet als reclame voor de concurrentie, maar geven IT Strategist de allure van een echt vakblad dat zo het merkimago van Alcatel-Lucent ondersteunt.

Resultaten

Toch houdt Alcatel-Lucent het niet op de merkperceptie. Het stipt aan dat het met IT Strategist ook de trafiek naar bijvoorbeeld de corporate site heeft kunnen verhogen. Het fusiebedrijf wijst in de richting van ritme en volume om dat te verklaren: het brengt vijf tot dertig artikels per dag om de eer van IT Strategist hoog te houden.

Alcatel-Lucent en customer service

Alcatel-Lucent wil echter meer zijn dan enkel een autoriteit. Het wil ook zijn B2B-klanten zo goed mogelijk helpen. Dat kan met de content in IT Strategist, maar het bedrijf wou meer hands-on werken.

Om dat te doen, trok het expliciet de kaart van videocontent. Het creëerde een online reeks van video’s die sterk bij het format van een sitcom aanleunden. Dat zag er in de praktijk zo uit:

The New Guy, zoals de reeks heet, legde in elke aflevering klantenproblemen op tafel en besprak die op een zeer behapbare manier. Maar daar blijft het niet bij. Alcatel-Lucent koppelde de verspreiding van de video’s aan de publicatie van een reeks van ebooks.

Resultaten

De ebooks focussen evenzeer op de klantenproblemen en –oplossingen, maar willen al meer engagerend werken en mikken echt op de aandacht van mogelijke aankopers. Een stap verder in de customer journey dus. De videoreeks verscheen eind 2015 en leverde Alcatel-Lucent 25 nieuwe contracten op. Op vlak van bereik scoorden de video’s overigens ook niet onaardig met 600.000 views in totaal.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.