Hoofdpunten

SOCIALE MEDIA
snapchat stories
-31536000 de dagen max geleden
1524667020 de post dagen
1314 Views

Moet een merk op Snapchat?


Merken op Snapchat, dat klinkt als onnatuurlijk. Want die foto- of videocontent waarin je hebt geïnvesteerd, is zo weer weg, toch? De populaire app denkt daar anders over en opent wel degelijk de poort naar contentmarketing. Ontdek met ons de mogelijkheden.

Snapchat behoeft nauwelijks nog een inleiding. Gebruikers kunnen met de app foto’s en video’s verzenden, maar de berichten hebben een tijdslimiet: ze zijn maar een paar seconden te zien. Het eenvoudige idee is een groot succes: Snapchat ziet dagelijks 150 miljoen berichten de revue passeren.

Dat volume doet bij veel merken een belletje rinkelen. De inspanningen om content te verspreiden vinden doorgaans hun weg naar Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram. Waarom zou je dan een nieuwe populaire toepassing met groot bereik links laten liggen?

De tijdelijkheid is uiteraard de grootste remfactor. Merken mikken met hun content niet op een exposure die in de tijd beperkt is. Die limiet beperkt immers de ‘opportunity to see’. Weg dus met die handel?

Snapchat Stories

Ook Snapchat was zich van dat gebrek bewust en creëerde een instapper voor merken die met hun content op de app willen. Dat werd Snapchat Stories, dat je publiek de kans geeft om 24 uur content te bekijken voor die weer verdwijnt. Dat is al een heel ander verhaal, dat bedrijven al gauw durven afwegen tegen bijvoorbeeld de tijdelijk exposure die een tweet scoort.

De Stories die een merk kan verspreiden, zijn een aaneenschakeling van snaps die zo een verhaal gaan vormen. Het spreekt voor zich dat dit een type content is dat zich niet voor om het even welk doel zal lenen. Een bedrijf dat een doorwrocht video interview over een sectorevolutie wil publiceren, zal minder zijn gading vinden op Snapchat. Het is een type content dat tijd vraagt en die tijd heeft Snapchat niet.

Het zou ook fout zijn om Snapchat te zien al een louter extra promotiekanaal voor content op andere kanalen. Waar zit dan wel de meerwaarde?

1. Live evenementen

Als merken op zoek gaan naar toepassingen om live brand awareness te creëren dan is Snapchat wel het overwegen waard. Een serie van snaps tijdens een live event kan perfect werken voor bedrijven die mikken op meer brand awareness. Denk maar aan bedrijven die op die manier hun aanwezigheid op een congres over een relevant onderwerp in de kijker zetten. Audi deed het met een groot b2c-publiek tijdens de Super Bowl in 2014 en scoorde 37 miljoen social media impressions.

Audi Snapchat on Super Bowl Sunday from Huge on Vimeo.

2. Kom eens even kijken

Een tweede interessant format vertrekt van het idee om te teasen. Een merk kan exclusief op Snapchat een tip van de sluier oplichten over een innovatie of zelfs over een stuk content waar het publiek naar uitkijkt. Passen nog in dat rijtje: een making-of, een blik achter de schermen,…

3. Influencer marketing

Naar analogie met andere sociale media is Snapchat vatbaar voor influencer strategie. In termen van Snapchat wordt dat een ‘takeover’. Zie een takeover niet zomaar als een retweet, het is veel ingrijpender. Een merk (of individu) kan een andere gebruiker de toestemming geven om op zijn account gedurende een bepaalde periode content te creëren. Je geeft je account natuurlijk niet aan eender wie, maar het concept past goed bij influencer marketing. Het is nuttig om een influencer een takeover te laten doen, omdat hij of zij de content in kwestie met al de eigen volgers deelt.

share

'Je geeft je account natuurlijk niet aan eender wie, maar het concept past goed bij influencer marketing. Het is nuttig om een influencer een takeover te laten doen, omdat hij of zij de content in kwestie met al de eigen volgers deelt.'

Takeovers zijn voor een bedrijf op zoek naar bereik ook de snelste manier om je publiek te laten groeien. Modemerk Victoria’s Secret sprong op de takeover boot en gaf zijn Snapchat in handen van zijn modellen.

Snapchat en content

Vooral in de Verenigde Staten pluizen almaar meer merken de mogelijkheden van Snapchat uit. In Europa is het aantal voorbeelden lager. De kans is groot dat de app het aantal mogelijkheden gestaag zal laten groeien. Op dit moment is het een optie voor:

  • bedrijven die op zoek zijn naar een innovatieve manier om live content te verspreiden
  • merken die een jong publiek willen engageren met content die een tikje vergankelijk mag zijn.
  • marketeers met een boon voor influencer marketing en de wil om daarmee te experimenteren.

 









Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...